کد خبر:3802
پ

به گزارش روزانه نیوز حجت‌الله شهبازی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان  در همدان با بیان اینکه از اصلی‌ترین پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی که در استان نیز اجرا شده، توسعه گلخانه‌ها و انتقال کشت باز به داخل آن است، اظهار کرد: در احداث گلخانه‌ها اهدافی چون تولید خارج از فصل محصول، افزایش بهره‌وری در استفاده و صرفه جویی در آب و افزایش و تثبیت اشتغال در طول سال دنبال می‌شود.

 

وی با اشاره به افزایش کمی محصول در گلخانه‌ها ادامه داد: افزایش کیفیت محصول به طوری که ضایعات به صفر برسد، افزایش بازارپسندی محصولات تولیدی و افزایش دوره ماندگاری محصول را دنبال می‌کنیم.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه  امروز نیروهای خانم در گلخانه‌های استان مشغول به کار هستند افزود: امکان بکارگیری نیروی خانم در فضای گلخانه‌ای وجود دارد در حالی که در فضای باز این امکان کمتر مهیا است.

 

شهبازی تصریح کرد: امکان تولید محصولات بهداشتی به دلیل ایجاد فضای ایزوله در گلخانه‌ها فراهم است و روش‌های غیرشیمیایی برای کنترل آفات و بیماری‌ها به کارگرفته می‎‌شود و در نهایت می‌توان گفت استفاده از کودهای شیمیایی به حداقل می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه باقیمانده سموم در محصولات گلخانه‌های می‌تواند کمتر از استانداردهای تعریف شده باشد، ادامه داد: امکان صادرات محصولات گلخانه‌ای وجود دارد به طوری که در سال‌های گذشته شاهد صادرات مستقیم محصولاتی چون خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی و گل شاخه بریده از استان بودیم.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه نیروهای تحصیلکرده استان در گلخانه‌ها بیشتر از سایر بخش‌های کشاورزی به کار گرفته می‎‌شوند، خاطرنشان کرد: با این شرایط انتقال دانش به عرصه تولید بیشتر رخ می‌دهد.

 

شهبازی با بیان اینکه در پایان سال ۹۷ میزان گلخانه‌های استان به ۱۰۷ هکتار می‌رسید، گفت: یکی از مفاد اصلی برنامه توسعه استان که توسط استاندار تدوین شده افزودن حداقل ۲۱۰ هکتار به سطح گلخانه‌های استان است.

 

وی در پایان عنوان کرد: در طول ۱۵ سال گذشته تا سال ۹۷، هر سال ۶.۷ هکتار به گلخانه‌ها افزوده شده است اما در سال ۹۸ تنها ۲۵ هکتار گلخانه اضافه کردیم که رشد ۳۲۰ درصدی را نشان می‌دهد و شاهد گسترش این شیوه کشاورزی داشتیم/ فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید