کد خبر:4262
پ

آقای زنگنه وزیر نفت در سخنانی گفته اند:

” ۱۰ پالایشگاه نفت باید می‌ساختیم تا کشور به «کثافت» و «آلودگی» بکشد؟/ پارس جنوبی معادل 10 پالایشگاه نفت 260 هزار بشکه‌ای، گاز تولید می‌کند/ به برکت «پارس جنوبی» بزرگترین صادرکننده فرآورده نفتی شده‌ایم”

در پاسخ به بی اطلاعی ایشان باید گفت که:

۱- پارس جنوبی میدانی مشترک بود که لاجرم بایستی توسعه می یافت و افزایش تولید گازی که جنابعالی به آن افتخار می کنید، پروژه هایی است که در دولت قبل کلید خورد و با پیشرفت فیزیکی هایی بالای پنجاه درصد تحویل دولت یازدهم و صدارت جدید جنابعالی در سال ۹۲ گردید که متاسفانه فاز ۱۱ آن را هم با عشق به توتال تقدیم کردید که بعد از گرفتن اطلاعات این بخش مرزی از میدان، امیدتان را ناامید گرداند. پس بنابراین اینکه تولید از پارس جنوبی را معادل ساخت پالایشگاه می دانید، اشتباهی فنی است که تفاوت ارزش حرارتی و محصولات خروجی را نمی دانید.

 

۲- مقام معظم رهبری و تمام اسناد بالادستی کشور پرهیز از خام فروشی را جزو راهبردهای کشور دانسته اند لیکن بدلیل اینکه اعتقادی به این موضوع نداشته و ندارید به راحتی مجوز چندین پالایشگاه را باطل کردید تا تداوم خام فروشی در کشور از قراردادهای بیع متقابل در دوره قبل وزارتتان و قراردادهای IPC در دوره جدید وزارتتان در نفت شروع و تداوم یابد.

 

۳- آیا می دانید تبدیل نفت خام به فراورده ها، چه ارزش افزوده ای را برای کشور ایجاد می کند؟ بر هر اهل فنی واضح است تولید از پارس جنوبی هیچ گاه معادل پالایشگاه سازی نمی تواند باشد.

 

۴- اشاره به مباحث زیست محیطی داشته اید، که باید گفت همین تفکرات ضد پالایشگاه سازی شما باعث‌شده که بهینه سازی پالایشگاهها و ارتقاء سیستم های آن ها در راستای کاهش آلودگی ها انجام نشود. مگر برای هر طرح مجوز ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) و استانداردهای زیست محیطی وجود ندارد؟ با این استدلال ایشان چرا کشورهای حامی محیط زیست که حتی تولید نفت ندارند، پالایشگاههای بزرگی ساخته اند و در صدد ارتقا و افزایش ظرفیت هستند؟ چرا به جای دلسوزی برای محیط زیست از محل نساختن پالایشگاه، فکری به حال گازهای مشعل را که سالیانی است در کشور می سوزد نمی کنید؟

 

و دلایلی بسیار…

حسین رواقی- کارشناس انرژی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید