کد خبر:19871
پ

 نگرانی فعلی شب یلدا است. مردم این هشدار را بسیار جدی بگیرند و بدانند شب یلدا و دورهمی‌ها خطرناک است.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از وزیر بهداشت، آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و اقدامات انجام شده در جهت کنترل بیماری، گفت: هفته‌ای که گذشت روزهای طوفانی کرونا در جهان بود. متاسفانه دنیا روزهای پر التهاب و پر مرگ و میری را پشت سر می‌گذارد، بیشترین گرفتاری را در کشورهای اروپایی و آمریکا داشتیم.

دکتر سعید نمکی گفت: بدترین وضع را آمریکا داشت با روزهای طوفانی بیش از ۳۰۰۰ مرگ در روز که برای ما هم غم انگیز است. در هر جای دنیا حتی جایی که حکومت‌هایشان واکسن و دارو را به دلیل تحریم‌ها از ما دریغ می‌کنند، ما برای ابتلا و مرگ شهروندان ناراحت می‌شویم و دعای سلامتی می‌کنیم. آمریکا، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، انگلیس، روسیه و آلمان مرگ‌ها و ابتلای بیشتری از ما تجربه کردند. مرگ‌های تجمعی را ملاحظه می‌کنید که اولین خط مربوط به آمریکا و سپس مربوط به کشورهای اروپایی است و ما در رتبه پاییتری از نظر گرفتاری هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح محله محور مقابله با کرونا تحت عنوان طرح شهید قاسم سلیمانی، بیان کرد: تعداد تیم هایی که در مراقبت تلاش می‌کنند بیش از ۲۲هزار و ۵۰۰ تیم است که برای بحث مراقبت و رهگیری وتست‌های پیاپی تشکیل شده است. حدود ۷۳ هزار و ۵۰۰ نفر در این تیم‌ها با همکاری مجموعه همکاران ما و عزیزان در سازمان بسیج و بقیه دستگاه‌ها کار می‌کنند. حدود ۸۱۰۰ تیم مراقبت در منزل فعال هستند، آنها با حدود ۲۰هزار و ۵۰۰ نفر فعال هستند و هر روز به تعداد این تیم ها و سازمانهای مردم نهاد اضافه می شود.

نمکی ادامه داد: با کمک همکاران خود و دستگاه های دیگر بیش از ۱۰ هزار تیم مراقبتی داریم و حدود ۳۳ هزار نفر که باز هم هر روز به تعداد آنها اضافه می شود و در امر نظارت با کمک بقیه دستگاه‌ها بر اجرای پروتکل‌ها نظارت مستمر می‌کنیم.

وی افزود: تعداد تیم های حمایتی از افرادی که در منزل در قرنطینه خانگی هستند و یا در اقامتگاه هایی که تشکیل دادیم، مراقبت می‌کنند، بیش از ۲۰ هزار تیم است که بیشتر براردان و خواهران بسیجی، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین در کنار ما در این حرکت بزرگ هستند. همچنین مردم شریف در طرح محله محور با بیش از ۵۵هزار نفر شبانه روز کنار ما هستند.

وی در رابطه با وضعیت بیماری در کشور، گفت: وضعیت کل کشور در هفته‌های قبل همه‌جا گُر گرفته و آتش گرفته بیماری بود و امروز این آتش سرخ التهاب به دمسردی نارنجی و زرد بدل شده است. این نقشه ها معمولا هر شنبه به روز می‌شود، برآورد این لکه‌های قرمزها که در روزها و هفته های گذشته بیشتر بود، اکنون به کمترین سطح، تنزل یافته و برآورد من آن است در شنبه آتی لکه‌های قرمز کمتری هم داشته باشیم که این برآورد با همراهی و همسویی مردم در رعایت پروتکل‌ها و شیوه نامه‌ها عملی خواهد شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: این فراز و فرودی که ملاحظه می کنید از وضعیت بیماری در کشور چه ابتلا و چه مرگ و میر، به شدت نزول یافته است. برای مثال استان کرمان را به تصویر می‌کشیم که این قابلیت با تیم مجربی که شکل گرفته فراهم شده و به لحظه می‌توانیم همه چیز را در طول ۲۴ ساعت رصد کنیم و من به عنوان وزیر هر شب تا پاسی از نیمه شب با همین سامانه بیماری را رصد می‌کنم و اطلاعات لحظه‌ای داریم. ما می‌دانیم در نقطه قرمز استان کرمان شهری که گرفتار است، کجاست و به روز و به لحظه و ثانیه از آن اطلاع داشته باشیم.

وی افزود: آنچه که حاصل این حرکت بزرگ ملی است، این است که همه در کنار هم در بسیج، هلال احمر، صدا و سیما، ناجا و دستگاه‌های مردم نهاد و همکاران پرتلاش من در شبکه بهداشتی درمانی از بهورزان تا سایر علوم آزمایشگاهی و… همه با کمک هم توانستد با فشار سنگین کاری منحنی ابتلا را خم کنند.

وی افزود: نگذارید گذر شب یلدا برای کوتاه کردن این شب طولانی زمستان؛ بدل شود به اندوه طولانی برای خانواده‌ها و خدایی نکرده بزرگ و پیری را از دست دهیم و مدت‌ها سیاه پوش لحظه‌های غفلتمان شویم.

وی با اشاره به شعری از حافظ، گفت: حافظ که شب یلدا به اشعار او تفال می‌زنید میفرماید: در خلاف آمد عادت بطلب کام/ که من کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم.
همانطور که سیزده به در را امسال در خانه نشستید، شب یلدا را هم باید در خانه با جمعیت اندک بنشینیم تا هم شما در سلامت باشید و هم همکاران من در آرامش خیال باشند./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید