کد خبر:13460
پ

به همت “لیلا سلیمانی” دانشمند ایرانی دانشگاه “مک مستر” کانادا و همکارانش، یک دستگاه دستی جدید اختراع شده است که می‌تواند بر نشانگرهای زیستی سرطان نظارت کند و باعث نجات جان افراد به خصوص در دوران بحران شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ شود.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از آی ای، براساس مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Angewandte Chemie، محققان تحت رهبری “لیلا سلیمانی” دانشمند ایرانی دانشگاه “مک مستر” کانادا دستگاه پرتابل جدیدی را ابداع کرده‌اند که قادر به اندازه‌گیری یک نشانگر زیستی مهم برای سرطان است.

این فناوری راه را برای توسعه فناوری‌های نظارت بر سرطان در خانه و بهبود دسترسی به پروتکل‌های تشخیصی باز می‌کند.

این دستگاه جدید مانند دستگاه‌های نظارت بر دیابت برای اندازه‌گیری میزان قند خون بیماران دیابتی عمل می‌کند و می‌تواند در خانه یا در کلینیک‌های پزشکی بدون نیاز به انجام فرآیندهای آزمایشگاهی یا حضور متخصص استفاده شود.

اختراع این دستگاه بسیار مهم است، زیرا ساده سازی لازم برای دور زدن فرآیندهای آزمایش خون با هدف شناسایی نشانگرهای اصلی سرطان فراهم می‌کند.

نحوه کار این دستگاه بدین گونه است که فرد، یک قطره خون خود را در یک آمپول(شیشه کوچک) حاوی یک مایع واکنش دهنده مخلوط می‌کند، سپس این مخلوط را روی یک نوار نازک قرار می دهد تا به قسمت خوانش دستگاه وارد شود و پس از چند دقیقه، دستگاه آنتی ژنی را اندازه‌گیری می‌کند که میزان یک مورد سرطان را نشان می‌دهد.

نمونه اولیه این دستگاه برای نظارت بر آنتی ژن مخصوص پروستات موسوم به “PSA” طراحی شده است و توانایی اندازه‌گیری سایر نشانگرها را بسته به نوع سرطان یا نوع بیماری مزمن کاربر دارد.

جمع آوری اطلاعات پزشکی حیاتی در خانه می‌تواند زندگی بیماران را تا حد زیادی بهبود بخشد و موجب طول عمر آنها شود. در عین حال، نتایج قابل اشتراک، دقیق و فوری را برای راهنمایی پزشکان در نحوه انجام مراقبت و درمان فراهم می‌کند و موجب کاهش هزینه‌ها برای بیماران و سیستم مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.

قابل ذکر است که این دستگاه به بیماران امکان می‌دهد تا سلامتی خود را پس از پایان درمان سرطان نیز کنترل کنند.

نمونه اولیه این دستگاه حاصل همکاری تحقیقاتی به سرپرستی “لیلا سلیمانی” از دانشگاه “مک مستر” کانادا به همراه “فنگ لی” از دانشگاه “بروک” کانادا است.

تیم “لیلا سلیمانی” شامل “ریچا پاندی” و “سارا ترینور”، سخت افزارهای این دستگاه، متشکل از تراشه‌ای که نمونه‌های خون را می‌خواند، ایجاد کردند و همکار ” فنگ لی” به نام “گوان وانگ”، مسئولیت توسعه فناوری تجزیه و تحلیل نمونه را بر عهده داشتند.

به گفته محققان، این دستگاه می‌تواند زندگی بیماران سرطانی را در دوران بحران شیوع بیماری همه‌گیر کرونا نجات دهد.

“سلیمانی” گفت: این گام دیگری به سوی درمان واقعا شخصی سازی شده است. ما با این دستگاه از تجهیزات متمرکز و آزمایشگاهی برای این نوع آزمایش دور می‌شویم. این دستگاه، نظارت را بسیار بیشتر در دسترس قرار می‌دهد و تعداد دفعات خروج بیماران از خانه برای تهیه نمونه خون را کاهش می‌دهد.

“لی” نیز گفت: این دستگاه پس از تجاری شدن، یک تغییر الگوی تشخیص و پیش آگهی سرطان خواهد بود. از آنجا که این دستگاه نسبت به فناوری‌های موجود کنونی بسیار سهل الوصول‌تر است و راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیماران تمایل بیشتری به استفاده از آن خواهند داشت و این کار می‌تواند نتایج بالینی را بهبود بخشد و جان افراد بسیاری را نجات دهد./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید