کد خبر:4641
پ

به گزارش «روزانه نیوز»؛ امیر خدایی فعال حوزه چاپ و مدیر چاپخانه آسیا که بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت در صنعت چاپ را دارد، با اشاره به شرایط بازار کار در این دوره، اظهار کرد: تنها چیزی که در این بازار ما را نگه می‌دارد این است، سابقه فعالیت در سه نسل گذشته‌مان است؛ وگرنه افرادی که تازه به این صنعت آمده باشند نمی‌توانند در وضعیت کنونی دوام بیاورند.

وی افزود: چاپخانه‌داران در مواجه با مشکلات، وضعیت یکسانی دارند و که می‌توان مشکلات چاپ را به دو بخش تقسیم کرد؛ یکی مشکلات چاپخانه‌ها قبل از کرونا و دوم مشکلات اهالی این صنعت بعد از کرونا.

خدایی تاکید کرد: قبل از کرونا مشکلات کلی اقتصادی وجود داشت و در زمینه تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو بودیم. ازطرف دیگر بازار کار دچار نوعی رکود شده بود؛ تا جایی که شرایط فعالیت را سخت می‌کرد و کار را برای بسیاری از همکاران ما با مشکلات جدی همراه کرده بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه بعد از کرونا مشکلات خیلی پیچیده‌تر و ناامید کننده‌تر شده است -به‌خصوص برای چاپخانه‌داران قدیمی و باسابقه- زیرا به دنبال اثرات تعطیلی و قرنطینه به‌دلیل شیوع کرونا، مشتری‌های عمده صنعت نشر از دست رفت و حجم سفارش‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرد.

از بی‌ثباتی برندها تا کمبود کار

خدایی با اشاره به بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه و تاثیر آن بر فعالیت چاپخانه‌داران گفت: این موضوع موجب می‌شد وقتی به مشتری یک برآورد قیمت می‌دادیم، به‌دلیل نوسانات سریع نرخ مواد اولیه همه محاسبات ما به هم می‌ریخت و مشتری دچار سردرگمی می‌شد و نمی‌توانست تصمیم نهایی برای سفارش کار بگیرد.

وی همچنین به بحث مشکلات تامین مرکب اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه مرکب، بی‌ثباتی برندهای مرکب در بازار بود. این بی‌ثباتی موجب می‌شد چاپخانه‌دار نتواند سیستم و دستگاه‌های خود را با یک مرکب تطبیق بدهد و برای کار کردن با آن تجربه کسب کند. این موضوع مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده بود.

خدایی در این زمینه توضیح داد: ما در زمینه تولید مواد اولیه چاپ ضعف‌های زیادی داریم؛ از کاغذ گرفته تا مرکب. الان در زمینه مرکب من تابه‌حال نتوانسته‌ام یک مرکب ایرانی را پیدا کنم که در ماشین چهاررنگ مجموعه استفاده کنم. ما به مواد اولیه خارجی نیازمند هستیم.

این فعال حوزه چاپ با بیان اینکه مواد اولیه خارجی به‌طور منظم وارد کشور نمی‌شوند، گفت: هر از چند گاهی یک برند مرکب به کشور وارد می‌شود و دو یا سه ماه کار می‌کنند، بعد دیگر آن برند پیدا نمی‌‌شود. این‌ها از جمله مسائلی است که ما را درگیر خود کرده.

خدایی کمبود کار و سفارش را دیگر دغدغه اهالی این صنف دانست و افزود: متاسفانه بازار رقابتی ناعادلانه‌ای ایجاد شده است. من معتقدم همان‌طور که گران‌فروشی جرم است، ارزان‌فروشی هم باید جرم باشد. نباید افراد اجرت و سفارش‌ها را با هر بهایی که دلشان می‌خواهند قیمت‌گذاری کنند.

به گفته وی، بخش زیادی از این موضوع به دلیل عدم هماهنگی و اتحاد بین صنف بود، به‌خصوص در یک‌سال اخیر که مدیریت اتحادیه مشخص نبود این مشکلات قوت گرفت و هر کسی یک قیمتی به مشتری می‌داد و این موضوع موجب ایجاد بازار سردرگم و پیچیده‌ای شده بود که مشتری‌ها را هم سردرگم می‌کرد.

دریافت وام از بانک برای پرداخت حقوق

خدایی همچنین به وضعیت کنونی چاپخانه‌داران در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: پیش‌تر این تجربه را داشتیم که منافع مادی ما در خطر بیفتد، اما به دنبال بیماری کووید ۱۹ هم منافع مادی و هم جانمان در خطر است. اگر برای یکی از پرسنل اتفاقی رخ بدهد، همه مجموعه تعطیل می‌شود اما برای امرار معاش و ادامه حیات باید کار خود را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وقتی یک چاپخانه‌ دایر است باید باز باشد و اگر هم تصمیم بگیریم مدتی تعطیل باشیم، هزینه‌های جاری ما همچنان وجود دارد؛ یعنی اداره دارایی این موضوع را قبول نمی‌کند. از سوی دیگر باید حقوق کارگر را هم سر موقع پرداخت کنیم و اگر فهرست کارگران را با تاخیر به بیمه ارسال کنیم، هزینه‌ها را می‌خواهد و نمی‌توان گفت که یک یا دو ماه ببندیم تا وضعیت بهتر شود.

مدیر چاپ آسیا با اشاره به مشکلات این روزهای چاپخانه‌داران گفت: از میان پنج دستگاه ما یکی از آن‌ها مشغول کار است که آن هم فقط تا یک ساعت دیگر کار دارد و برای ما به‌صرفه نیست که دستگاه‌ها را برای انجام یک سفارش روشن و بعد از اتمام کار خاموش کنیم.

خدایی در این زمینه توضیح داد: مصرف موادی مثل بنزین، مرکب، تینر و لاستیک همه تحت تاثیر این موضوع قرار دارد و اپراتورهای ما صبح‌ها که به چاپخانه می‌آیند، وقتی یک کار باشد، دستگاه را روشن نمی‌کنند و گاهی تا ظهر صبر می‌کنند سفارش‌های بعدی هم برسد و بعد دستگاه را روشن‌ کنند و خیلی از چاپخانه‌های همکار به‌صورت قراردادی کار می‌کنند و صبر می‌کنند هفته‌ای دوبار همه سفارش‌ها جمع شود، بعد دستگاه‌ها را روشن می‌کنند و کارها را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه چاپخانه از ۲۰ اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ تعطیل بود گفت: در صحبتی که با خانواده داشتم متوجه شدم طی سه نسل گذشته ما یعنی پدر و پدربزرگم اصلا سابقه نداشته که چاپخانه بیشتر از پنج روز تعطیل باشد و بعد از این اتفاق هم حتی یک جمله امیدوارکننده از سوی سازمان و اداره‌ای به ما گفته نشد.

خدایی یادآور شد: ما مدت‌ها پای سیستم رایانه بودیم تا بتوانیم در سایت‌ها و سامانه‌های مرتبط با صنعت ثبت‌نام کنیم و از تسهیلاتی که قولش را داده بودند بهره‌مند شویم اما هیچ وامی از سوی دولت به ما داده نشد و من با اعتباری که خودم داشتم به یک بانک مراجعه کردم و توانستم برای پرداخت حقوق کارگرانم از آن‌ها وام بگیرم.

وی با بیان اینکه چنین وضعیتی تاکنون سابقه نداشته است، عنوان کرد: یک زمانی بانک روی گردش مالی چاپخانه ما حساب می‌کرد اما الان وضعیت به‌گونه‌ای شده است که ما به سراغ بانک رفتیم و از آن‌ها برای نقدینگی و چرخش امرار معاش وام دریافت کردیم تا پرسنل و همکاران ما که سال‌ها کنارمان بودند بیکار نشوند. متاسفانه هیچ سازمان و نهادی به سراغ ما نیامد تا جویای حالمان باشد.

 

منبع/ خبرگزاری ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید