کد خبر:36243
پ

وزیر فرهنگ با تاکید بر نگاه عمیق دولت مردمی به مقوله عدالت فرهنگی گفت: داشتن بینش فرهنگی لازمه اصلی توسعه و پیشرفت در همه زمینه هاست ‌و ابتدا باید به توسعه فرهنگی دست پیدا کنیم تا زمینه بسط فعالیت های مختلف نیز محقق شود.

به گزارش روزانه نیوز، محمدمهدی اسماعیلی در جدیدترین سفر استانی خود که در راستای تحقق اهداف عدالت فرهنگی از صبح جمعه، سوم تیرماه راهی شهرستان‌های رزن و درگزین از توابع استان همدان شده بود، با حضور در شورای اداری شهرستان درگزین به تشریح رویکرد دولت مردمی در حوزه فرهنگ پرداخت.

 وی گفت: رویکرد و نگاه دولت در حوزه فرهنگ، رویکردی جدید، اساسی و تحول گرا با تاکید بر بسط عمیق فرهنگی است تا همه بخش‌های مختلف کشور به میزان قابل توجهی به اهداف عدالت فرهنگی دست یابد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه رهبر معظم انقلاب، فرهنگ را به‌ مثابه هوایی می‌دانند که در آن تنفس می‌کنیم، افزود: موضوع جمعیت نیز در اصل و ذات خود مقوله فرهنگی محسوب می‌شود، از سویی در جایگاه یک پژوهشگر از سال 1385 به دغدغه‌های حوزه جمعیت پی برده و همان زمان نیز تاکید کردیم که موضوع جمعیت برای کشور به یک بحران تبدیل خواهد شد. 

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود، مقوله فرهنگ و بینش فرهنگی را راه‌گشای مساله جمعیت و بسیاری از مشکلات کشور برشمرد.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه اماکن مذهبی از جمله مصلاها، بقاع مترکه، هیات های مذهبی و … باید مبداً فعالیت‌های فرهنگی مذهبی شهرهای مختلف باشد، تصریح کرد: ساخت و تجهیز کتابخانه ها و مراکز فرهنگی در مصلاهای شهرهای مختلف باید در اولویت قرار گیرد، چرا که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب دینی است که نزدیک به 230 هزار شهید، تقدیم آن شده است تا نگاهی عمیق، متفاوت و انقلابی به دنیا عرضه شود.

وی افزود: اگر زیرساخت‌های فرهنگی و هنری کشور خارج از جغرافیای دینی بنا شود، نتیجه مناسب با ارزش‌های دینی در پی ندارد، در نتیجه هنرمندی پرورش داده می‌شود که عموم مردم به تفکراتش، اعتقادی ندارند. بنابراین در قالب ریل‌گذاری جدید فرهنگی کشور به‌ دنبال حل این مسائل هستیم.

اسماعیلی با بیان اینکه مسائل فوری شهرستان‌ها در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: کشور نیازمند روحیه جهادی و تلاشگر است و در این مسیر نهایت سعی خود را می‌کنیم تا ثمرات و نتایج سفرهای استانی به بهترین شکل ممکن دیده شود تا قدم مهمی برای ارتقای سطح فرهنگی هنری مناطق مختلف برداریم.

گفتنی است، بازدید از مجتمع فرهنگی و قرآنی شهرستان رزن، بازدید از مجتمع فرهنگی اندیشه و کتابخانه عمومی شهدای گمنام رزن، حضور و سخنرانی در شورای اداری شهرستان رزن، حضور در آئین عملیات اجرایی مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان درگزین و سخنرانی در شورای اداری شهرستان درگزین بخشی از برنامه‌های سفر استانی امروز وزیر فرهنگ به استان همدان بود.

وجود 100 هزار پروژه نیمه تمام در کشور

محمدمهدی اسماعیلی ظهر امروز در شورای اداری شهرستان رزن  با حضور استاندار همدان و دیگر مسئولان استانی اظهار داشت: بنای دولت بر این است تا ابتدا پروژه‌های نیمه تمام موجود به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه بیش از 100 هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که به صورت عادی اتمام آن شاید بیش از 100 سال زمان نیاز داشته باشد افزود: اما دولت با روحیه جهادی به دنبال اتمام هر چه سریع‌تر پروژه‌های نیمه تمام در کشور است.

وزیر ارشاد عنوان کرد: تا پایان دولت سیزدهم بنا داریم تا همه پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بیش از 40 تا 50 درصد به سرانجام رسیده و افتتاح شود.

اسماعیلی اضافه کرد: این مهم نیست که پروژه‌ها در چه دولتی به اتمام می‌رسد، بلکه این مهم است که کار برای مردم انجام شود و دولت سیزدهم به دنبال نام از این پروژه‌ها نیست بلکه به دنبال کار برای مردم است.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به مقوله فرهنگ بیان کرد: با وجود همه مشکلات اقتصادی موجود در کشور، در سفرهای استانی رئیس جمهور تاکنون در حوزه زیرساخت‌های فرهنگ کشور 5 هزار میلیارد تومان مصوبه داشته‌ایم و به نوعی همه پروژه‌های با قدمت 20 تا 25 ساله و قدیمی در حال راه‌اندازی و تکمیل است.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه کار بزرگی در حال انجام شدن است و این کار بزرگ در بخش‌های مختلف با یک روحیه جهادی در حال اجرا است بیان کرد: مجموعه تلاش‌ها و اقداماتی که در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در کشور صورت گرفته است، قابل قیاس با هیچ دوره‌ای نیست.

اسماعیلی با بیان اینکه در نظام اسلامی بخش‌های مختلف به ویژه روستاها به شدت به سوی عمران و آبادانی پیش رفته و چهره کریه فقر و محرومیت تا حد بسیار زیادی برطرف شده، تصریح کرد: البته اگر فارغ از شرایط و وضعیت گذشته به امروز کشور نگاه کنیم؛ حتماً مشکلات زیادی امروز خود را نشان می‌دهد، اما وقتی با دیروز مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که چه مسافت زیادی را طی کردیم.

وی با اشاره به وضعیت کشور در آستانه برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در سال گذشته گفت: گر چه فاصله دفتر رئیس قوه قضاییه تا دفتر رئیس جمهور کمتر از 100 متر بود و اصراری برای حضور آیت‌الله رئیسی از جایگاه نظارتی و مطالبه‌گر و با سرمایه اجتماعی بسیار بالا به یک جایگاه پر از چاله‌های ایجاد شده و پر از زمین سوخته و پر از بدهکاری‌های زیاد و وعده‌های محقق نشده و وضعیت بحرانی در سیاست خارجی و وضعیت بحرانی در سرمایه اجتماعی نبود، اما آن چیزی که این تکلیف را به گردن آیت‌الله رئیسی انداخت و ایشان را مجبور به حضور در این عرصه کرد ادای دین به شهدا، انقلاب و مردم بود.

اسماعیلی با بیان اینکه همه پیمایش‌ها و افکارسنجی‌ها را در کشور نشان می‌داد که اگر آیت‌الله رئیسی وارد صحنه انتخابات نشود شاید دشمن به اهدافی که برای یک مشارکت ضعیف و ناامید کننده در انتخابات پیش رو برنامه‌ریزی می‌کند برسد تصریح کرد: با وجود آیت‌الله رئیسی این امیدواری در مردم تقویت شد که می‌توان از مسائل و مشکلات عبور کرد و بنابراین پذیرفتن این مسئولیت یک ادای دین و تکلیف بود.

وزیر ارشاد با بیان اینکه به هر حال مجموعه دولت اکنون در حال تلاش و فعالیت است که بخشی از آن را ما امروز می‌بینیم یادآور شد: روزی که آیت‌الله رئیسی دولت را تحویل گرفت آمار فوتی‌های کرونا بیش از 700 نفر بود و شبکه‌های خارجی و افراد وابسته ملت و کشورمان را به واسطه عدم مدیریت کرونا تحقیر می‌کردند و ما در این مقوله مورد هجمه شدید رسانه‌های بیگانه بودیم اما امروز تعداد فوتی‌های کرونا در حال نزدیک شدن به صفر است و چند روز نیز روزهای بدون فوتی کرونا را تجربه کرده‌ایم در حالی که آمار فوتی‌های آمریکا ده‌ها و صدها نفر است.

اسماعیلی خطاب به افکار عمومی دنیا گفت: باید پرسید که چرا ما امروز از دستاوردهای بزرگ نظام و انقلاب صحبت نمی‌کنیم؟ و کسانی که سال گذشته کشورمان را تحقیر می‌کردند اکنون کجا رفته‌اند؟

وی عنوان کرد: بیش از 160 میلیون واکسن در کشور تزریق شده تا امروز مردم ما بدون ماسک در کنار یکدیگر به فعالیت‌های روزمره خود در شرایط عادی بپردازند و نتایج اقدام دولت را امروز مردم مشاهده می‌کنند و این اتفاق مهمی است.

وزیر ارشاد با یادآوری این موضوع که اولویت نخست دولت سیزدهم حفظ جان مردم بود و امروز این هدف دولت محقق شده است؛ از اقتصاد به عنوان دومین اولویت دولت آیت‌الله رئیسی نام برد و تصریح کرد: اقتصاد و نان مردم یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت مردمی سیزدهم است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه حذف ارز 4200 تومانی کار بزرگی بود که از سوی دولت صورت گرفت گفت: دولت قصد داشت از آبان ماه سال گذشته این اقدام را انجام دهد، چرا که قانون اجازه نمی‌داد از شهریور سال گذشته به بعد دولت از ارز ترجیحی استفاده کند و همه اعتبار لازم برای استفاده از ارز ترجیحی از سوی دولت در نهایت تا شهریورماه سال گذشته این اجازه را به قوه مجریه می‌داد. 

وی با بیان اینکه اجرای آن از شهریور با توجه به اینکه دولت تازه روی کار آمده و مقدمات حذف ارز ترجیحی در آن زمان فراهم نبود بیان کرد: بنابراین ادامه اختصاص ارز 4200 تومانی با از مقام معظم رهبری ادامه یافت تا دولت و مجلس به تفاهمی درباره این موضوع برسند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه بر همین اساس همه مقدمات لازم برای این مهم نیز فراهم شد و این کار بزرگ امروز آغاز شده است عنوان کرد: البته حتماً اشکالاتی در آن وجود دارد که باید به مرور برطرف شود.

اسماعیلی ارز 4200 تومانی را منشأ فساد در کشور دانست و با بیان اینکه بزرگترین پرونده‌های قضایی در سال 1397 تا امروز مربوط به ارز ترجیحی بوده است گفت: با اختصاص ارز 4200 تومانی، پول مردم ایران تا شعاع 300 کیلومتری کشورهای اطراف و پس از مرزهای کشورمان از عراق گرفته تا ترکیه و دیگر کشورها در حال هزینه شدن بود و قاچاق می‌شد.

وی با اشاره به انحراف در اختصاص ارز ترجیحی و هدر رفت آن به نفع تعداد معدودی از افراد جامعه خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته قبل از تشکیل دولت جدید و با توجه به حضور آیت‌الله رئیسی در شورای هماهنگی سران قوا با سمت رئیس قوه قضائیه بیش از 70 درصد ارز ترجیحی اختصاص یافته از سوی دولت به دست مردم نمی‌رسید و هدر می‌رفت.

وزیر ارشاد بیان کرد: دولت مجبور به حذف ارز 4200 تومانی برای جلوگیری از هدر رفت بیت المال و ثروت مردم ایران بود و طبیعی است که این کار بزرگ حتماً هزینه دارد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در 10 سال منتهی به سال 1400 رشد اقتصادی کشور چیزی نزدیک به 30 درصد بوده و این به معنی تورم و نقدینگی سرسام‌آور در کشور است اظهار داشت: ما باید به ثبات و رشد اقتصادی برسیم و نیاز به یک کار مداوم جهادی برای حل مشکلات اقتصادی کشور دارد.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان گفت که امروز همه چیز در کشور عادی و طبیعی و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم خوب است اضافه کرد: اما حتماً این دوره سخت را باید با هم پشت سر بگذاریم و در این راستا ستاد اقتصادی دولت به صورت روزانه تشکیل می‌شود و مسئولان دولت با درد مردم به طور کامل آشنا بوده و آن را لمس می‌کنند و راه حل‌های فوری که بتوانیم کمی وضعیت را برای مردم بهتر کنیم اتخاذ می‌شود.

وزیر ارشاد تصریح کرد: به عنوان یک مسئول در دولت، این موضوع را کاملا درک می‌کنم که بخش‌هایی از مردم امروز در فشار اقتصادی روبه‌رو هستند و به ویژه در شهرهای بزرگ مشکلات اقتصادی مردم را تحت فشار قرار داده است. موضوع مسکن و اجاره بهای مسکن مسائل جدی ماست که باید حل شود و حل شدن این مشکلات نیاز به کار انقلابی جهادی و مکتبی دارد که این روحیه در دولت سیزدهم قابل مشاهده است

اسماعیلی با بیان اینکه این رویکرد رویکرد کنار آمدن با مسئله نبوده و رویکرد مبتنی بر حل مسئله است تصریح کرد: گرچه می‌توان با اقدامات موقتی فضای کاذبی را ایجاد کرد و بروز مشکلات جدی برای مردم را کمی به تاخیر انداخت، اما به طور حتم این مسئله برطرف نمی‌شود بلکه بزرگتر شده و حل آن دشوارتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر این مسئله در سال‌های 97 یا 98 درمان می‌شد و آن سیاست اشتباه (تعیین نرخ 4200 تومانی برای ارز) را اتخاذ نمی‌کردند؛ امروز کشورمان مواجهه با این حجم از مسائل حاشیه ناشی از حذف ارز ترجیحی نبود، اما این موضوعی است که اتفاق افتاده و ما بنا نداریم به مسائل و حواشی گذشته بپردازیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید