کد خبر:10916
پ

یونسکو ضمن ابراز نگرانی درباره مکان‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی در جریان درگیری آذربایجان و ارمنستان، از طرفین خواست بر اساس کنوانسیون سازمان ملل در زمان جنگ رفتار کنند.

به گزارش روزانه نیوز، در جریان درگیری بر سر منطقه قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان، برخی از زیرساخت‌های شهری از جمله مدرسه‌ها، مکان‌های مذهبی، فرهنگی و تاریخی صدمه‌های جدی متحمل شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها کلیسای جامع شوشی قره‌باغ است که بخش‌هایی از گنبد و داخل آن بر اثر بمباران آسیب دیده است.

یونسکو از طرفین خواسته از قوانین بین‌المللی بشردوستانه بویژه کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه درباره حفاظت از دارایی‌های فرهنگی در جریان درگیری نظامی و پروتکل‌های آن پیروی کنند.

کلیسای جامع شوشی یا کلیسای «قازانچتسوتس آمناپرگیچ مقدس» در منطقه قره‌باغ که در سال ۱۸۸۷ میلادی بنا شده، بنا بر اعلام ایروان، در جریان بمباران نیروهای آذربایجان آسیب دیده است؛ گرچه وزیر دفاع این کشور این حمله‌ها را انکار و عنوان کرده آذربایجان ساختمان‌های فرهنگی، تاریخی و مذهبی را هدف قرار نمی‌دهد.

کلیسای جامع شوشی در سال ۱۹۲۰ و در خشونت‌های قومی آسیب‌های جدی دیده بود اما در دهه ۱۹۹۰ و پس از درگیری میان آذربایجان و ارمنستان، مرمت و بازسازی شده بود و از بزرگترین کلیساهای ارمنی در سراسر جهان محسوب می‌شود./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید