کد خبر:12164
پ

رئیس موزه ملی علوم و فناوری درباره سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در موزه‌های علوم و فناوری گفت: بخش خصوصی به دنبال سوددهی است؛ بنابراین در گام اول دولت‌ها باید از موزه‌ها حمایت کنند که این موزه‌ها در شهرهای بزرگ راه‌اندازی شوند و بعد وسایل موردنیاز این موزه‌ها به شرکت‌هایی که این پتانسیل را دارند که این وسایل را تولید کنند، سفارش داده شود. باید برای شرکت‌های خصوصی انگیزه ایجاد شود.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از دکتر سیف‌الله جلیلی و در پاسخ به پرسشی درباره ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در موزه‌های علم و فناوری، اظهار کرد: بخش خصوصی خیلی وارد این حوزه نشده است، دلیل آن هم این است که موزه‌های علوم و فناوری هزینه‌بر هستند. توسعه‌ موزه‌های علوم و فناوری در ابتدا نیاز به حمایت‌های حاکمیتی دارد. دولت باید کمک کند که این مراکز رشد پیدا کنند تا به بخش خصوصی به سوددهی این حوزه پی ببرد.

وی ادامه داد: منظور از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این نیست که این بخش، یک موزه علم و فناوری راه‌اندازی کند؛ بلکه این است که بخش خصوصی در زمینه‌ ساخت وسایل مرتبط با موزه‌های علوم و فناوری سرمایه‌گذاری کند. موزه‌های علوم و فناوری موزه‌هایی هستند که وسایل و امکانات آن‌ها ساخته می‌شود؛ یعنی وسایل میراثی‌ای نیستند که از قبل ساخته شده باشند و مردم به تماشای آن بیایند، بلکه این وسایل معمولا ساخته می‌شوند و جنبه آموزشی دارند و بازدیدکنندگان با آن‌ها کار می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت اگر بخش خصوصی بخواهد وارد سرمایه‌گذاری در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان شود، باید در این حوزه اقدام کند.

به گفته‌ دبیر شورای عالی موزه‌های دانشگاهی، در حال حاضر در دنیا شرکت‌هایی وجود دارند که کار آن‌ها طراحی موزه‌های علوم و فناوری است؛ به این صورت که طراحی و ساخت وسایل موزه را برعهده می‌گیرند و تیم‌های مرتبط را آموزش می‌دهند که بعدا بتوانند پشتیبانی کنند. موزه‌های علوم و فناوری هم از نظر نیروی انسانی و هم ساخت وسایل، موزه‌هایی هزینه‌بر هستند. در ایران تاکنون سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه انجام نشده است.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری درباره راهکارهای ورود بخش خصوصی به موزه‌های علوم و فناوری، گفت: بخش خصوصی به دنبال سوددهی است؛ بنابراین در گام اول دولت‌ها باید از موزه‌ها حمایت کنند که این موزه‌ها در شهرهای بزرگ راه‌اندازی شوند و بعد وسایل موردنیاز این موزه‌ها به شرکت‌هایی که پتانسیل تولید آنها را دارند، سفارش داده شود. باید برای شرکت‌های خصوصی انگیزه ایجاد شود.

جلیلی افزود: اگر برای یک شرکت سوددهی ایجاد شود، قطعا شرکت‌های دیگر نیز ترغیب می‌شوند که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. با گسترش موزه‌های علوم و فناوری در سطح کشور شرکت‌هایی که خواهان سرمایه‌گذاری باشند، امیدوار خواهند بود که آینده‌ای روشن دارند. با توسعه‌ موزه‌ها در سطح کشور می‌توان به فعالیت بین‌المللی آن‌ها نیز خوش‌بین بود./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید