کد خبر:15775
پ

جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» با ایجاد گفتمان سلامت در جامعه هنرمندان، زمینه‌ساز جلب مشارکت‌های مردمی و دولتی برای حل چالش‌های حوزه سلامت است.

به گزارش روزانه نیوز، حوزه سلامت همواره یکی از حوزه‌های مورد هدف امور خیریه و وقفی بوده است و در سال‌های متمادی خیرین و واقفان در حوزه بهداشت و درمان، فعالیت‌های چشمگیری مانند ساخت بیمارستان‌ها داشته‌اند.

سیدمهدی سیدین ‎نیا با بیان کرد: امور خیریه در حوزه سلامت، منحصر به ایران نیست و در همه جوامع خیرین به دلیل نوع‌دوستی، مشارکت بالایی در موضوعات بهداشتی و درمانی دارند اما در ایران باورهای دینی و پیشینه فرهنگی غنی در این حوزه وجود دارد که در مواقع بحرانی مانند زلزله، سیل و یا حتی پدیده‌هایی مانند کرونا، ظهور و بروز متفاوت و متمایزی دارد.

سیدین‌نیا با اشاره به لزوم انعکاس فعالیت‌های خیریه در حوزه سلامت و نقش آن در نهادینه‌شدن مهرورزی سلامت، ادامه داد: هنرمندان می‌توانند به خوبی فعالیت‌های خیرین در حوزه سلامت را بازنمایی کنند و از این طریق هم دولت و هم مردم را به حضور جدی‌تر در این بخش ترغیب و تشویق کنند.

دبیر دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» با اشاره به چالش‌های برگزاری جشنواره‌های موضوعی، تصریح کرد: اساساً فیلمسازان ترجیح می‌دهند اثری چندبعدی خلق کنند تا بتوانند آن را در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی به نمایش بگذارند؛ از این جهت جشنواره‌های موضوعی با محدودیت مواجه هستند؛ به همین دلیل جشنواره باید بتواند موضوعات خود را ضمن انعطاف، به گونه‌ای مطرح کنند که در ذهن فیلمساز دغدغه ایجاد کند. از سوی دیگر، جشنواره‌ها باید با رعایت اصول حرفه‌ای برگزار شوند.

سیدین برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» به صورت بین‌المللی را یکی از چشم‌اندازهای این جشنواره دانست و خاطرنشان کرد: حفظ پویایی در بخش‌های مختلف و همچنین رعایت استانداردهای بین‌المللی، از مواردی است که جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» در دوره اول و همچنین این دوره بر آنها تأکید داشته است و همین عامل سبب شده که مسئولان جشنواره با تعامل و همکاری وزارت بهداشت در صدد برگزاری بین‌المللی آن در دوره‌های آتی باشند.

او با بیان اینکه فیلم کوتاه علی‌رغم گستردگی بالایی که در موضوع و ساخت دارد، به لحاظ نمایش با محدودیت مواجه است، گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی فیلمسازان داخلی است که سبب دلسردی آنان نیز شده است؛ از این رو جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» در تلاش است امکان پخش فیلم‌های این جشنواره در شبکه سلامت فراهم شود تا این فیلم‌ها بتوانند با مخاطبان خود ارتباط بهتری برقرار کنند؛ از سوی دیگر، اکران فیلم‌ها در برخی از سینماها در صورت وجود شرایط مناسب جزو اهداف مسئولان این جشنواره در آینده است.

او گفت: جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» توانست با عملکرد مثبت در دوره اول برگزاری، توجه وزارت بهداشت را جلب کند. در این دوره نیز حضور جدی و حمایت‌های مسئولان این وزارتخانه و همچنین دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان را شاهد هستیم. در واقع این جشنواره توانست تعامل و درک مشترکی میان خیرین حوزه سلامت و وزارت بهداشت و دانشگاه علوم‌پزشکی ایجاد کند.

حضور گسترده هنرمندان در این دوره از جشنواره،  فیلمسازان و مستندسازان کشور از ابتدای اسفندماه به دلیل شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دچار خلل در فعالیت‌های حرفه‌ای خود شده‌اند وعملاً تولیدات سینمایی و نمایشی با افت کمی مواجه شدند. با این حال تعداد آثار رسیده به این جشنواره بالاتر از انتظار بوده که این مهم حاکی از استقبال هنرمندان از این جشنواره است.

سیدین‌نیا با بیان اینکه استمرار یکی از راه‌های اثرگذاری است، تصریح کرد: جشنواره‌های فرهنگی زمانی می‌توانند اثرگذاری بهینه در جامعه داشته باشند که به صورت مستمر برگزار شوند و گفتمان مشخصی را در جامعه نهادینه کنند. تجربه نشان داده است که جشنواره‌های سینمایی در صورت تداوم در برگزاری هم می‌توانند خود را به عنوان یک برند در مجامع هنری و فرهنگی مطرح کنند و هم سبب ایجاد نقش انگیزشی و ترغیبی میان هنرمندان شوند؛ البته این دو هدف تنها در سایه حضور جدی رسانه‌ها امکان‌پذیر است.

شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» ،تعامل و همکاری بین‌نهادی از یک سو از فعالیت جزیره‌ای جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر سبب می‌شود جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» با کیفیت بهتری برگزار شود.

دومین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» با هدف ارتقاء فرهنگ نیکوکاری در حوزه سلامت از طریق پیوند هنر و عمل خیر با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجمع خیرین سلامت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 24 تا 27 آبان ماه به دبیری سیدمهدی سیدین نیا با شعار «هر ایرانی یک مهروز سلامت» به صورت آنلاین برگزار می‌شود./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید