کد خبر:3338
پ

به گزارش روزانه نیوز همچنان که باز هم اغلب کوهنوردان ایجاد منطقه گردشگری گنج نامه و راه اندازی خط تله کابین در مسیر همیشگی صعود آنها به سمت قله را تصمیم نابخشودنی می دانند، تردد خودروهای آفرود، ایجاد مسیر دسترسی و ساخت وساز در دشت میشان نیز گلایه مندی آنها را دوچندان کرده است.

اوج اعتراض و انتقاد کوهنوردان و دوستداران طبیعت بکر الوند به روزهای اخیر بازمی گردد و همین مساله باعث ورود کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان به پرونده تله کابین گنج نامه شد.

 

مسیرسازی در الوند تهدید است

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در صحن گذشته شورا با انتقاد از ایجاد مسیر خاکی در جوار تله کابین گنج نامه گفت: ایجاد جاده در مسیر گنج نامه به دشت میشان ،  طبیعت الوند را تهدید می‌کند.

رضوان سلماسی افزود: تداوم این مسیرسازی تخریب طبیعت است و اگر ادامه پیدا کند به باغ های شخصی می رسیم.

وی اضافه کرد: حتی درختان کاشته شده در مسیر به هیچ عنوان سازگار با اکوسیستم الوند نیست و اقدام صورت گرفته راه حل مناسبی برای جذب گردشگری به شمار نمی رود.

سلماسی ایجاد پارکینگ در مسیر گنج نامه را نیز اصولی ندانست و گفت: احداث این پارکینگ با ظرفیت یک هزار دستگاه خودرو در مقابل اردوگاه شهید قاسمی فضای زیادی را می طلبد که به طور قطع تغییر در بخشی از طبیعت کوهستان را اختصاص می دهد.

با این حال روز گذشته نیز گروهی از مسوولان با حضور در منطقه تفریحی توریستی گنج نامه ، ضمن بررسی وضعیت اعلام شده، به طرح دیدگاه خود پرداختند.

 

توقف در مسیرسازی

فرماندار همدان با همراهی مدیر کل منابع طبیعی،مدیرعامل جمعیت هلال احمر، مدیرعامل خانه مطبوعات و تنی چند از اصحاب رسانه استان از مسیر  ویژه دسترسی مجموعه گردشگری گنجنامه به دشت میشان بازدید کرد.

فرماندار همدان با قدردانی از نقش رسانه ها و فعالان محیط زیست که با دلسوزی پیگیر این مسایل هستند ، اظهار داشت : ممکن است در این اقدام  قصوری هم اتفاق افتاده باشد اما در این موضوع شاهد بزرگنمایی هم در برخی از اخبار در فضای مجازی هستیم.

فرماندار همدان: ممکن است در این اقدام  قصوری هم اتفاق افتاده باشد اما در این موضوع شاهد بزرگنمایی هم در برخی از اخبار در فضای مجازی هستیم.

حسین افشاری با بیان اینکه ادامه کار در این مسیر متوقف و این موضوع توسط مراجع مرتبط مورد بررسی کارشناسی قرار می گیرد افزود : باید به این مساله نگاه جامع داشته باشیم و در این مجموعه که از نظر گردشگری نیز مد نظر قرار گرفته تمهیدات لازم به ویژه برای شرایط بحرانی و امداد و نجات احتمالی به نحوی پیش بینی و اجرا شود که شاهد کمترین تخریب محیط زیست و منابع طبیعی باشیم.

 

قرارنیست جاده آسفالت شود

رییس هیات مدیره مجتمع تفریحی توریستی دهکده گنج نامه نیز در دفاع از این اقدام گفت: قرار نیست مسیر ایجاد شده آسفالت شود و در ۲ ماه اخیر راه میشان بارها مورد ترمیم و مرمت قرار گرفت چرا که در فصول بارندگی به ویژه پاییز و زمستان همواره شاهد فرسایشی بودن مسیر صعود کوهنوردان هستیم.

رییس هیات مدیره مجتمع تفریحی توریستی دهکده گنج نامه نیز در دفاع از این اقدام گفت: قرار نیست مسیر ایجاد شده آسفالت شود و در ۲ ماه اخیر راه میشان بارها مورد ترمیم و مرمت قرار گرفت چرا که در فصول بارندگی به ویژه پاییز و زمستان همواره شاهد فرسایشی بودن مسیر صعود کوهنوردان هستیم.

سعید ترابیان افزود: اقدام های صورت گرفته با هماهنگی و اخذ مجوزهای صادره از سازمان های مختلف ازجمله سازمان میراث فرهنگی، استانداری ، شهرداری ، ایرانگردی و جهانگردی، منابع طبیعی و سایر دستگاه های اجرایی انجام می شود و هیچ عملیات غیرقانونی نداشته ایم.

وی بیان کرد:  عده ای با تکیه بر اطلاعات ناقص و نظرات غیرکارشناسانه و اغلب مغرضانه سعی در وارونه جلوه دادن اقدام های صورت گرفته دارند که البته پیامدهای منفی را به دنبال خواهد داشت.

ترابیان خاطرنشان کرد: افزایش رفاه زندگی مردم طبقه متوسط و پایین جامعه با احداث و بهره برداری از این طرح و طرح های مشابه با تاسیسات جانبی از قبیل هتل، ڪافی شاپ، سالن های غذاخوری مناسب، مراڪز فروش صنایع دستی، احداث سرویس های بهداشتی مناسب، ڪاشت درخت و احیای محیط زیست گیاهی مجموعه  و امڪان جذب توریست و گردشگر از اقدام های صورت گرفته در این دهکده است.

وی افزود: همچنین جلوگیری از اتلاف منابع طبیعی با قانونمند ڪردن استفاده از این منابع، فعال ڪردن نیروهای خنثی و تحرڪ نسل جوان با ایجاد فضاهای ورزشی ڪوهستانی زمستانی، جهت دهی فعالیت های ڪاذب به سمت شیوه های مناسب معیشتی به جای دڪه های زشت و بی ترڪیب موجود در حریم و محوطه گنجنامه، میل و رغبت فزاینده سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت گردشگری، معرفی بیشتر ڪتیبه های گنجنامه و ساماندهی و حفظ و احیای محوطه تاریخی گنجنامه از آسیب های احتمالی و ایجاد و افزایش فرصت های شغلی از دستاوردهای مهم در این دهکده است.

ترابیان با تاکید بر ضرورت مسیر دسترسی به میدان میشان گفت: تاکنون توسط جمعیت هلال احمر و با استفاده از این مسیر یکصد کوهنورد مصدوم در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی انتقال یافته اند.

وی ایجاد طرح فاضلاب سبتیک، جمع آوری و پاکسازی محیط کوهستان از زباله، ایجاد پایگاه بسیج و نیز تقویت امکانات پناه گاهی در میدان میشان و ارتفاعات الوند را از دیگر اقدام های صورت گرفته دهکده گنج نامه برشمرد./ ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید