کد خبر:12908
پ

پژوهشگران در دانشگاه تربیت مدرس طی انجام طرحی پژوهشی موفق به تولید برق با تصفیه پساب صنایع شدند و به گفته آنها در این فرآیند به طور همزمان علاوه بر تولید برق، نسبت به حذف آلاینده‌های موجود در پساب‌ها اقدام شد.

به گزارش36، حبیب الله یونسی، مجری طرح پژوهشی، با بیان اینکه در این طرح برای تصفیه پساب از روش بی‌هوازی بهره بردیم، گفت: شکسته شدن مواد آلی پساب همراه تجزیه بی هوازی تولید پروتون و الکترون می‌کند و پس از آن از سیستم پیل سوختی میکروبی بهره بردیم تا بتوانیم الکتریسته تولید کنیم.

وی این روش را یک فرآیند میکروبی دانست که طی آن از میکروارگانیسم‌های بی هوازی استفاده شد، ادامه داد: این میکروارگانیزم‌ها با تغذیه از مواد آلی پساب رشد می‌کنند و با شکستن مواد آلی موجب ایجاد اکسیژن و الکترون می‌شوند. وجود هر میزان دی اکسید کربن در پساب به این معنا است که منبع انرژی شیمیایی لازم را داریم.

یونسی خاطر نشان کرد: از این روش پساب‌های صنعتی می‌توانند در یک فرآیند تصفیه سبز، تصفیه شوند؛ همچنین می‌توان از انرژی تولید شده در ضمن تصفیه پساب در وسایل کم مصرف استفاده کرد. این طرح قابل گسترش برای همه نوع پساب صنایع، شهری و خانگی است.

به گفته مجری طرح، پیل­‌های سوختی میکروبی به عنوان وسایل تبدیل کننده پساب­‌ها به انرژی الکتریکی و استفاده از هیدروژن به عنوان سوختی که می‌­توان آن ها را از منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر تهیه کرد، می‌­توانند یک راه حل قابل اطمینان برای رفع مشکل انرژی و مشکلات زیست محیطی باشند.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی، یونسی اظهار کرد: در این پروژه از یک پیل سوختی میکروبی دو محفظه در ترکیب با فرآیند فنتون تحت عنوان سیستم الکترو­فنتون زیستی به منظور تصفیه پساب استفاده شد. از ویژگی‌­های این سیستم می‌­توان به راندمان بالا، آلوده کنندگی کم، نداشتن سر و صدا و هزینه تعمیر و نگهداری کم اشاره کرد./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید