کد خبر:1863
پ

به گزارش روزانه نیوز سیدعباس صالحی در مراسم بزرگداشت آیت الله شیخ هادی تالهی در همدان با بیان اینکه آیت الله تالهی شاگرد عارفی بزرگ همچون آخوند ملاحسینقلی همدانی بود که مایه برکتی برای جهان بشریت بود، افزود: آیت الله تالهی در سلسله معرفتی و اخلاق اسوه و سرآمد بود که باید این موضوع مورد توجه جوامع علمی قرار گیرد.

وی بابیان اینکه آیت‌الله تالهی نمونه یک عالم مردمی و نمونه یک عالم اجتماعی بود که هرگز خود را از ملت و جامعه جدا نمی‌دانست، اظهار داشت: آیت الله تالهی صدها شاگرد پرورش داده و خود و شاگردانش در ۱۵۰ سال در جهان تشیع مجاهدت بسیار کرده اند، و این علما دغدغه دین داشتند و باید مرور و بازنگری شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: مکتب توجه به تربیت اجتماعی و اخلاقی جامعه مطرح است و در مکتب ملاحسینقلی همدانی انزوا معنا ندارد بلکه در جوشیدن با خلق و ارتباط با مردم معنا شده است و شاگردانی که در مکتب ملاحسینقلی همدانی پرورش یافتند نیز همین دیدگاه را داشتند و مردمی بوده‌اند.

صالحی با بیان اینکه آیت الله تالهی تربیت یافته همین مکتب و معتقد است دین اسلام دینی اجتماعی است، گفت: علاقه آیت الله تالهی به امام و توجه به حوزه رزمندگان و نوع نسبت وی با جوانان برخاسته از این نوع نگاه است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کنگره ملی بزرگداشت آیت الله تالهی همدانی پیامی صادر کرد.

سیدعباس صالحی به کنگره ملی بزرگداشت آیت الله تالهی همدانی پیامی صادر کرده است.

در این پیام آمده است: عالمان ربانی، پرچم داران رسالت‌های الهی و وارثان انبیا هستند. صلاح و سداد جوامع ایمانی، در همه دوران‌ها، مرهون راهبری و تعلیمات این دانایان خداشناس و پرهیزکار است. روشنا بخشی، حکمت آموزی تعمیق باورهای دینی و تحکیم روابط میان مؤمنان از خصایص آنها است. پیامبر ختمی مرتبت (صلی الله علیه وآله) فرمود که «العُلماءُ مَصابیحُ الاَرضِ وَ خُلفاءُ الاَنبیاءِ»

آیت الله شیخ محمدهادی تالهی در زمره عالمان اندیش ور و روشن ضمیری است که جوانی خود را به شاگردی و مصاحبت استادان بزرگی همچون آیت الله میرزا علی خلخالی، آیت الله سیدعلی عرب و آیت الله شیخ علی گنبدی که از اساطین مکتب فقهی اخلاقی نجف و کناز تلامذه آیت الحق ملاحسین قلی همدانی بوده‌اند، گذراند و از آنها کسب فیض نمود. او که عمری با آموزه‌های قرآن و عترت محشور بود، محیط اجتماعی خود را نور و برکت بخشید و با قول و فعل و قلم، به مردم درس ایمان و عقیده و اخلاق آموخت.

آیت الله تالهی، افزون بر حکمت و فقاهت و جنبه‌های سلوکی و عرفانی، دارای روحیه‌ای انقلابی و از حامیان امام راحل و مقام معظم رهبری بود و در اوج تحولات اجتماعی همچون انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس به ایفای نقش پرداخت. او به واقع در این مقاطع حساس، ملجأ و پناه جوانان انقلابی و رزمنده همدان بود.

کنگره ملی بزرگداشت آیت الله تالهی همدانی، فرصتی است مغتنم برای معرفی این چهره نورانی و تجدید عهدی است با ارزش‌های ناب دینی و عرفانی. امید آنکه این رویداد عرشی، عطش جویندگان حقیقت، به ویژه جوانان عزیز میهن اسلامی را پاسخی درخور گوید و از زلال معارف اسلامی سیراب سازد.

با تقدیر از دست اندرکاران این کنگره ملی، صمیمانه از مساعی این عزیزان تشکر کرده و از ذات احدیت، مزید توفیق همگان را مسألت دارم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید