کد خبر:3872
پ
به گزارش روزانه نیوز حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری با بیان اینکه، واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) در کربلا از جانسوزترین رخدادهای تاریخ شیعه است. رخدادی که با حوادث کوفه آغاز می شود و با شهادت امام حسین(ع) و یارانش به اسارت خانواده ایشان می انجامد، افزود: تاکنون ۴۰ درصد هیئت‌های مذهبی استان همدان برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

وی اضافه کرد: امسال اما شیوع بیماری کرونا، نگرانی از ابتلای گسترده مردم در صورت برگزاری مراسم عزاداری به شیوه سنتی آن را تقویت کرده است به همین خاطر ستاد مقابله با کرونا و نهادهای مسئول محدودیت هایی را برای حفظ سلامتی عزاداران حسینی در نظر گرفته اند. همین امر موجب شده پرسش هایی درباره شیوه عزاداری در ماه محرم و صفر امسال مطرح شود. این که چگونه می توان ضمن حفظ سلامتی مردم، شور و حال محرم را زنده نگاه داشت.

 

وی اظهار داشت: دو هزار و ۲۰۰ هیئت مذهبی ثبت شده و ۷۰۰ هیئت ثبت نشده در استان همدان وجود دارد که تاکنون ۹۷ هیئت با مراجعه به سامانه پیش بینی شده نسبت به ثبت درخواست برگزاری مراسم اقدام کرده‌اند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه حفظ سلامت مردم در برگزاری مراسم عزاداری از خطوط قرمز است و شرعا ما مسئولیت داریم که سلامتی مردم در اولویت باشد، و هر آنچه که در ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم محرم پیش بینی شده برای ما حجت است، ادامه داد: در صورت گنجایش ۱۰۰ نفری یک مکان باید ۲۵ درصد یعنی ۲۵ نفر در این محل حضور یافته و مراسم عزاداری بدون برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی باشد.

 

 

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری گفت: محرم و عزاداری عاشورای امسال اما می تواند فرصتی تازه برای همگرایی بیشتر میان رسانه ملی و مخاطبان باشد؛ موضوعی که در روزهای گذشته از سوی مدیران این رسانه نیز مطرح شده است. مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما در این زمینه، از تلاش برای تهیه و پخش برنامه هایی سخن گفته که به سلایق مختلف عزاداران حسینی توجه کند. بنابر گفته او قرار است سیما در محرم امسال میزبان چهره هایی باشد که تاکنون کمتر در تلویزیون دیده شده اند تا از این طریق تنوعی به برنامه ها داده شود.

 

وی با اشاره به اینکه برخی عزاداران حسینی در مکان‌های مسقف اقدام به برپایی مراسم عزاداری کرده که باید این مکان‌ها از نظر شرایط بهداشتی به تأیید کارشناسان شبکه بهداشت برسد، گفت: با تأیید شرایط مکانی از سوی کارشناسان بهداشت مراسم عزاداری حداکثر به مدت یک ساعت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده مستمر از ماسک و فاصله ۲ متر از یکدیگر، برگزار می‌شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بابیان اینکه تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز با رعایت فاصله‌گذاری است، گفت: استفاده از طبل و سنج در دسته‌های عزاداری ممنوع بوده و مراسم باید به صورت سینه‌زنی، زنجیر زنی و سقایی بدون نقل مکان از یک مکان به مکان دیگر و به صورت ساکن برگزار شود ضمن اینکه مراسم شیرخوارگان و مراسم روز سوم عاشورا در استان همدان برگزار نمی‌شود.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید