کد خبر:14329
پ

پژوهشگران استرالیایی، ماده‌ای شبیه به اسفنج ابداع کرده‌اند که می‌تواند روغن‌های آشپزی استفاده شده و دورریز را به سوخت زیستی تبدیل کند.

به گزارش روزانه نیوز، پژوهشگران “موسسه سلطنتی فناوری ملبورن”(RMIT University)، اسفنج کوچکی ابداع کرده‌اند که قابلیت‌های زیادی دارداین اسفنج می‌تواند روغن‌های آشپزی دور ریخته شده را با روشی بسیار مقرون به صرفه، به سوخت غیرسمی موسوم به بیودیزل تبدیل کند.

این ماده شبیه به اسفنج، نوع جدیدی از کاتالیزگرهای فوق‌العاده کارآمد است که مولکول‌های پیچیده را به مواد خام تبدیل می‌کند. به گفته پژوهشگران، این ماده، نخستین نمونه در نوع خود است که می‌تواند واکنش‌های شیمیایی متفاوت را در یک ماده انجام دهد و امکان کنترل خروجی را فراهم سازد.
پروفسور “کارن ویلسون”(Karen Wilson)، سرپرست این پروژه گفت: کاتالیزگرهایی که پیشتر ابداع شده‌اند، می‌توانند چندین واکنش همزمان را انجام دهند اما امکان کنترل خروجی در آنها کمتر است و به همین دلیل می‌توانند ناکارآمد و غیرقابل پیش‌بینی باشند. ما در روش خود از کاتالیزگرهای طبیعی استفاده کرده‌ایم تا روشی دقیق برای انجام دادن چند واکنش به صورت متوالی ارائه دهیم. این کار مانند ارائه یک خط تولید نانومقیاس برای واکنش‌های شیمیایی است که همه در یک کاتالیزگر قرار دارند.

این کاتالیزگر نانومقیاس، ساختاری متخلخل دارد. هنگامی که مولکول‌ها به اسفنج وارد می‌شوند، در سوراخ‌های بزرگ تحت تاثیر واکنش شیمیایی قرار می‌گیرند و سپس راه خود را به سوراخ‌های کوچک پیدا می‌کنند تا دومین واکنش شیمیایی در آنجا رخ دهد.
برای تبدیل روغن مخصوص آشپزی به بیودیزل، ابتدا باید آن را به طور کامل پاکسازی کرد تا آلودگی‌های آن کاملا از بین بروند. این کاتالیزگر جدید می‌تواند این کار را به صورت کامل و دقیق انجام دهد.

این پژوهش، در مجله “Nature Catalysis” به چاپ رسید./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید