کد خبر:20189
پ

ایران کشوری است که در کنار دو کشور بزرگ تولیدکننده مواد مخدر یعنی افغانستان و پاکستان قرار دارد. انتظار این بود که برای بودجه سال ۱۴۰۰ هم به موضوع مواد مخدر و هم به موضوع حاشیه‌نشینی با رویکرد اجتماعی توجه بیشتری می‌شد.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه موضوعات اعتیاد و حاشیه‌نشینی جزء پنج اولویت آسیب‌های اجتماعی کشور به شمار می‌روند، گفت: انتظار می‌رفت که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، برخی از بخش‌هایی که دغدغه حاکمیت و مردم است مورد توجه بیشتری قرار می‌گرفت.

سیدحسن موسوی چلک بیان کرد:  ضمن بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و سهم حوزه‌های اجتماعی در این لایحه بیان کرد: انتظار می‌رفت که در لایحه بودجه سال آینده، برخی از بخش‌هایی که دغدغه حاکمیت و مردم است مورد توجه بیشتری قرار می‌گرفت؛ امروز کمتر کسی است که نگران آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و شرایط نامناسب مردم در محلات ناکارآمد شهری و حاشیه‌نشینی نباشد.

به گفته وی، بودجه اعتیاد در سال ۹۹، ۵۱۹۲۶۳۱ میلیون ریال بود که در لایحه سال ۱۴۰۰ این رقم به ۴۵۹۷۷۷۵ میلیون ریال رسید.

وی با اشاره به وضعیت اعتیاد در کشور تصریح کرد: براساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور با اعتیاد درگیر هستند که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از آنها معتاد دائمی هستند و تاثیری که مواد مخدر روی کودک‌آزاری‌ها، همسرآزاری، سرقت‌ها، طلاق و سایر جرائم بر جای می‌گذارد غیرقابل کتمان است. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از زندانیان با موضوع مواد مخدر در ارتباط هستند. این درحالیست که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بودجه حوزه‌های مرتبط با اعتیاد بیش از ۱۱ درصد رشد منفی داشته است.

موسوی چلک همچنین گفت: بودجه ای که در سال ۹۹ برای موضوع حاشیه نشینی در نظر گرفته شد، ۴۰۴۲۳۳۹ میلیون ریال بود که این رقم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به ۳۵۲۰۰۰۰ میلیون ریال رسید و با حدود ۱۳ درصد کاهش همراه بوده است. 

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی در کشور نیز بیان کرد: یک چهارم جمعیت کشور در محلات ناکارآمد شهری سکونت دارند، اما با این وجود بودجه حاشیه‌نشینی در حوزه بخش‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که این مناطق که از حداقل‌های خدمات عمومی برخوردار نیستند، می‌توانند بستر مناسب‌تری برای گسترش آسیب‌های اجتماعی و جرائم باشند. /ایسنا

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید