کد خبر:38748
پ

مدیرکل گمرک استان همدان گفت: میزان صادرات کالا از گمرک استان از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش روزانه نیوز ، «جواد محمدی» در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان همدان افزود: این میزان رشد در صادرات متعلق به کالاهای غیرنفتی است و امسال صادرات بنزین در این آمار محاسبه نشده است.

وی با اشاره به اینکه ارزش کالاهای صادراتی به سمت محصولات با ارزش افزوده بالا حرکت می کند، اظهار داشت: در این مدت صادرات محصولات صنعتی استان همدان ۱.۶ برابر و محصولات معدنی ۳.۲۶ برابر رشد داشته است.

محمدی با بیان اینکه همدان در صادرات برخی از محصولات کشاورزی همچون سیر و کشمش رتبه نخست کشور را دارد تصریح کرد: همدان در حوزه گردشگری ظرفیت ها و جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری مناسبی دارد و می توان از این طریق برای ارزآوری استفاده کرد.

مدیرکل گمرک استان همدان گفت: با توجه به شعار سال فضای دانش بنیان ها موقعیت خوبی برای ورود به حوزه صادرات است و در این زمینه باید برنامه های مختلفی ارائه داد.

وی افزود: به دلیل برخی از موارد بررسی شده، کارت‌های بازرگانی حدود ۴۰ تن از صادرکنندگان استان همدان را مجبور شدیم تعلیق کنیم.

دبیر اتاق تعاون استان همدان نیز در این جلسه گفت: میانگین صادرات شرکت‌های تعاونی استان همدان سالانه ۴۰ میلیون دلار است و در طول پنج ماه گذشته ۱۲ میلیون دلار توسط شرکت‌های تعاونی استان همدان، کالا به سایر کشورها صادر شده است.

«رحمان نادی» با اشاره به اینکه ۱۷۸ شرکت تعاونی در استان همدان کارت بازرگانی دارند، افزود: یک قرارداد به ارزش ۲۰ میلیون دلار برای صادرات نهاده های دامی توسط یکی از شرکت های تعاونی استان همدان منعقد شده است که با احتساب آن آمار صادرات استان افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه محصولات شرکت های تعاونی استان همدان بیشتر به کشورهای عراق، کویت، اوکراین، امارات و افغانستان صادر شده است خاطرنشان کرد: مواد غذایی، ترشی، شوری، مصالح ساختمانی، سرامیک، سازه های سبک و چینی آلات بیشتری حجم صادرات شرکت های تعاونی استان را به خود اختصاص داده است.

دبیر اتاق تعاون استان همدان با اشاره به اینکه صادرات صنعتی ۱.۶ برابر شده است، افزود: در حوزه کشاورزی صادرات منفی بوده که ما این موضوع را مثبت ارزیابی می کنیم چرا که صادرات غیر مستقیم آب کاهش یافته است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید