کد خبر:12701
پ

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود تلاش کردند تا از قدرت مکش اختاپوس برای پیوند بافت الهام بگیرند.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از فیز، پژوهشگران “دانشگاه ایلینوی در اربانا_ شممپین”(UIUC)، ابزاری را با الهام از قدرت مکندگی اختاپوس ابداع کرده‌اند که می‌تواند به پیوند زدن بافت‌های پیچیده و ورقه‌های الکترونیکی به بدن بیمار کمک کند و به غلبه بر موانعی بیانجامد که بر سر راه کاربردهای بالینی این روش قرار دارند.

“هیونجون کنگ”(Hyunjoon Kong)، سرپرست این پژوهش گفت: استفاده از ورقه‌های سلول یا بافت طی چند دهه گذشته افزایش یافته و از آنها برای درمان بافت‌های بیمار و آسیب‌دیده استفاده می‌شود. یک جنبه مهم جراحی‌های پیوند بافت، پیوند ایمن بافت‌های نرم است اما کنترل این بافت‌های زنده، کار چالش‌برانگیزی به شمار می‌رود زیرا بافت‌ها، شکننده هستند و هنگام برداشته شدن، به سادگی متلاشی می‌شوند.

در روش‌های کنونی پیوند بافت، بافت‌ها روی یک پلیمر حساس به دما پرورش می‌یابند و سپس به بدن انتقال داده می‌شوند اما این روند، بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان می‌برد و به افراد ماهر نیاز دارد.

همچنین این روش، خطر پاره شدن بافت و مچاله شدن آن را به همراه دارد.

کنگ ادامه داد: جراحان باید طی جراحی، خطر آسیب دیدن بافت‌های نرم را به حداقل برسانند و پیوند را به سرعت و بدون ایجاد آلودگی انجام دهند.

پژوهشگران برای یافتن راهی که به آنها کمک کند تا ورقه‌های سلولی نازک و پیچیده را بدون آسیب رساندن به آنها پیوند بزنند، به قلمرو حیوانات روی آوردند. دیدن روشی که اختاپوس یا ماهی مرکب با کمک آن می‌توانند اشیای مرطوب یا خشک را بردارند و توجه به مکش عضلانی آنها هنگام برداشتن اشیا، الهام‌بخش پژوهشگران شد.

پژوهشگران، لایه‌ای از هیدروژل نرم را طراحی کردند که نسبت به دما واکنش نشان می‌دهد. آنها ابتدا هیدروژل را گرم کردند و سپس روی ورقه سلولی قرار دادند و سپس گرما را قطع کردند.

هیدروژل به آرامی روی سطح ورقه گسترش یافت و حالت مکشی را با بافت نرم ایجاد کرد.

پژوهشگران امیدوارند که با کمک این فناوری بتوانند حسگرهایی ابداع کنند که با الهام از منابع زیستی ساخته می‌شوند.

این پژوهش، در مجله “Science Advances” به چاپ رسید./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید