کد خبر:31670
پ

با اعلام قاضی مسعودی مقام حکم پرونده پتروشیمی ظرف ۱۰ یا ۱۵ روز آینده منتشر می شود.

به گزارش روزانه نیوز دور زدن تحریم همان لقمه‌ای است که بسیاری از شرکت‌ها برای ادامه دادن به فعالیت خود مجبورشدند آن را دور سرخود بچرخانند، اما گویا این لقمه‌های دندان گیر درپیچ و خم دور زدن‌ها مسیر متفاوتی در پیش گرفتند تا به مقصد جیب مفسدان اقتصادی سرازیر شوند.

پتروشیمی نامی که چند وقتی است شنیدن آن فساد مالی رابه ذهن افراد متبادر می‌کند یکی از بزرگترین و سنگین‌ترین پرونده‌های فساد مالی ایران است که حواشی زیادی به آن ضمیمه شده است؛ این پرونده روایت روندی است که نشان می‌دهد چطور صاحب منصبان شرکت ارز دولتی و دور زدن تحریم‌ها را دست مایه تحصیل مال نامشروع و اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور کرده اند.

چندسالی است که رسیدگی به این پرونده در محکمه ادامه دارد و البته قاضی پرونده خبر از صدور رای این پرونده داد.

قاضی اسد الله مسعودی مقام رییس مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: حکم پرونده پی سی سی صادر شده و تقریبا اصلاحات اخر انجام می شود ظرف ۱۰ یا ۱۵ روز آینده منتشر می شود.

متهمانی که به جای عقوبت و کیفر فرار کردند

در این پرونده نام افراد متعددی به چشم می‌خورد متهمانی که هر کدام پس از افشا شدن فسادشان ایران را ترک و به دیگر کشورها گریختند.

علی اشرف ریاحی داماد نعمت زاده وزیرسابق صنعت، مدن و تجارت  مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی دفتر دبی یکی از متهمان پرونده فساد پتروشیمی است که در جلسات ابتدایی  دادگاه  حضور داشت، اما دست قضا به جای عقوبت و کیفر، قدم زدن در خیابان‌های کانادا بهشت مفسدان اقتصادی را برای او مقدر شده است.

مرجان شیخ الاسلام آل آقا یکی دیگر از مفسدان است ؛ روزنامه نگار و فعال سیاسی‌ای که سرانجام او از فعالیت در مجلس به اتهام شراکت با متهم اصلی پرونده پتروشیمی رسید و او هم پس از فساد اقتصادی از ایران فرار کرد یکی دیگر از متهمان این پرونده محمدحسین شیرعلی است فردی که نامش به اتهام معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور اتهام  در کیفرخواست وارد شد و او هم   بیماری خونی را بهانه و وسیله‌ای برای ماندن در خارج از کشور کرد.

علاوه بر متهمان گفته شده سید امین قرشی هم متهم دیگراین پرونده است که وکیلش در جلسه دادگاه اظهار کرده بود موکلش در آمریکا بازداشت شده؛ مهدی شریفی نیک نفس متهم ردیف بعدی هم  چهره‌ای آشنا در میان فوتبالی‌ها است و او هم یکی دیگر از متهمان متواری پرونده فساد پتروشیمی است.

این‌ها ۵ تن از متهمانی هستند که توانستند از محاکمه در جلسات پرونده‌ای که چندسالی است در محکمه قضایی وارد شده جان سالم به در برده و متواری شوند.

متهمانی پای گریزشان به خارج از کشورباز نشده پای میز محاکمه

عباس صمیمی (عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ایران)، مصطفی طهرانی صفا (عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی)، رضا حمزه لو (مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی)، علیرضا علائی رحمانی (عضو هیأت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی)، محسن احمدیان (بازنشسته پتروشیمی)، سید علیرضا حسینی (مدیر عامل شرکت پتروشیمی شانگهای)، معصومه دری (مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی دفتر دبی)، ابوالفضل ملکی شمس آبادی (تولید کننده نایلون و نایلکس)، سعید خیری‌زاده (مدیر مالی سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی) و سام حامد ساعدیان نیز ۱۰ متهم دیگر این پرونده هستند که هنوز پای گریزشان به خارج از کشورباز نشده است.

اخلال کلان در نظام اقتصادی و فسادمالی از طریق اخلال در توزیع ارز حاصل از صادرات پتروشیمی شرکت‌های تولیدکننده صاحب محصول به میزان حدودا ۶ میلیارد و ۶ میلیون یورو موضوع اتهام این پرونده فساد مالی است که فاش شدن آن صندلی ریاست برخی مدیران و مسئولان راسرنگون و کرسی برخی دیگر راثابت و استوار‌تر کرده است.

این پرونده که برگزاری جلسات، ارائه دفاعیات متهمان و صدور رای آن چندسالی به طول انجامید حالا در انتظار صدور نهایی است و باید منتظر ماند و دید که حکم قاضی مسعودی مقام برای این مفسدان چه خواهد بود./باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید