کد خبر:3908
پ

به گزارش روزانه نیوز حميد بادامي‌نجات در صحن شورا ضمن ارائه گزارشي از چهل‌ودومين اجلاس شوراي عالي استان‌ها و با اشاره به حضور رئيس قوه قضاييه به عنوان مهمانان ويژه اين اجلاس، اظهار کرد: در اين اجلاس، موضوعات مهم و خوبي بين قوه قضاييه و شوراي عالي استانها مطرح شد، موضوعاتي كه كمك مي‌كند نگاه مجموعه قوا به شوراها تلطيف‌تر شود.

بادامي‌نجات با اشاره به تغيير نگاه قوه قضاييه به شوراها در اين اجلاس، بیان كرد: تكميل و اجراي طرح جامع مديريت واحد شهري از مهمترين موضوعات مطرح شده در اين اجلاس بود كه براي اين مهم، تيم مشتركي براي پيگيري آن بين شوراي عالي استا‌ن‌ها و قوه قضاييه تشكيل شد.

وي همچنين با اشاره به توجه به بحث ماده ۱۰۰ و ورود رئيس قوه قضاييه كشور در اين مبحث، يادآور شد: آيت‌ا… رئيسي انتقاد جدي نسبت به بحث ماده ۱۰۰ دارد که اين ماده مي‌تواند نقطه ضعف و قوت شوراها باشد.

نايب رئيس شوراي عالي استان‌ها و شوراي اسلامي شهر همدان با اشاره به توجه ويژه شوراي عالي استان‌ها به طرح مديريت جامع يكپارچه شهري و طرح آن در اجلاس چهل‌و‌دومين اجلاس، يادآور شد: اين طرح با روندي كه در پيش گرفته شده، تا يك سال آينده به اتمام مي‌رسد؛ زیرا كميسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلامي اولويت كار را مديريت‌شهري قرار داده است.

بادامي‌نجات اضافه كرد: با توجه به راه‌اندازي فراكسيون مديريت‌شهري مي‌توان اميدوار بود كه اعضاي اين كميسيون در بحث مديريت‌شهري بهتر ورود پیدا كرده و ما نيز از اين ظرفيت بايد به نحو احسن استفاده كنيم.

 قراباغي: بيش از 90 درصد حوزه گردشگري آسيب ديده است

رئيس كميسيون اقتصاد، سرمايه‌گذاري و گردشگري شوراي شهر همدان هم در اين جلسه ضمن انتقاد از تأخير در راه‌اندازي شهرداري منطقه ۵، اظهار كرد: راه‌اندازي اين شهرداري از دوره چهارم كليد خورده است و در دوره پنجم پيگيري شد، اما طولاني شدن رونده راه‌اندازي آن، قابل تأمل است.

حسين قراباغي با اشاره به ضرورت راه اندازي شهرداري منطقه پنج، يادآور شد: ضرورت دارد در مرحله نخست، مكاني براي ايجاد اين منطقه لحاظ شود.

قراباغي همچنين با اشاره به آسيب‌هاي شيوع ويروس كرونا در جامعه، اظهار کرد: بر اساس آسيب‌شناسي‌هاي صورت گرفته، متأسفانه حوزه‌هاي گردشگري با شیوع این ويروس، بيشترين آسيب را ديده است.

وي افزود: بیش از ۹۰ درصد تأسيسات حوزه گردشگري آسيب ديده که در اين راستا متأسفانه تنها یکی از عوامل شيوع كرونا عامل بوده است؛ بلکه برخی سياست‌ها هم بايد اصلاح شود.

رئيس كميسيون اقتصاد، سرمايه‌گذاري و گردشگري شوراي شهر همدان همچنين با اشاره به فعاليت خانه‌مسافرهاي غيرقانوني غيرمجاز در سطح شهر، گفت: با توجه به شيوع ويروس كرونا و خالي بودن اكثر هتل‌ها متأسفانه شاهد هستيم خانه‌مسافرهاي غيرمجاز كه هيچ‌گونه پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت نمي‌كنند، پذيراي میهمانان و گردشگران بوده‌اند و اين مهم، گردشگري را نابود مي‌كند.

قراباغي تأكيد كرد: ضروری است براي حوزه گردشگري و فعالان اين بخش، تدابير خاصی انديشيده و مُسكني لحاظ شود كه لازمه اين امر، ورود نمايندگان مجلس براي پيگيري قوانين اين بخش است.

 فتحي: ضرورت ورود جدي تمامی دستگاه‌ها براي رفع بحران مسكن در همدان

رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي شهر همدان هم با انتقاد از مشکلات مردم در حوزه مسکن گفت: متأسفانه طي دو سال گذشته مردم با افزايش سرسام‌آور قيمت مسكن و مشكلات پيش‌رو، مواجه هستند و ورود جدي تمامی دستگاه های مرتبط براي رفع بحران مسكن ضروری است.

علي فتحي اظهار كرد: معاون وزير كشور پس از رويداد زلزله كرمانشاه، نامه‌اي به تمامي معاونت‌هاي عمراني شهرداري‌ها ارسال كرد، مبني بر اينكه ارائه مجوز براي احداث طبقات فوقاني به املاكي اطلاق مي‌شود كه داراي پروانه ساختماني باشند؛ در حالي كه اين مهم نه در قالب قانون و نه مصوبه مجلس، ديده شده است.

وي افزود: اين مهم موجب شده شهرداري‌هاي ۴ منطقه مجوز طبقات فوقاني را به املاك فاقد پروانه ساختماني، صادر نكنند كه اين مهم، مردم را با مشكلات فراواني مواجه كرده است.

فتحي با بیان اینکه برخي از املاك عادي پروانه ندارد، اما اصول سازه را رعايت كرده‌اند؛ از اين‌رو احداث طبقه فوقاني با تأييد مهندسان فني امكان‌پذير است، اظهار کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی پس از تأیید اصول سه‌گانه فنی، بهداشتی و شهرسازی توسط کارشناسان رسمی دادگستری رأی به ابقا املاک فاقد پروانه یا مغایر مفاد پروانه صادر ‌می‌کند که این مهم تأیید بنای احداث شده است و می‌بایست احداث طبقه فوقانی با رعایت اصولی فنی و ضوابط شهرسازی بلامانع باشد.

به گفته وي؛ انتظار مي‌رود كميسيون تخصصي شوراي شهر همدان نسبت به پيگيري رفع موانع احداث طبقه فوقاني املاك عادي اقدام كند.

رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي شهر همدان با تأكيد بر اينكه در حال حاضر برخي از مردم نسبت به احداث ساخت‌وساز غيرقانوني و غيرمجاز اقدام مي‌كنند، گفت: اقدامات غيرقانوني موجب درگيري‌ها با مجموعه اداره كنترل نظارت شهرداري همدان شده است كه انتظار مي‌رود اين مهم از طريق شوراي شهر مورد پيگيري جدي قرار گيرد، زیرا مردم در سالیان گذشته با اخذ وام نسبت به تهیه مسکن اقدام می‌کردند؛ در حالی‌که در حال حاضر با اخذ تسهیلات، ودیعه رهن خانه را تهیه می‌کند، به طوری که اقشار کم‌درآمد دیگر قادر به اجاره مسکن نیستند.

فتحي در پايان عنوان کرد: در صورت صدور مجوز احداث طبقات فوقاني به املاك عادي به شرط رعايت اصول فني، تا حدودي مشكلات مردم حل مي‌شود و رضايتمندي آنان را به دنبال دارد.

 كاوسي‌اميد: پارك آماداي به‌عنوان پروژه‌هاي اولويت‌دار سال ۹۹ مورد توجه باشد

رئيس كميسيون برنامه بودجه و امور مالي شوراي شهر همدان هم گفت: پارك آماداي (تپه‌ پيسا) بايد به‌عنوان پروژه‌هاي اولويت‌دار در سال ۹۹ مورد توجه قرار گيرد؛ در حالي‌كه شهرداري مي‌بايست پيوست اقتصادي لازم آن را نيز ارائه مي‌داد تا تملك پروژه، تكميل شود.

اكبركاوسي‌اميد با تأكيد بر اينكه بايد روند امور اجرايي پارك آماداي به شيوه‌اي پيش برود تا به سرنوشت پارك 48 هكتاري گرفتار نشود؛ افزود: نگاه اجرايي اين پارك بايد به صورت فرامنطقه‌اي ديده شود.

وي با توجه به اينكه همدان به عنوان دروازه غرب كشور شناخته مي‌شود؛ اظهار كرد: پارك آماداي مي‌تواند در صورت اقدام عملياتي صحيح، غرب كشور را پوشش دهد.

كاوسي‌اميد معتقد است: تملك اين پروژه شهري بايد همراه با يك برنامه مناسب و همچنين پيوست و تفكر اقتصادي همراه شود تا روند اجرايي بتواند با يك فرايند منطقي حركت كند و اقدامات عملياتي آن در سال آينده اجرايي شود.

نوراله‌زاده: عدم همكاري ارگان‌ها و سرگرداني مردم در اخذ مجوز باغ

رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر همدان در پایان ایسن جلسه با اشاره به پیگیری این کمیسیون تخصصی از ارگان هاي مرتبط در خصوص رفع مشکلات حفظ باغهای شهر، گفت: مصوبات اين جلسه به امضاي ارگان‌هاي ذينفع رسيده و قرار شد براي باغ‌هایی كه اسناد عرصه و اعيان دارند، مجوز صادر شود؛ اما متأسفانه از زمان اجرايي شدن طرح، برخي از ارگان‌ها از جمله جهاد كشاورزي همكاري لازم را در اين زمینه، ندارد.

نرگس نوراله‌زاده اضافه كرد: جلسه مورد نظر با حضور نمايندگان و مديران ارگان‌هاي مرتبط بود و پيگيري‌ها توسط دادستان انجام شده است؛ اما متأسفانه به دليل عدم همكاري ارگان‌ها، مردم سرگردان شده‌اند.

نوراله‌زاده همچنين نسبت به تأخير در راه‌اندازي وب‌سايت شهرداری و سازمان‌ها و همچنین برنامه نرم‌افزارحسيب شهرداري، انتقاد كرد و يادآور شد: متاسفانه هنوز اين وب‌سايت، راه‌اندازي نشده است.

وی با بيان اينكه اقدامات به‌روزرساني و راه‌اندازي سايت بر عهده روابط عمومي شهرداری است، گفت: در حال حاضر ۴۷ وب‌سايت تدوين شده است كه متأسفانه كج‌دار و بيمار به آن پرداخته مي‌شود و هنوز به طور رسمي بهره برداري نشده‌اند؛ به‌گونه‌اي كه نمي‌توانيم از طریق سايت شهرداري، ارائه خدمات غیرحضوری را به شهروندان ارائه دهیم.

رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر همدان گفت: براي وب‌سايت حدود ۱۶ خدمت به شهروندان تعريف شده است كه مردم مي‌توانند از طريق اقدامات غيرحضوري، خدمات دريافت كنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید