کد خبر:18064
پ

حدود یک سال پیش در چنین روزهایی بود که اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در جهان شناسایی شد.

به گزارش روزانه نیوز، قریب به ۱۰ ماه است که جهان میزبان مهمان ناخوانده ای به نام کووید-۱۹ می باشد. گویی این مهمان نیز علی رغم رگمانه زنی ها برای ترک منزل با شروع فصل گرما، کماکان ماندگار است و قصد رفتن بی هوا ندارد.

متخصصان و کارشناسان این حوزه از همان روزهای ابتدایی هشدارهای خود را اعلام کرده و خواستار قرنطینه شهرها، محدودیت ترددها، به حداقل رسیدن تعاملات روزانه بشری و لغو سفرها شدند. شاید اگر نسبت به هشدارهای این دلسوزان آگاهانه تر عمل می شد امروز جهان حال بهتری داشت.

علی رغم اینکه این مهمان ناخوانده تاکنون خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را به جوامع بشری وارد کرده است اما به خوبی به بشر یادآور شد که هریک از ما در هر نقطه ای از دنیا بر زندگی دیگری تاثیر گذاشته و به نوعی هر یک از ما در قبال دیگری مسئولیتی بر عهده داریم.

هریک از ما در چند ماه گذشته به نوعی با این ویروس دست و پنجه نرم کرده ایم. گروهی فارغ از غوغای جهان به زندگی عادی خود ادامه دادند و با بی تفاوتی از کنار هم نوعان خود گذشتند. اما گروهی دیگر تغییر را در سبک زندگی خود پذیرفتند و هر آنچه که در توان داشتند برای ممانعت از گسترش شیوع این ویروس به کار گرفتند. اما تجربه نیز در این ماه ها به ما ثابت کرد هرکجا که کنار هم ایستادیم و متحد شدیم توانستیم کرونا را کنترل کنیم اما هرکجا که با نگاه های تعصب آمیز از یکدیگر فاصله گرفتیم کرونا بر ما چیره شد.

در میان ۱۰ ماه قدرت نمایی این ویروس بر بشر، آنچه که بیش از هرچه حائز اهمیت است، تکاپوی کادر درمانی برای حفظ جان هم نوعان خود با از خودگذشتگی است. اما واقعیت این است که دیگر تلاش های شبانه روزی، کادر درمانی کشور را از پای درآورده و زمان بروز عزم ملی برای بیرون راندن این مهمان ناخوانده است. شاید تا به امروز هر یک از ما نسبت به مسئولیت های خود در قبال اجتماع و هم نوعان خود کوتاهی کرده ایم اما دیگر زمان توجیه گذشته است و باید در عمل دست به دست هم دهیم تا بتوانیم بر کرونا غلبه کنیم.

غفلت ما از مسئولیت های اجتماعی خود امروز به بهای جان هم نوع، هم وطن و هم کیش خویش تمام می شود. رشد روز افزون آمار مبتلایان و قربانیان این بیماری نیز زنگ خطری را به صدا درآورده که حتی از فرسنگ ها دورتر نیز به گوش می رسد.

هر نوع کوتاهی و غفلت نسبت به مسئولیت اجتماعی خود در رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای محدودیت های ابلاغی خسارات جبران ناپذیری را برای کشور هم در حوزه سلامت و هم در حوزه معیشت به دنبال خواهد داشت./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید