کد خبر:15061
پ

اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی جوان با یادی از محمدرضا شجریان و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش روزانه نیوز، اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، شامگاه نهم آبان ماه به علت شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین در تالار وحدت برگزار شد.

حسین علیزاده در بخش اول این برنامه بیان کرد: افرادی که با شوق در این جشنواره شرکت می‌کنند به ما امید می‌دهند که این جشنواره را ادامه دهیم. در این دوران نتایج خوبی در حوزه‌های کلاسیک، دستگاهی و نواحی داشته‌ایم و عمده شرکت‌کنندگان از شهرستان‌ها بودند.

این موسیقیدان با بیان اینکه موسیقی روح را قوی می‌کند، تصریح کرد: شرایط جالب نیست و مرتب خبرهای بد می‌شنویم و موسیقی چیزی است که می‌توان به آن پناه برد. ایران کشور پهناوری از اقوام و فرهنگ‌های مختلف است. در کنار هم قرار گرفتن این فرهنگ‌ها برای ما غنیمت است.

او گفت: در دو دهه گذشته وقتی پییشکسوتان از دنیا می‌رفتند خیلی غبطه می‌خوردیم که دیگر جایگزینی برای آنها نخواهیم داشت ولی جشنواره موسیقی جوان رویدادی بود که می‌توان به آن امید داشت که بتوان سرمایه‌های جدیدی در موسیقی داشته باشیم.

سید مجتبی حسینی ـ معاون امور هنری ـ نیز در اختتامیه جشنواره جوان بیان کرد: جشنواره جوان به اظهار نظر اساتید امسال علیرغم شرایط، از کیفیت و نفس نیفتاد بلکه با قدرت برگزار شد. جشنواره‌ها فرصت استعدادیابی هستند. این جشنواره فرصت مغتنمی برای پیوند دیروز و فرداست. در آینده این جشنواره قوت بیشتری خواهد گرفت و دنیا تشنه هنری خواهد بود که در ایران در جریان است. ما به شما آینده‌سازان امیدواریم و توفیق شما را از خداوند خواستاریم.

در ادامه‌ی مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان، جمعی از استادهای موسیقی به صحبت درباره محمدرضا شجریان، استاد فقید آواز ایران پرداختند.

حسین علیزاده درباره محمدرضا شجریان گفت: آقای شجریان از وقتی که کار هنری‌ خود را شروع کرد، شکوفا شد. همه اذعان داشتند که پدیده‌ای ظهور کرد. در تمام سفرها و همکاری‌هایی که با هم داشتیم، اگر  قرار بود چیزی بر او تحمیل شود، نمی‌پذیرفت؛ به همین علت شاید چنین کسی به ذائقه هر کسی خوش نیاید. شجریان نشان داد باغبان موسیقی ایران است. جریان آزاده بود. اکنون هر صدا و آوازی از او می‌شنوم هر بار به این فکر می‌کنم که می‌توان چیز جدیدی از کارهایش برداشت کرد و کارهایش همیشه ماندگار خواهد بود. بار غمم خیلی سنگین است ولی بار عشقم از او پر است.

داریوش پیرنیاکان، آهنگساز و نوازنده نیز بیان کرد: از من سوال شد که کدام کار شجریان شاهکار او است؟ به نظر من زندگی او شاهکار او است؛ چون زندگی‌اش از کار هنری‌اش جدا نبود. در تمامی دوران کاری او با حرف‌هایی که زد و مواضعی که گرفت تماما بر اساس خرد بود. در کار هنری شجریان جای گفت و گو وجود ندارد. او ذاتا خاکی بود.

حمیدرضا نوربخش ـ خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی ـ هم درباره محمدرضا شجریان گفت: ایشان میراث بسیار متکثری از خود باقی گذاشت که نشان می‌دهد او همیشه وجود خواهد داشت و همه می‌توانند همیشه از وجودش بهره ببرند. او آواز ایران را چندین مرحله ارتقاء داد.

داوود گنجه ای، نوازنده باسابقه کمانچه محمدرضا شجریان را چنین توصیف کرد، او هنرمندی چند وجهی بود. به بزرگتر خود خیلی احترام می‌گذاشت. شجریان را خدا عزیز کرد و کار او در همه دنیا بررسی می‌شود. او خدمتی به ایران کرد که اسم او همیشه خواهد بود.

حسین بهروزی نیا، آهنگساز نیز گفت: شجریان در کار خود و هر چیزی دقیق بود و هر کاری را به بهترین نحو ادامه می‌داد.

اردشیر کامکار، نوازنده هم اظهار کرد: احساس می‌کردم او اتاق فکری دارد که تعیین می‌کرد در چه شرایطی چه چیزی بخواند. او شرایط اجتماعی و سیاسی را که مردم در آن زندگی می‌کردند، می‌شناخت و می‌دانست باید چه بخواند./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید