کد خبر:4831
پ

 

 

 

به گزارش روزانه نیوز ، حسن زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این که وضعیت توسعه گیاهان دارویی در کشور چگونه است،‌گفت: تحریم‌ها اثر بسیار خوبی روی توسعه گیاهان دارویی گذاشت چرا که واردات با محدودیت‌هایی انجام شده و به دلیل این شرکت‌ها و کارخانه‌ها به استفاده بیشتر از محصولات داخلی روی آورده‌اند به طوری که کارخانجات فرآوری و همچنین تولید عصاره و اسانس با استفاده از گیاهان دارویی داخل بیشتر فعال شده‌اند.

 

 

وی افزود: تأمین ارز هم مشکلاتی وجود داشت، اما منشا خیر و برکت شد و شرکت‌ها واردات کمتری کردند و باعث شد آنها از گیاهان دارویی اخلی بیشتر استفاده کنند.

 

 

زینلی در پاسخ به اینکه اقبال به استفاده از گیاهان دارویی در کشور چگونه است،‌گفت: طی سال‌های گذشته فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی در کشور رشد کرده و درخواست‌ها برای استفاده از این محصول هم بیشتر شده است و نسبت به سال‌های گذشته توسعه بیشتری را در بخش گیاهان دارویی شاهد هستیم.

 

 

کشت 25 هزار هکتار گیاه دارویی/ جزئیات تسهیلات 

 

مجری طرح گیاهان دارویی گفت: امسال 25 هزار هکتار کشت جدید گیاهان دارویی در کشور انجام می‌شود و این به دلیل تقاضا و نیازی است که در بازار احساس می‌شود.

 

 

وی گفت: حمایت‌هایی هم از تولیدکنندگان گیاهان دارویی در دو بخش تسهیلات و یارانه‌ای انجام می‌شود.

 

 

به گفته این مسؤول، وام‌های 12 تا 14 درصد برای کاشت و تولید، وام‌های 16 درصد برای ایجاد زنجیره ارزش  تبدصنایع تبدیلی و همچنین وام‌های 15 و 18 درصد برای سرمایه‌گذاری در این بخش اختصاص می‌یابد.

 

 

مجری طرح گیاهان دارویی میزان تسهیلاتی که برای این بخش داده می‌شود را از یک میلیارد تا 10 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:‌ هیچ مشکلی از نظر تسهیلات وجود ندارد و در مقابل طرحی که تولیدکنندگان ارائه می‌دهند تسهیلات ارائه می‌شود.

 

 

صادرات 550 میلیون دلار گیاهان دارویی

 

مجری طرح گیاهان دارویی ارزش صادرات گیاهان دارویی را امسال 550 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: نسبت به سال گذشته رشد 5 درصدی داشته اما این رشد در شرایط وجود کرونا و مشکلات صادراتی بوده است که البته ظرفیت‌های زیادی برای صادرات در کشور وجود دارد.

 

 

زینلی میزان واردات را هم 180 میلیون دلار عنوان کرد و گفت:‌معمولا میزان صادرات سه برابر واردات در بخش گیاهان دارویی است./ فارس

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید