کد خبر:4305
پ

براساس مصوبه هیئت دولت حق مسکن کارگران در سال ۹۹ نسبت به سال قبل افزایش نسبی پیدا کرده است؛ اما برخی اخبار حکایت از آن دارد که بسیاری از کارفرمایان هنوز این افزایش را در فیش حقوقی کارگرانشان لحاظ نکرده‌اند.

 

به گزارش  روزانه نیوز بر اساس آنچه در قوانین و مقررات کار و تأمین اجتماعی آمده است، هر کارگر پس از اشتغال به کار از حداقل امتیازات برای امرارمعاش برخوردار است و قانون برای افزایش حقوق دریافتی کارگران متمم‌هایی را در نظر گرفته است.

 

برخی از مزایا با وجود شرایط خاص در شخص کارگر بیشتر اثر پیدا می‌کند؛ مانند تأهل یا داشتن اولاد و البته هر کارگر در هر حالت از حقوق، بیمه، بن، حق مسکن، حق سنوات، عیدی، حق اولاد، کمک‌هزینه ازدواج، غرامت و دستمزد ایام بیکاری و بارداری، حق مأموریت و اضافه‌کاری برخوردار است که هریک از این حالت‌ها را به‌صورت جداگانه تشریح می‌کنیم.

 

همچنین فوق‌العاده حق مسکن به همه کارگران فارغ از داشتن مسکن شخصی، قابل پرداخت است که مبلغ آن چندین سال از نرخ پایینی برخوردار بود و در سال‌های اخیر تا مبلغ ۴۰ هزار تومان هم در نظر گرفته شده بود!

 

بااین‌حال آخرین مبلغ حق مسکن کارگران ۱۰۰ هزار تومان بود که در سال ۹۸ و البته در ۴ ماه ابتدای سال ۹۹ به کارگران پرداخت می‌شد؛ اما تلاش شورای عالی کار برای افزایش این مبلغ سرانجام مؤثر واقع شد و پیشنهاد ۳۰۰ هزارتومانی حق مسکن مورد موافقت هیئت دولت قرار گرفت؛ اگرچه این افزایش همچنان هزینه‌های معیشت خانوارهای کارگری را جبران نمی‌کند و مخارج زندگی آن‌ها را پوشش نمی‌دهد.

 

مصوبه افزایش حق مسکن کارگران در هیئت‌وزیران هم به تصویب نهایی رسید و بر این اساس حق مسکن کارگران رسماً به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

 

بااین‌حال و با گذشت ۲ ماه از مصوبه هیئت دولت، بنا بر اخبار رسیده هنوز بسیاری از کارفرمایان از پرداخت حق مسکن ۳۰۰ هزارتومانی به کارگران و کارمندانشان استنکاف کرده و در فیش حقوقی کارگرانشان مبلغ ۱۰۰ هزارتومانی حق مسکن درج‌شده است. این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که نیمی از سال ۹۹ گذشته است و برای بسیاری از کارگران همین افزایش ۲۰۰ هزارتومانی حق مسکن می‌تواند بخشی از سفره بی‌رونقشان را سروسامان بدهد./آنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید