کد خبر:13916
پ

پلیس در اعلام مهمترین حوادث ۲۴ ساعت گذشته ضمن هشدار به شهروندان اعلام کرد: مجرمان سایبری همچنان با معرفی و ساخت سایت‌ها و آدرس‌های جعلی سامانه سجام، بدنبال کلاهبرداری از کاربران بورس متقضی سایت سجام هستند.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی موالی رئیس پلیس فتا استان قم گفت: برخی متقاضیان و کاربران سامانه سجام بدون آگاهی و شناخت کامل از آدرس صحیح این سایت، اقدام به ثبت نام در سایت‌های مشابه جعلی می‌کنند که باعث به دام افتادن در دام‌های کلاهبرداران اینترنتی می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از الزامات ورود به بورس،  ثبت نام در سامانه سجام است، متاسفانه مجرمان سایبری از این موقعیت سوءاستفاده کرده و با راه ‌اندازی سایت‌ها با آدرس‌های جعلی مشابه اقدام به سرقت اطلاعات هویتی و بانکی شهروندان و کلاهبرداری‌های اینترنتی و برداشت‌های غیرمجاز از حساب شهروندان می‌کنند.

سرهنگ موالی ادامه داد: در برخی موارد نیز افراد کلاهبردار با درج تبلیغات کاذب و دروغین و به بهانه ثبت نام متقاضیان در سامانه سجام اقدام به اخذ مبالغ هنگفت و دریافت اطلاعات هویتی و حساب‌های بانکی به منظور سوءاستفاده‌های دیگر می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم یادآور شد: سامانه سجام با نام اختصاری sejam.ir معتبر است و سایر سامانه‌ها و لینک‌های مشابه جعلی بوده وکاربران نباید عجولانه و بدون بررسی دقیق مشخصات آدرس اقدام به کلیک کرده و اطلاعات هویتی و بانکی خود را وارد کنند.

وی به هموطنان توصیه کرد به پیامک‌ها، تماس‌ها و هرگونه لینک و پیامی که در شبکه‌های اجتماعی و یا پیام‌رسان‌ها در خصوص سهام عدالت، بورس و… دریافت می‌کنند توجه نکرده و وارد آن‌ها نشوند و هیچ‌ گونه اطلاعات شخصی و بانکی را نیز در آن‌ها وارد نکنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق وب ‌سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری گزارش کنند.

رئیس پلیس فتا شرق استان تهران از کلاهبرداری در سایت دیوار خبر داد و گفت: متهم نوجوان با همکاری یکی از دوستان خود طی گذشت 6 ماه موفق به کلاهبرداری از ۱۵۰ نفر شده است.

سرهنگ رضا ملوکی درتشریح این پرونده قضایی اظهار داشت: در پی مراجعه یکی از شهروندان مبنی بر ارسال پیامک واریز مبلغ دو هزار تومان به جهت تمدید آگهی در سایت دیوار که منجر به کلاهبرداری از وی شده، رسیدگی به پرونده در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

این مقام انتظامی از شناسایی متهم خبر داد و گفت: بعد از اقدامات تخصصی و فنی ‌مهندسی تیم کارشناسان پلیس فتا مشخص شد متهم نوجوان با همکاری یکی از دوستان خود طی گذشت 6 ماه موفق به کلاهبرداری از ۱۵۰ نفر شده است.

وی افزود: استفاده کنندگان از فضای مجازی مراقب پیامک‌های کلاهبرداری مبنی بر برنده شدن یا واریز وجه و یا ارسال هر کدام از مشخصات فردی از خطوط تلفن همراه باشند.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل از شناسایی شخصی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به فروش پرندگان شکاری می‌کرد، خبر داد.

سرهنگ علی قهرمان طالع گفت: در پی شکایت نماینده حقوقی اداره کل محیط‌زیست استان اردبیل در خصوص ادمین صفحه اینستاگرامی که اقدام به تبلیغ و فروش پرندگان شکاری از گونه عقاب و دلیجه می‌کرد، موضوع در دستور کار کارآگاهان سایبری قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که ادمین صفحه مورد نظر با انتشار تصاویر گونه‌های مختلف پرندگان شکاری اقدام به تشویش اذهان عمومی با ریختن قبح قضیه و عادی جلوه دادن ارتکاب این‌ گونه جرائم در فضای مجازی شده است.

سرهنگ قهرمان طالع افزود: با در نظر گرفتن اینکه مطابق قانون شکار و صید، نگهداری و حمل جانوران من‌جمله پرندگان شکاری جرم است، اقدامات فنی و پلیسی برای شناسایی متهم آغاز شد.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: افسران سایبری پس از انجام اقدامات موردنظر، متهم را دریکی از روستاهای شهرستان اردبیل شناسایی و با هماهنگی‌های لازم وی را به همراه پرندگان شکاری دستگیر کردند و برای ادامه روال پرونده تحویل مراجع قضایی دادند.

این مقام انتظامی توصیه کرد: کسانی که در فضای مجازی اقدام به عرضه و فروش گونه‌های حیات‌وحش می‌کنند از سوی مراجع قضایی و حفاظت محیط ‌زیست تحت تعقیب قرارگرفته و مجازات مقرر در قانون در مورد آن‌ها اعمال خواهد شد.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان با اشاره به کلاهبرداری‌های اقتصادی اخیر، از کشف یک پرونده کلاهبرداری با اجاره کارت عابربانک خبر داد.

سرهنگ حسنوند اظهار داشت: در پی رصد بعمل آمده از فضای مجازی مشخص شد شخصی با حساب تلگرامی، خود را صاحب یک شرکت تجاری معرفی کرده و به بهانه واریز حقوق کارگران شرکت اقدام به اجاره کارت‌های بانکی شهروندان می‌کند؛ با توجه به مشکوک بودن موضوع، پرونده مقدماتی تشکیل شده و در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی‌های مقدماتی مشخص شد متهم با همدستی چند نفر از دوستان خود که مسئولیت فراهم نمودن کارت‌های بانکی را بر عهده داشتند، کارت‌ها را از شهروندان دریافت کرده و مبلغ پنج میلیون ریال به ازای هر کارت در اختیار صاحب کارت قرار می‌دادند.

سرهنگ حسنوند گفت: در ادامه‌ اقدامات تخصصی، همدستان متهم مورد شناسایی قرار گرفتند و با اعزام اکیپی از ماموران پلیس دستگیر شده و در اختیار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفتند؛ آنها در تحقیقات اعترف کردند که بعد از دریافت کارت‌های بانکی از شهروندان، کارت‌ها را به یک سوپر مارکت تحویل داده و مبلغی را بعنوان پورسانت دریافت می‌کردند و هیچ گونه اطلاعی از مسئول باند با که با هویت جعلی فعالیت می‌کرد، در اختیار ندارند.

این مقام انتظامی ادامه داد : متهم تحت تعقیب، گاهی جهت خرید از فروشگاه به آنجا مراجعه می‌کند و با پرداخت مبلغی پول به فروشنده فروشگاه هماهنگی‌های لازم را جهت دریافت کارت‌های بانکی انجام می‌داده است و فروشنده از موضوع سوء استفاده از کارت های بانکی شهروندان هیچگونه اطلاعی نداشته است.

سرهنگ حسنوند بیان کرد: در بررسی‌های تکمیلی و تحقیق از متصدی سوپر مارکت محل اختفای متهم شناسایی و توسط ماموران پلیس دستگیر شد که طی بازرسی بعل آمده از منزل وی مقادیری وجه نقد و سلاح کشف شد.

وی بیان داشت: در تحقیقات به عمل آمده از متهم، وی ابتدا منکر بزه انتسابی خود شد اما در نهایت اعتراف کرد که اقدام به راه اندازی کانال تلگرامی با عنوان فروشگاه اینترنتی کرده و با تبلیغ و فروش محصولات با ۵۰ درصد تخفیف، اقدام به کلاهبرداری و دریافت وجوه از شهروندان می‌ کند و کارت‌های بانکی را که با همکاری همدستان خود از شهروندان خریداری کرده را در جهت واریز وجوه مشتریان در این کانال تلگرامی استفاده می‌کرده است./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید