کد خبر:4338
پ

تضاد منافع بین چین وآمریکا به ویژه اینکه رشد اقتصادی چین بسیار به رشد بزرگترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا نزدیک شده باعث رویا رویی اقتصادی آنها شده و فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور آمریکا می شود این روند ادامه خواهد یافت.

 

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از راشاتودی، تحلیلگران دویچه آلمان براساس تحقیق جدید اعلام کردند پس از چهار دهه چالش روی جهانی‌سازی به نظر می‌رسد که باید با این موضوع خداحافظی کنیم و به آن پایان بدهیم چرا که ما وارد عصر بی‌نظمی‌ها و اختلالات می‌شویم که اقتصاد و همچنین سیاست آینده جهان ما را شکل خواهد داد.

 

در این گزارش آمده است یکی از شاخصه‌های کلیدی عصر جدید متفاوت بودن با مشخصات جهانی‌سازی است. بدتر شدن روابط چین و آمریکا موضوع دیگری است که مقصد جهان مدرن آینده را تعیین خواهد کرد. اگرچه موضوع همه‌گیری بیماری کووید 19 باعث  و بانی این مسئله نیست اما این روابط وخیم را تشدید کرده است.

 

این تحلیلگران معتقدند که اقتصاد چین به اقتصاد آمریکا بسیار نزدیک شده است و بسیار محتمل است که تا پایان این دهه از آن عبور کند.

 

این گزارش می‌نویسد:‌ تضاد فرهنگی و همچنین تضاد منافع به ویژه اینکه رشد اقتصادی چین بسیار به رشد بزرگترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا نزدیک شده در این چالش‌ها موثر است. اما جای خوشبختی اینجا است که این رویارویی اقتصادی بعید است  به یک درگیری نظامی بین این دو کشور بینجامد.

 

تحلیلگران معتقدند:‌این چالش‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از قدرت‌ها تلاش کند تا در قلمروی دیگری مشکل ایجاد کند  جنگ اقتصادی با اعمال تعرفه‌ها، تحریم‌ها و نیز حمله به حوزه تکنولوژی طرف مقابل ادامه‌دار خواهد بود و این در حقیقت جایگزین همان جنگ نظامی خواهد شد.

 

این گزارش می‌نویسد مهم نیست انتخابات سال 2020 در آمریکا را چه کسی می‌برد. تنش بین دو قدرت بزرگ اقتصادی همچنان ادامه‌دار و رو به رشد خواهد بود.

 

دویچه‌بانک می‌گوید در حالیکه بحران شیوع کرونا اقتصاد اروپا را در یک چهاراه قرار داده اما دهه بعدی ممکن است برای اروپا به عنوان دهه ساختن و یا شکستن باشد.

 

در بین دیگر عواملی که وضعیت آینده را مشخص می‌کند بدهی‌های بالای کشورها و همچنین سیاست چاپ پول است و ااینها منجر به افزایش تورم خواهد شد.

 

نابرابری‌ها حتی پس از دوره بیماری کووید 19 در جهان بسیار بدتر خواهد شد و این نابرابری بیشتر مرتبط با اختلاف طبقاتی بین نسل‌ها می‌‌شود.

 

دویچه بانک آلمان در گزارش خود تأکید می‌کند که چنین تغییری در توازن قدرت باعث خواهد شد رژیم مالیاتی جدیدی رقم بخورد و حتی میزان پرداختی برای بازنشستگان هم کمتر شود و مالیات بیشتری را از دارایی‌ها اخذ کنند تا از این طریق درآمدهای بیشتری کسب کنند.

 

دویچه بانک در پایان تأکید می‌کند که 10 سال آینده نشان خواهد داد که آیا شرکت‌های فناوری و تکنولوژی ارزش این جنگ و جدال را داشت یا نه و این بانک می‌گوید آنها یا یک انقلاب فن‌اوری جدیدی را آغاز خواهند کرد یا اینکه روی همان تکنولوژی‌های جاری مانور خواهند داد.

 

‌ تحلیلگران معتقدند که رویارویی اقتصادی چین و آمریکا نه به دلیل اختلافات تجاری و اقتصادی بلکه به دلیل تعیین قلمرو است که این دو قدرت بزرگ اقتصادی از الان به فکر آن افتاده اند تا مرزهای سیاسی و اقتصادی آنها مشخص شود./ فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید