کد خبر:1934
پ

روز پرستار در تقویم ملی ما سالروز ولادت حضرت زینب (س) نامگذاری شده است و این روز می‌تواند یاد آور صبر و متانت حضرت زینب (س) و بازآموزی آموزه ها و مولفه هایی معنوی باشد .

به بهانه این روز فرخنده، به سراغ یکی از سفیدپوشان عرصه سلامت رفتیم که در ادامه گفتگوی اخنصاصی روزانه نیوز به مناسبت روز پرستار  با مژگان پورپژمان یکی از پرستاران بیمارستان آتیه تامین اجتماعی همدان را می‌خوانیم:

خودتان را برای مخاطبان ما بیشتر معرفی کنید و بفرمایید چرا شغل پرستاری را انتخاب کردید؟

سال 1376 فارغ التحصیل شدم دو سال هم طرح نیروی انسانی در بیمارستان اکباتان همدان گدراندم و بیست و دو سال است که در حرفه پرستاری کار می کنم. به این باور رسیدم که تنها کسانی می توانند به شغل پرستاری و مراقبت از بیماران بپردازند  که از انگیزه بالا، قدرت تحمل، دلسوزی و بردباری بهره مند می باشند لذا شغل پرستاری، شغل و عشقی است که باید با روحیه افرادی که این کار را انتخاب می کنند سازگار باشد.

 یک پرستار خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟کدام ویژگی از همه مهمتر است؟

یک پرستار خوب، پرستاری است که وقتی بر بالین بیماری با صبر و حوصله می نشیند خودش را به جای بیمار قرار میدهد و ببیند که اگر او بیمار بود از پرستار چه انتظاری داشت و همان کار را برای آن بیمار انجام دهد اول فکر کند که خودش روی تخت خوابیده است چه انتظاری از یک پرستار دارد همان کارها را برای بیمار انجام دهد دوم اینکه فرض کند بیماری که روی تخت خوابیده است عزیزترین فرد در خانواده ی اوست اگر این حس را داشته باشد هر اقدامی که برای آن بیمار انجام دهد کما اینکه خیلی از پرستارها هستند که اگر با این تعهد بر بالین بیماران حاضر شوند خیلی از مشکلات بیماران حل می شود.

در پرستارها هنگام مراقبت از بیماران احساس مسولیت خاص‌تری وجود دارد ؟

پرستاری شغلی حساس و با دلسوزی فراوان است، که بر اساس شرح وظایفی که از وزارتخانه به آنها ابلاغ می شود باید بر اساس همان کار کنند یعنی احساس مسئولیت بر بالین بیمار باید وجود داشته باشد شاید اگر کل پرستاران را در نظر بگیرید حدود 85 الی 90 درصد قطعاً با احساس مسئولیت بر بالین بیمار حاضر می شوند.

بعضي بیماران صبرشان تمام مي‌شود کسي که مي‌خواهد از چنين فردی پرستاري کند بايد خيلي صبر و حوصله داشته باشد، بسياري از مردم حتي حاضر نيستند عزيزان خودشان را تحمل کنند، حال اگر افرادي با بیمار برخورد خوب داشته باشند و نسبت به او مهرباني کنند پاداش بزرگي دارند.

حرفه پرستاری از نظر نوع خدمت چگونه است؟

پرستار واژه آشنایی است، کلمه ای که ناخودآگاه هر شنونده ای را به یاد آرامش پس از توفان و به یاد شخصی می اندازد که در لحظات سختی، ناراحتی و ساعتی که به کمک نیاز داریم، یاری رسان ماست، انسان های بی ادعایی که به معنای واقعی کلمه، خالصانه کار می کنند و تمام تلاش خود را معطوف می سازند تا بیماران، دوران نقاهت خود را به آرامی سپری کنند.

به نظر شما، پرستاری از شغل های خاص،  پرمسئولیت است؟

پرستاران با وجدان‌های پاک و بیدار و با کمال صداقت و ایثار برای سلامت انسان ها تلاش می کنند و این نشان می دهد که پرستاری، حرفه نیست و هنر مهر ورزیدن و انسان دوستی است و دانش، تجربه، تحمل، صبر، از خودگذشتگی، عاطفه، مدیریت و درك شرایط موجود از ویژگی های بارز پرستاران است.

پرستاران سرچشمه جوشان مهر و عطوفت هستند كه كلام مهرآفرینشان گرمای درد را به خنكای عشق و مهربانی تبدیل می كند، همانان كه رنج توان فرسای بیماران را با تبسم خویش می كاهند.

اگر امروز شاهد موفقیت های چشمگیر تحول نظام سلامت در میهن اسلامی مان هستیم، بخش بزرگی از آن توفیقات در سایه تلاش های پرستاران به وقوع پیوسته است، زیرا پرستاران از اركان اصلی تیم سلامت می باشند.

پرستاری حرفه ای است كه ایفای درست و انجام وظیفه درعرصه آن نیازمند دانش، تجربه، تلاش، از خودگذشتگی و بیش از همه درك صحیح از شرایط و تصمیم‌گیری منطقی است.

‎پرستاری یکی از شریف‌ترین‌ عرصه‌های علوم پزشكی و ازحلقه‌های حیاتی زنجیره سلامت است؛ خدمتگزارانی كه حتی ارتقای دانش، تحول و توسعه نیز از سختی‌ها، فشارهای كاری و غم‌ها و شادی‌های شغل‌شان نمی‌كاهد و هیچ پیشرفتی جایگزین خدمات آن‌ها نمی‌‌شود؛ به همین دلیل باور داریم، جای یك پرستار را فقط یك پرستار می تواند پر می‌كند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید