کد خبر:43802
پ


چرایی میزبانی و ظرفیت استان همدان برای میزبانی جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی و اهمیت شاعران نامی این دیار در این حوزه بر کسی پوشیده نیست.


به گزارش
روزانه نیوز از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی، شاعران همدانی عقبه‌ای سترگ در ترویج معارف دینی به ویژه سیره رضوی دارند که این موارد و دیگر زوایای جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی را با مسعود طاهری‌عضد، شاعر برجسته حوزه کودک و نوجوان در میان گذاشتیم، با هم این گفت‌وگو را می‌خوانیم.


شاعر برجسته و نامی کودک و نوجوان همدانی سخنان خود را درباره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی با این نکته که فرهنگ رضوی از بدو ورود امام رئوف(ع) به سرزمین ایران، در دل ایران و ایرانی رنگ پرفروغ خود را جاری و ساری ساخته آغاز می‌کند و می‌گوید: نقش فرهنگ رضوی در فرهنگ اسلامی ایران و در ادبیات اصیل فارسی پر رنگ و بی‌بدیل است.


مسعود طاهری‌عضد که دارای عناوین مختلفی در جشنواره‌های شعر آیینی است، می‌افزاید: در ایران معاصر و پس از انقلاب اسلامی، این فرهنگ غنی بیش از تمام دوران دیگر خود را در سایه مردم سالاری دینی و شاکله مقدس جمهوری اسلامی نشان داده است.


او فرهنگ و هنر رضوی را داری خاستگاهی مردمی دانسته و ادامه می‌دهد: این فرهنگ از نهاد جان‌هایی بر می‌آید که به واسطه عشق به اهل بیت(ع) و به ویژه امام رضا(ع)، رنگی آسمانی دارند.


این شاعر کودک و نوجوان تأکید می‌کند: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که تلاشی از سوی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تنها بخشی از این فرهنگ است که در آن هنرمندان و ادیبان از سراسر جهان هنر ارادتمندی خود به آستان مقدس آن امام همام را به نمایش می گذارند.


طاهری عضد در باره میزبانی زادگاهش در این جشنواره بیان می‌کند: استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران اسلامی نیز در این قاعده نقش خود را ایفا کرده و می‌کند و به توفیق الهی و بنا به تصمیم گیری هیات‌های علمی این جشنواره، میزبانی بخش شعر کودک و نوجوان رضوی به این استان اختصاص یافته است.


او دلیل این میزبانی را در دو بخش تقسیم بندی کرده و می‌گوید: اول اینکه میل و ارادت به آن امام در دل مردم دیار دارالمومنین به واسطه عشق به اهل بیت و نیز وجود بقعه‌های مبارکه امام‌زاده‌هایی که نسبت نزدیک با امام رضا (ع) دارند، چراغ نورانی رحمت و رأفت امام مهربانی را پرفروغ و متجلی ساخته و دوم اینکه استان همدان در عرصه ادبیات کودک و نوجوان فارسی زبانان جهان، جایگاه ویژه‌ای دارد.


این شاعر حوزه کودک و نوجوان همدانی بیان می‌کند: بروز و ظهور چهره‌های مطرح ادبیات کودک و نوجوان از جمله استاد مصطفی رحماندوست، غلامرضا بکتاش، بهناز ضرابی‌زاده، حمید هنرجو، بابک نیک‌طلب، کمال شفیعی، جواد محقق و محمدرضا یوسفی و ادامه دهندگان راه آنها در استان، سبب شده ژانر ادبی، همدان را گهواره رشد و ترقی خود بداند.


طاهری‌عضد تأکید می‌کند: خوشبختانه در بیستمین دوره جشنواره بین المللی رضوی، استان همدان به دبیری استاد جواد محقق میزبان بخش شعر کودک و نوجوان شد و این مهم جریان شعر کودک رضوی در این استان را خروشان‌تر از پیش کرده است.


او با بیان اینکه در دوره‌های گذشته این بخش از جشنواره در استان چهارمحال بختیاری بود البته در اکثر دوره‌های انجام شده، در بین برگزیدگان جشنواره اغلب نام شاعران همدانی دیده می شود؛ می‌گوید: امید است با پشتکار و همت ادیبان همدانی، در کنار تدابیر و اقدامات ارزشمند اداره کل فرهنگ و ارساد اسلامی استان، در همگامی دیگر ادارات فرهنگی از قبیل اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان و … شاهد شکوفایی و تجلی این هنرِ متوسل به امام هشتم باشیم.


این شاعر کودک و نوجوان همدانی ادامه می‌دهد: استقبال شاعران همدانی از جشنواره نشان دهنده اثر بخشی این جشنواره در استان است اگرچه در سایر استان‌ها نیز موجی از آثار شاعران کودک و نوجوان، برای شرکت در جشنواره ایجاد شده است.


طاهری‌عضد در پایان کلامش اضافه می‌کند: عملکرد کمیته‌های اجرایی و هیات علمی این جشنواره با حمایت‌های ویژه از سوی استانداری همدان، بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ستودنی است، امیدواریم این قبیل اقدامات و عرض ارادات به صاحت مقدس آن امام رئوف، شامل لطف و کرم ثامن الحجج(ع) واقع شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید