کد خبر:4782
پ

وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی بارها اعلام کرده‌اند که تنها یک ضامن برای دریافت وام اجاره کافی است اما بانک‌ها طبق سلیقه خود برای متقاضیان ضامن‌های جدیدی تعیین می‌کنند.

به گزارش«روزانه نیوز»؛بازار اجاره به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور این روز‌ها با چالش بزرگی تحت عنوان وام ودیعه مسکن روبرو شده است و بسیاری از متقاضیان این وام چندین هفته است که درگیر آن هستند.

روز گذشته مهلت بارگذاری اطلاعات در سامانه وزارت راه و شهرسازی به اتمام رسید و این خود تازه ابتدای ماجرا است. بسیاری از متقاضیان وام ودیعه در تماس‌های مکرری که با باشگاه خبرنگاران جوان داشتند، اعلام کردند بامشکل ضامن و همچنین دریافت کد رهگیری مواجه هستند. بسیاری از این متقاضیان اعلام کرده بودند که مالکان به دلیل نگرانی از مالیات حاضر به تمدید قرارداد نیستند و از سوی دیگر برخی نیز با مشکل ضامن روبرو هستند چراکه اکثر بانک‌ها در این بخش به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند و این امر باعث شده افرادی که در صف دریافت تسهیلات هستند با مشکلات بسیار زیادی روبرو شوند.

مالکان به دلیل نگرانی از اخذ مالیات حاضر به تمدید قرارداد و دریافت کد رهگیری نیستند

در همین رابطه حسام عقبائی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه بسیاری از مالکان به دلیل نگرانی از اخذ مالیات در این روز‌ها حاضر به تمدید قرارداد و یا عقد قرارداد جدید نیستند گفت: مشاوران املاک موظف هستند با توجه به دستور العمل جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا، کد رهگیری برای تمامی قرارداد‌های جدید صادر کنند.

او ادامه داد: در صورتی که حتی اگر موجر یا مستاجر هر کدام برای قرارداد و دریافت کد رهگیری اقدام نکند، مشاور املاک خود می‌تواند کد رهگیری جدید برای مستاجران صادر کند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با اشاره به اینکه در این بین برخی از مشاوران املاک نهایت تلاش خود را می‌کنند از این فرصت سوء استفاده کنند افزود: مشاوران املاک حق ندارند هیچ هزینه‌ای بابت دریافت کد رهگیری از طرفین دریافت کنند.

هیچ قرارداد اجاره ای نباید بدون کد رهگیری باشد

عقبایی توضیح داد: برخی از مشاوران املاک به موجران و یا مستاجران اعلام می‌کنند که قرارداد با کد رهگیری می‌خواهید یا قرارداد بدون کد رهگیری، که در این بین باید اعلام شود که هیچ قراردادی بدون کد رهگیری برای مستاجران صادر نمی‌شود.

او تصریح کرد: تمامی مشاوران املاک موظف هستند بدون دریافت هیچ هزینه اضافی و تنها با نرخ حق کمیسیون و مالیات بر ارزش افزوده، کد رهگیری را برای متقاضیان صادر کنند.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران توضیح داد: چنانچه مشاور املاک و یا موجر در این بخش با مشکل مواجه شود و یا مشاور املاک کد رهگیری صادر نکرده باشد، نمونه بارز تخلف است و اتحادیه مشاوران املاک با این تخلف برخورد می‌کند.

عقبایی با بیان اینکه بسیاری از مالکان نگران اخذ مالیات به دلیل دریافت کد رهگیری هستند افزود: باید این موضوع را اعلام کنیم که برای واحد‌های زیر 150 متر به هیچ عنوان مالیات دریافت نمی‌شود و برای واحد‌های بالای 150 متر هم تنها مالیات بسیار کمی متناسب با نرخ‌های سازمان امور مالیاتی اخذ می‌شود.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: متقاضیان چه کد رهگیری دریافت کنند چه دریافت نکنند سازمان امور مالیاتی با توجه به اطلاعات و سامانه‌هایی که دارد می‌تواند از مالکان واحد‌های بالای 150 متر مالیات اخذ کند.

عقبایی با اشاره به اینکه این تسهیلات نقش موثری در کاهش اثرات هیجانی بازار اجاره دارد افزود: امیدواریم دولت برنامه پرداخت تسهیلات به متقاضیان را در برنامه بودجه سال آینده خود قرار دهد و بتواند این برنامه‌ها را به صورت عملیاتی به مرحله اجرایی برساند.

بر اساس این گزارش با توجه به اعلام وزارت راه وشهرسازی و همچنین بانک مرکزی مبنی بر اینکه برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن تنها یک ضامن کافی است، اما همچنان شاهد آن هستیم که بانک‌ها در این بخش به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند به طوری که بسیاری از آن‌ها برای تسهیلات 50 میلیون تومانی وام مسکن، 3 ضامن درخواست کرده اند و اکثر بانک‌ها برای وام اجاره 2 ضامن رسمی خواسته اند.

تسهیل شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

چندی پیش اسلامی وزیر راه وشهرسازی درباره این موضوع که برای تسهیلات ودیعه مسکن چه تعداد ضامن لازم است گفت: برای تسهیلات زیر 30 میلیون تومان، ضامن لازم نیست و متقاضیان با چک یا سفته هم می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند و برای تسهیلات بالای 30 میلیون تومانی هم 2 ضامن کافی است.

همچنین اسلامی اعلام کرده بود که در ستاد ملی کرونا تمامی شرایط را تسهیل کرده ایم و اجازه داده ایم که متقاضیان بتوانند با شرایط آسان‌تر این تسهیلات را دریافت کنند.

وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: روند پرداخت وام ودیعه مسکن، آرام شروع شد و در ابتدا کند بود، زیرا بانک‌ها ساز و کاری برای پرداخت تسهیلات نداشتند و تنها کارمزد را دریافت می‌کردند.

او ادامه داد: چنین روندی برای پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی وجود نداشت و کار‌های هماهنگی با بانک مرکزی را در این بخش انجام دادیم.

اسلامی افزود: برای کمک به متقاضیان، هفته قبل به صورت رسمی مصوباتی را برای تسهیل در روند پرداخت تسهیلات ابلاغ کردیم.

او بیان کرد: متقاضیانی که تمایل دارند در مدت 3 سال بازپرداخت این تسهیلات را انجام دهد می‌توانند از این مصوبه استفاده کنند.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در ابتدای پرداخت تسهیلات، موضوعات و مشکلاتی در فضای مجازی در ارتباط با میزان اقساط تسهیلات مطرح شده بود، افزود:بسیاری از مستاجران با توجه به نرخ‌های اجاره قادر به پرداخت اقساط تسهیلات نیستند بنابراین مصوبات را به گونه‌ای تنظیم کردیم که متقاضیان تنها اقساط کارمزد را پرداخت کنند و این موضوع را در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کردیم و دو مصوبه را تصویب کردیم.

او توضیح داد: به طوری که متقاضیان اگر چک برگشتی دارند مشکلی برای دریافت وام ندارند و اگر کسی تمایل داشته باشد که تسهیلات را تقسیط و در طول سه سال پرداخت کند به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد بنابراین ما این موضوع را تصویب و به بانک‌ها ابلاغ کردیم.

اسلامی با اشاره به اینکه هم اکنون 12 هزار و 500 نام کاربری و پسورد برای متقاضیان وام ودیعه مسکن طراحی شده است و تمامی بانک‌های عامل به سامانه متصل شده‌اند، یادآور شد: ساده‌سازی و روان‌سازی و تسهیل گری برای دریافت تسهیلات را انجام داده‌ایم و مصوباتی هم در این زمینه صادر کرده ایم که به قدر کفایت موثر است.

شعب بانک‌ها همکاری لازم را در پرداخت وام اجاره انجام دهند

اما روزگذشته محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تسهیلات تا 15 میلیون تومان هیچ ضمانتی لازم نیست، توضیح داد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا برای دریافت وام 15 میلیون تومانی ودیعه مسکن، ضامن نیاز نیست و متقاضیان می‌توانند با ارائه چک یا سفته این تسهیلات را دریافت کنند.

او ادامه داد: برای تسهیلات ودیعه مسکن تا 30 میلیون تومان یک ضامن و برای وام‌های بالای 30 میلیون تومان هم دو ضامن لازم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بانک مرکزی برای این تسهیلات ملاک عمل و دستور العمل‌های لازم را در نظر گرفته و باید بانک‌ها این ملاک عمل را در دستور کار خود قرار دهند.

محمودزاده اظهار کرد: تا کنون مکاتباتی با بانک مرکزی در رابطه با مشکلات متقاضیان وام ودیعه مسکن انجام شده و بانک مرکزی هم در این زمینه مصوباتی را اعلام کرده است و باید در این بخش شعب بانک‌ها همکاری لازم را انجام دهند؛ جزئیات در رابطه با مشکلات متقاضیان را بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.

براساس این گزارش طبق بررسی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که تعیین نحوه اخذ ضمانت به صورت چک یا سفته بودن نیز به بانک‌ها واگذار شده است؛ این در حالی است که برخی از بانک‌های عامل به متقاضیان اعلام کرده‌اند که بر اساس دستورالعمل داخلی بانک، سفته از متقاضیان نمی‌پذیرند و چک نیز باید به نام خود متقاضی باشد؛ به عبارت دیگر در صورتی که دسته چک به نام خودِ متقاضی نباشد، از تشکیل پرونده وام ودیعه خودداری می‌کنند.

پیش از این نیز از سوی مقامات بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود که استعلامی بابت چک برگشتی انجام نمی‌شود؛ اما بر اساس دستورالعمل تدوین شده، تنها دسته چک‌هایی که تاریخ صدور آنها به 1 اسفند 98 به بعد اختصاص داشته باشد، نیازی به استعلام بابت چک برگشتی ندارند.

متاسفانه سلیقه ای عمل کردن تمامی بانک ها برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، باعث شده تنها مستاجران و متقاضیان این تسهیلات، چوب این ناهماهنگی ها را بخورند.

منبع/ خبرگزاری تسنیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید