کد خبر:4697
پ

در اردیبهشت ماه سال جاری بود که دولت پذیره نویسی اولین صندوق ETF خود که شامل سهام باقیمانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌ صادرات، بانک ملت و بانک تجارت بود را با 20 درصد تخفیف آغاز کرد.

 

 

به گزارش روزانه نیوز ، اگر دوباره مهلت پذیره نویسی پالایش یکم تمدید نشود، امروز آخرین مهلت این پذیره نویسی خواهد بود. بسیاری از مردم با توجه به اصلاح اخیر بازار سرمایه در خرید یا عدم خرید واحد‌های دومین صندوق ETF تردید دارند. کارشناسان چه توصیه‌ای برای خرید یا عدم خرید واحد‌های پالایش یکم دارند؟

 

 

آخرین مهلت پذیره نویسی 31 اردیبهشت ماه اعلام شد و در نهایت واحدها اولین صندوق ETF دولت با نماد دارایکم در تیرماه سال جاری قابل معامله شد. با بازگشایی و انجام معاملات واحدهای دارایکم سود بسیار زیادی نصیب کسانی که این واحدها را خریداری کرده بودند شد.

 

 

آغاز پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولت که شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران بود پس از کش و قوس های فراوان سرانجام در 5 شهریورماه 1399 آغاز و اعلام شد این پذیره نویسی تا 19 شهریورماه 1399 ادامه خواهد داشت. نماد در نظر گرفته شده برای دومین صندوق ETF دولت پالایش یکم بود.

 

 

وضعیت نامساعد بازار سرمایه و ابهام های موجود  در مورد آینده این بازار، موجب شد تا مشارکت چشمگیری از سوی مردم برای خرید واحدهای دومین صندوق ETF دولت دیده نشود. از این رو با نزدیک شدن به پایان مهلت پذیره نویسی، حسن علایی معاون سازمان خصوصی سازی طی مصاحبه ای اعلام کرد: در نخستین ابلاغیه منتشر شده برای پذیره‌نویسی دومین مرحله از عرضه صندوق ETF تا ۱۹ شهریور ماه به فعالان بازار فرصت داده شد تا در پذیره‌نویسی این صندوق مشارکت کنند اما اکنون براساس تصمیمات اتخاذ شده و برنامه‌های صورت گرفته تصمیم گرفته شد تا زمان پذیره‌نویسی صندوق ETF دولتی (دارا دوم) جهت مشارکت بیشتر مردم به مدت یک هفته تمدید شود.

 

 

بنابراین مهلت شرکت در پذیره نویسی پالایش یکم تا 26 شهریور ماه 1399 تمدید شد. اگر دوباره زمان پذیره نویسی تمدید نشود، امروز آخرین مهلت خرید واحدهای پالایش یکم می باشد و با توجه به بسته بودن نمادهای پالایشی حاضر در دومین صندوق ETF دولت در هفته جاری و همچنین  مبهم بودن آینده بازار سرمایه، حالا پرسش بسیاری از مردم این است که واحدهای پالایشی یکم را خریداری کنیم یا خیر؟

 

 

علی حیدری کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه دولت در زمان آغاز پذیره نویسی پالایشی یکم اعلام کرد که 20 درصد تخفیف را برای این صندوق در نظر خواهد گرفت، بنابراین در همین ابتدا کسانی که واحدهای این صندوق را خریداری کنند با یک سود مواجه خواهند بود. وی افزود: اما این سود خوب است و عالی نیست! از این جهت که این سود نمی تواند پاسخگوی تورم موجود باشد. حیدری ادامه داد: خرید این واحدها برای کسانی که مبتدی هستند و با بازار سرمایه چندان آشنایی ندارند می تواند مفید باشد. کسانی که تجربه ای در بازار سرمایه ندارند و توانایی و مهارت درآمدزایی را نیز ندارند و سرمایه هایشان به عبارتی راکد است.

 

 

همچنین محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه طی مصاحبه ای اظهار داشت: در هنگام پذیره نویسی دارا اول به بسیاری از افراد پیشنهاد خرید دادیم؛ با توجه به آغاز بهبود روند بازار، در خصوص دارا دوم نیز پیشنهاد خرید آن را به سرمایه گذاران می‌دهیم. وی یادآور شد: دولت قطعاً از دارا دوم حمایت می‌کند. از قیمت روز ۲۹ مرداد با اعمال ۲۰ درصد تخفیف که ملاک تعیین قیمت دارا دوم است، اگر ریزش بازار ادامه می‌یافت، این تخفیف بلااثر می‌شد؛ اما زمان پذیره نویسی با زمان رشد شاخص یکی شده و مانند دارا یکم که عرضه آن با دوران رشد بازار همزمان شده بود، می‌تواند در سودده شدن دارا دوم مؤثر باشد. خبری زاد گفت: اگر حمایت‌های دولت از شرکت‌های پالایشی ادامه یابد، خرید دارا دوم برای افرادی که پول‌های خرد دارند، توصیه می‌شود.

 

 

سعید ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه نیز طی مصاحبه ای گفت: هرچهار نماد پالایشی دارا دوم(پالایش یکم)درماه‌های اخیر تقریبا جزو نمادهای با بازده بالا در بورس تهران بوده‌اند. اما اصلاح سنگین ارزش سهام شرکت‌های بورسی و ریزش شاخص بورس تهران باعث ایجاد تردید در افراد علاقه‌مند به پذیره‌نویسی این صندوق شده است. با این حال شرایط عرضه این صندوق به گونه‌ای است که می‌توان آن را برای خرید جذاب توصیف کرداعمال تخفیف ۲۰ درصدی از قیمت روز ۲۹ مردادماه، نرخ‌گذاری جدید خوراک پالایشگاه‌ها که باعث افزایش روند سودآوری آنها به‌صورت مستقیم شده است، ازجمله این عوامل هستند.

 

 

ایمان مقدسیان دیگر کارشناس بازار سرمایه در این باره در مصاحبه ای عنوان کرد: هدف از ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سوددهی با ریسک کم و بدون حاشیه است. با توجه به اینکه سرمایه گذاران اصلی این صندوق‌ها مردم هستند، رویکرد دولت، سرمایه‌گذاری با حداقل ریسک است از این رو در مقایسه با سودی که بانک نصیب سرمایه گذاران می‌کند، جذابیت بیشتری دارد. با توجه به اینکه سهامدارانی که در صندوق اول سرمایه‌گذاری کرده بودند حداقل 100 درصد سود کرده‌اند به نظر می‌رسد در صورت بهبود وضعیت شاخص، دارندگان پالایشی یکم نیز 50 درصد سود کنند. دولت سطح دسترسی بالایی برای سرمایه‌گذاری مردم در نظر گرفته است و با توجه به تخفیف چشمگیری که برای پالایش یکم در نظر گرفتند سهامداران زیادی جذب این بازار می‌شوند.

 

 

در مجموع بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه خرید واحدهای دومین صندوق ETF را به دلیل حمایت دولت از آن و احتمال بهبود بازار سرمایه بعد از یک اصلاح سنگین توصیه می کنند.  / تابناک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید