کد خبر:2296
پ

به گزارش روزانه نیوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «فرهاد دژپسند» در گفتگویی با موضوع «فرصت‌های اقتصادی تحریم» گفت: نقطه مطلوب همان نقاطی است که در سیاست‌های کلی و برنامه ششم به تصویر کشیده شده است.

وی یادآور شد:‌ بر اساس برنامه ششم توسعه، باید سالانه از ۶۰ میلیارد دلار منابع مالی خارجی استفاده می‌کردیم و بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور انجام می‌دادیم که به دلیل اعمال انواع و اقسام محدودیت‌ها در ورود منابع، نمی‌توان این ارقام را ظرف زمانی معین شده محقق کرد، بنابراین با نقطه مطلوب فاصله داریم.

به گفته دژپسند، در این شرایط و با وجود تحمیل این همه مضایق، صادرات غیرنفتی روند خوبی داشته که در خور تقدیر است.

وی همچنین با قدردانی از صادرکنندگان با بیان اینکه صادرکنندگان کشور برای رسیدن به هدف تعیین شده،‌ محدودیت‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند، ادامه داد: زمانی که بالغ بر ۸۵ درصد واردات ما را کالای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه تشکیل می‌دهد، وقتی نرخ ارز به طور مثال ۳ برابر می‌شود، هزینه تامین این کالاها و مواد اولیه نیز برای بخش تولید به همان اندازه بالا می‌رود، در نتیجه با افزایش هزینه تولید، قیمت تمام شده هم بالاتر می‌رود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سال گذشته شرایط متلاطمی بر حوزه بازار ارز و طلا داشتیم، تاکید کرد: با سیاست‌هایی که اتخاذ شد، از تلاطم‌ها عبور کردیم و امروز شاهد روندی پایدار در بازار ارز، سکه و طلا هستیم.

وی افزود: از تیرماه پارسال، با تغییر روند تورم خرده فروشی، این روند فزآینده تبدیل به روند کاهنده شد و پیش بینی‌های این است که تا پایان سال این روند ادامه پیدا کند و شتاب تورم گرفته شود.

وزیر اقتصاد در ادامه، روند کاهشی نرخ تورم، مثبت بودن رشد اقتصاد غیرنفتی و برداشتن گامی بزرگ در واگذاری شرکت‌های دولتی با تغییر روش واگذاری را به عنوان اخبار امیدبخش قابل تحقق در سال جاری عنوان کرد./ ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید