کد خبر:33710
پ

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هم‌اکنون ۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌شود که عمده آن را پر درآمدها مصرف می‌کنند، در حالی که کسی نسبت به این موضوع اعتراض ندارد، اما دولت سعی بر تغییر این روال دارد.

به گزارش روزانه نیوز، سیدمسعود میرکاظمی،با اشاره به تشریح جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزود: در سال‌های گذشته زیرساخت‌های بسیار خوبی در کشور توسعه یافته و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام شده، اما با وجود نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و امکانات زیرساختی بسیار، وضع اقتصادی بهبود نیافته است.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی اقتصاد و بودجه سال آینده کاهش بیکاری و بهبود وضع معیشت مردم است، افزود: حرکت به سمت بهره‌وری بالا، افزایش نرخ سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی از اولویت‌های بودجه سال ۱۴۰۱ است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر تورم، تصریح کرد:  ارز ۴۲۰۰ تومانی نامعادله اقتصاد در کشور بود، حذف این نوع ارز ممکن است سبب تورم مستقیم و غیرمستقیم شود، اما بخش قابل‌توجهی از آن چون پایه پولی را اصلاح می‌کند قابل جبران است، البته حمایت دولت به قوت خود باقی است، اما شکل حمایت اصلاح خواهد شد.

میرکاظمی عنوان کرد: هم‌اکنون ۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌شود که عمده آن را پر درآمدها مصرف می‌کنند، در حالی که کسی نسبت به این موضوع اعتراض ندارد، اما دولت سعی بر تغییر این روال دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر مذاکرات هسته‌ای در تدوین لایحه بودجه عنوان کرد: در حالی که در ۸هشت سال گذشته برجام به نتیجه رسیده بود، اما تحریم بیشتر و شدیدتر شد، از این رو  صلاح نیست فعال اقتصادی بیشتر از این معطل باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اقتصاد کشور نباید به نتیجه مذاکرات گره زده شود، بنابراین بودجه امسال و برنامه اقتصادی مبتنی بر روند کنونی است، اما اگر گشایشی حاصل شد از آن استفاده می‌شود.

میرکاظمی در مورد وضع فروش نفت در سال آینده افزود: در این خصوص پیش‌بینی خوشبینانه‌ای نداشته‌ایم، به‌طوری که هم‌اکنون قیمت جهانی هر بشکه نفت بیش از ۶۰ دلار است و بالاتر از آن هم پیش‌بینی می‌شود، اما ما قیمت پایین‌تر را در نظر گرفته‌ایم، یا برای صادرات نفت یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز مطرح بود که باز هم آن را فقط یک میلیون و ۲۰۰ در نظر گرفته‌ایم که حتی از مقدار واقعی نیز می‌تواند پایین‌تر باشد تا ریسک کسری بودجه را به حداقل برسانیم.

وی درباره فروش نفت به نیروهای مسلح نیز تصریح کرد: این موضوع در سال‌های گذشته هم وجود داشته و اکنون تکرار شده است./شانا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید