کد خبر:2643
پ

به گزارش روزانه نیوز رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: در راستای سیاست‌گذاری‌های کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا، برنامه‌هایی در حوزه گردشگری اتخاذ شده بود که محدودیت‌هایی برای تحقق آنها به دلیل شیوع ویروس کرونا پیش آمد.

حسین قراباغی در کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا اضافه کرد: مدیریت‌شهری همدان در راستای حمایت فعالان حوزه گردشگری، تخفیفات و بخشودگی‌های عوارض در حوزه اختیارات خود را لحاظ کرده است.

قراباغی با اشاره به پیگیری شورا در زمینه گردشگری سلامت در سال‌های گذشته، یادآور شد: سال 1398، اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت؛ اما لازم است بودجه قابل‌توجهی برای تقویت بخش سلامت، لحاظ شود.وی، تکمیل بیمارستان نیمه‌کاره اکباتان را یکی از مباحث کمکی به بخش گردشگری سلامت دانست و افزود: مطالبه‌گری در حوزه سلامت و بهداشت از ضروریات است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد. مشکلی برای عمارت جنانی و حفظ آن، وجود ندارد

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با توجه به اینکه بخشی از بنای تاریخی عمارت جنانی تخریب شده است، افزود: احیا و حفظ این بنا از دغدغه‌ها و مطالبات شهروندان محسوب می‌شود که نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است.

قراباغی با اشاره به پیشینه تاریخی احداث بنای عمارت جنانی، یادآور شد: این بنای تاریخی ثبت ملی شده و واجد ارزش تاریخی است که با شرایط کنونی به وجود آمده، نیازمند کمک و حمایت مسئولان مرتبط و همکاری مالک به‌منظور مرمت و احیا دارد.وی معتقد است: با توجه به اینکه ملک شخصی است، مالک باید با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، همکاری لازم را داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان ضمن قدردانی از فرمانداری همدان به‌منظور تشکیل جلسات برای رفع مشکل عمارت جنانی، یادآور شد: یکی از اولویت‌ها و تأکیدات شورای شهر و مدیریت‌شهری، حفظ بناهای واجد ارزش بوده که تبدیل آنها به مکان‌های سرمایه‌ای برای شهر و استان حائز اهمیت است؛ در این راستا شورای شهر همدان طی چند سال اخیر، احداث و ایجاد رستوران در این بناهای واجد ارزش را رایگان اعلام کرده‌اند تا انگیزه مالکان برای حفظ بناها، افزایش یابد.

قراباغی همچنین تأکید کرد: در کنار مرمت و حفظ بناهای واجد ارزش، ضروری است متولیان امر نظارت مناسبی در حفظ این بناها داشته باشند و شهرداری نیز باید بحث جداره‌سازی معابر خیابان شهدا را در اولویت کاری خود قرار دهد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در پایان سخنانش گفت: با برگزاری جلسات برای تعیین‌تکلیف بنای عمارت جنانی، وظیفه هر یک از متولیان و دستگاه‌های اجرایی به طور شفاف، مشخص شد و در حال حاضر مشکلی در خصوص این بنا و حفظ و نگهداری آن، وجود ندارد.

 عسگریان: تأکید بر حفظ بناهای واجد ارزش در شهر

 رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان هم در این جلسه با تأکید بر حفظ بناهای واجد ارزش در سطح شهر، گفت: در بودجه هم مطرح و بحث شد که مالکان واحدهای واجد ارزش تاریخی به مرمت و حفظ بناهای تاریخی خود اقدام کنند و اگر فرآیند تسهیلات بانکی خود را پیگیر باشند، علاوه بر تخفیف سود تسهیلات بانکی -که دولت در اختیار آنها قرار می‌دهد-، مدیریت‌شهری نیز درصدی از سود را برای تشویق مالکان بپردازد؛ اما به جمع‌بندی نرسیدیم.

سید مسعود عسگریان افزود: برای حل مشکلات و حفظ بناهای تاریخی شهر، لازم است دستگاه‌های متولی با هماهنگی هم تفاهم‌نامه‌ای کلی را تنظیم و منعقد کنند و در این راستا شورای شهر و مدیریت‌شهری نیز مساعدت لازم را خواهند داشت.

عسگریان همچنین الگوپذیری از شهرهای موفق در امر ترمیم و مرمت و بناهای تاریخی را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: برای این اقدامات، بودجه‌هایی نیز لحاظ شده است که باید با همکاری هم در این زمینه، گام برداشت؛ زیرا برای جداره‌سازی محورهای واجد ارزش، بودجه پیش‌بینی کردیم که بررسی جداره بناهای تاریخی شهر -که متعلق به مردم است- با هزینه شهرداری نسبت به مرمت و بازسازی آنها اقدام شود و در خصوص تأمین بخشی از سود تسهیلات بانکی نیز می‌توان مساعدت‌های لازم را به عمل آورد.

وی همچنین گفت: لازم است در تعریف برنامه‌های مشخص حوزه گردشگری و حفظ بناهای واجد ارزش، بناهای تاریخی -که در معابر اصلی و درجه یک قرار دارند- تعریف مناسبی برای آن داشته باشیم.*مولوی: عمارت تاریخی جنانی را به عنوان سرمایه حفظ کنیم

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان هم در این جلسه ضمن قدردانی از حضور مسئولان به‌منظور توجه به مرمت و بناهای تاریخی شهر، گفت: بناهای واجد ارزش، میراث تاریخی و هویت شهر ما محسوب می‌شوند که باید در راستای حفظ و نگهداری آنها کوشا باشیم و از آنها به عنوان سرمایه بهره ببریم.

ابراهیم مولوی با اشاره به مشکلات عمارات جنانی، افزود: این بنای تاریخی، یکی از ساختمان‌های واجد ارزش شهر همدان است که شاید تعداد زیادی از این بنا نداشته باشیم، اما حفظ و مرمت آن دغدغه مدیران میراث فرهنگی و شهری است؛ زیرا در موقعیتی قرار گرفته که شاید بهترین روش این باشد تا با مساعدت و همکاری متولیان دستگاه‌های اجرایی و همکاری مالک برای حفظ این بنا، کمک شود.

وی همچنین با اشاره به مسیر عبور یکی از قنات شهر از عمارت جنانی، یادآور شد: شهرداری همدان از سال‌های گذشته طرح و نقشه‌هایی برای ساماندهی قنوات شهر برنامه‌ریزی کرده است که باید ضمن حفظ بناهای تاریخی، این قنات‌ها نیز حفظ شوند.

مولوی با تأکید بر اینکه باید برای رشته‌های قنوات به‌عنوان رگ‌های حیات زندگی، برنامه‌ریزی کرد؛ گفت: اکنون بخش زیادی از قنات‌های شهر همدان به عنوان نخستین تکنیک بازیابی و استحصال آب که تنها مختص ایرانیان بوده است و بدون نیروی مکانیکی به استخراج آب‌های زیرزمینی اقدام می‌کردند، از بین رفته یا توسط بناهای تازه تأسیس، مسدود شده‌اند.

سلماسی: بهره‌گیری از مدیریت زمان برای حفظ عمارت جنانی

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به بررسی مشکلات عمارت جنانی طی دو سال گذشته، گفت: ورود اصحاب‌رسانه و تشکل‌های مردم‌نهاد برای حمایت از حفظ این بنا، بسیار ارزشمند بوده و قابل قدردانی است.

رضوان سلماسی افزود: اگر حفظ بنای واجد ارزش جنانی پیش‌تر از این، از اولویت‌های مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه محسوب می‌شد، به‌طورقطع مرمت و احیای این بنا می‌توانست به الگویی موفق برای سایر بناهای تاریخی و واجد ارزش شهر تبدیل شود.

سلماسی با اشاره به بهره‌گیری از مدیریت زمان در راستای حفظ بنای عمارت جنانی، تأکید کرد: لازم است هر چه سریعتر متولیان امر با تعامل و همکاری با مالک نسبت به مرمت و احیای این بنا اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به پیشینه تاریخی همدان و اشتیاق گردشگران برای ورود به این شهر، یادآور شد: واضح است که بناها و اماکن تاریخی همدان به عنوان سند هویت و شاخصه تاریخی و فرهنگی کشور، از مهم‌ترین دلایل حضور گردشگران در شهر و استان همدان محسوب می‌شود؛ از این‌رو توجه به این حوزه از اهمیت خاصی برخوردار است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان ادامه داد: با بهره گیری از تجارب شهرهای موفق در حفظ، مرمت و احیای بناهای تاریخی می‌توان گام موثرتری در راستای حفظ میراث تاریخی ارزشمند شهر برداشت.

سلماسی اظهار کرد:ضمن فرهنگسازی در بین اقشار مختلف جامعه همراه با ارائه بسته‌های تشویقی به مالکان بناهای واجد ارزش و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به‌منظور حفظ بناهای واجد ارزش، می‌توان با محوریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و کمک دستگاه‌های متولی نسبت به تقویت و رشد حوزه گردشگری شهر و کشور، کمک شایانی کرد.*

معاون فرماندار: مرمت و احیای بنای جنانی مشکلی ندارد

معاون برنامه‌ريزي و امور عمراني فرمانداري همدان در ادامه جلسه از تشکیل جلسه‌ای برای بررسی و حل مشکلات عمارت جنانی در نیمه نخست فروردین‌ماه امسال خبر داد و یادآور شد: این جلسه با حضور متولیان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.

رضا زماني یادآور شد: قرار شد مرمت بنای جنانی اولویت برنامه احیا و حفظ این بنا باشد و نیز در مرحله بعد، مالک قرار شد طرحی را با نظر کارشناسان تهیه کند و پس از تأیید میراث فرهنگی، عملیات اجرایی طرح، آغاز شود.وی بیان کرد: در صورت ضرورت، پیگیر این موضوع هستیم و مشکلی برای مرمت و احیای بنای جنانی وجود ندارد.*

مدیرکل میراث فرهنگی: امیدواریم شهرداری بافت به‌زودی راه‌اندازی شودمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در پایان اظهار کرد: با توجه به تعدد بناهای تاریخی شهر همدان، هزینه نگهداری این بناها نسبت به شهرهای دیگر بالا است؛ زیرا علاوه بر حفظ و نگهداری، حمایت دولت و همچنین کمک و تعامل مالکان را نیز می طلبد.

علی مالمیر، ثبت ملی بنای جنانی را یکی از اقدامات مهم برشمرد و افزود: شاید با عدم ثبت این بنا، تاکنون این عمارت خراب شده بود.وی ضمن قدردانی از رسانه‌ها به‌منظور پیگیری حفظ بناهای تاریخی، اظهار کرد: رسانه‌ها و خبرنگاران یکی از مهمترین سرمایه‌های استان هستند که در عرصه گردشگری فعالیت می‌کنند.

مالمیر ابراز امیدواری کرد: شهرداری بافت نیز به‌زودی راه‌اندازی شود تا بتوانیم در یک واحد مشخص با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مرتبط، تصمیمات مهمی برای بافت‌های تاریخی اتخاذ کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان اینکه عمارت جنانی در حال حاضر نیازمند اقدامات اضطراری مرمت بناست تا بیشتر از این تخریب نشود و آسیب نبیند، گفت: مالک بنا نیز باید با مشاور ذی‌صلاح قراردادی برای مرمت و احیای اساسی طرح، منعقد کند.

مالمیر؛ آماده شدن بنا و تبدیل آن به هتل سنتی را یک طرح اقتصادی برشمرد و یادآور شد: دولت آمادگی ارائه تسهیلات بانکی به مالک را برای احیای بنا دارد و نیمی از سود تسهیلات را نیز خود دولت پرداخت می‌کند.وی تأکید کرد: در حال حاضر از لحاظ قانونی هیچ مسیری برای تغییر وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید