کد خبر:5704
پ

نمایندۀ مردم چابهار در مجلس، گفت: وزارت نیرو بنا ندارد ندای تشنگی مردم سیستان را بشنود و الا در کجای کشور مانند شرایط شهر چابهار به عنوان نقطه کانونی توسعه سواحل مکران وجود دارد.

به گزارش روزانه نیوز، معین‌الدین سعیدی، نمایندۀ مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به وضعیت نامطلوب تامین آب مردم در جنوب استان سیستان و بلوچستان گفت: پایین‌ترین شاخص دسترسی به آب شرب در کشور متعلق به جنوب استان سیستان و بلوچستان است و تنها 19 درصد از مردم به آب شرب بهداشتی دسترسی دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه 81 درصد از مردم جنوب سیستان و بلوچستان به شیوۀ سقایی و شیوه‌های سنتی نسبت به تامین آب مورد نیاز خود اقدام می‌کنند، اظهار داشت: متاسفانه هر از چند گاهی شاهد فوت کودکان و افرادی هستیم که به منظور تامین آب شرب خانوار خود به هوتک‌ها (گودال‌های جمع آوری آب) مراجعه کرده و در آن غرق می‌شوند.

* وزارت نیرو، ماده 36 برنامه ششم توسعه را نادیده است

وی در بیان اینکه مجتمع‌های تامین آب شرب در نظر گرفته شده در جنوب استان تاکنون تعیین تکلیف نشده‌اند، افزود: بسیاری از روستاهای واقع شده در نوار ساحلی این منطقه از داشتن حتی 1 متر لوله‌کشی انتقال آب بی‌بهره هستند، در حالی که مطابق ماده 36 برنامه ششم توسعه وزارت نیرو موظف است 70 درصد از نیاز آبی نوار ساحلی جنوب را از طریق توسعه شبکه‌های آب شیرین کن تامین کند.

سعیدی در بیان دلایل تامین نشدن آب شرب مردم جنوب استان سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: وزارت نیرو بنا ندارد ندای تشنگی مردم سیستان را بشنود والا در کجای کشور مانند شرایط شهر چابهار به عنوان نقطه کانونی توسعه سواحل مکران وجود دارد. در حقیقت در برخی از مناطق شهر چابهار شاهد این هستیم که هفته‌ای یک بار دسترسی به آب شرب مهیا می‌شود و مردم مجبور هستند، این آب را به صورت غیر بهداشتی در آب انبار ذخیره کرده و در طول هفته از آن استفاده کنند.

این نماینده مجلس، با اشاره به اینکه در شهر چابهار شبکه فاضلاب وجود ندارد، گفت: اسف بار است، مردم در نقطه‌ای که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان گنج پنهان یاد کرده، آرزوی دسترسی به فاضلاب را داشته باشند و این امر سنخیتی با نگاه مسئولان عالی کشور به توسعه سواحل جنوبی کشور ندارد.

* سرانه مصرف آب مردم جنوب سیستان 2 برابر شد

وی در بیان اینکه تعدادی از تیم‌های جهادی به صورت آتش به اختیار قصد تکمیل شبکه آب رسانی منطقه را داشتند و از وزارت نیرو و متولیان دولتی منطقه، نقشه‌های شبکه آبرسانی را درخواست کردند، ادامه داد:« مسئولان منطقه حتی از در اختیار قرار دادن نقشه‌های مرتبط به منظور تکمیل شبکه آبرسانی توسط نیروهای جهادی امتناع کردند.»

سعیدی با اشاره حضور نمایندگان مجلس در این استان و پیگیری شرایط تامین آب شرب منطقه، گفت: پس از پیگیری مجلس بنا شد، سرانه آب شرب مردم در این منطقه از 15 لیتر به 30 لیتر افزایش یابد و وزارت نیرو نسبت به انجام این کار متعهد شد، هر چند در عمل تاکنون اتفاقی در قالب این هدف رخ نداده است.فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید