کد خبر:15989
پ

سه طرح اخیر مجلس در مورد اصلاح و الحاق به «قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» در صدد است معلمان طرح خرید خدمات آموزشی سال های تحصیلی۹۴- ۱۳۹۳ الی ۹۹-۱۳۹۸ را بدون شرکت در آزمون و بدون فرایند مصاحبه به استخدام در آورد.

به گزارش روزانه نیوز وبه نقل از حجت الله بنیادی دلیل ارائه سه  طرح جدید  و برگشت‌ بیش از ۱۰ باره این قانون به مجلس جهت اصلاح و الحاق، اتخاذ «رویکرد خوشه چینی» در مجلس در مواجهه با مسائل استخدامی آموزش و پرورش است گفت: ارائه طرح های متعدد برای الزام آموزش‌وپرورش به استخدام نیرو در حالی در مجلس مطرح می شود که از سال ۱۳۸۸ تا کنون یک لایحه منسجم از سوی دولت برای ساماندهی استخدام معلمان ارائه نشده است.

استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: دولت به جای اهتمام برای تصویب قانونی جامع برای جذب و استخدام در آموزش‌وپرورش به استفاده از روش های موقت اقدام کرده است و مجلس نیز در موضع انفعال به تصویب قانون برای رفع مشکلات افرادی که به شکل ناصحیح و موقت و در شرایط اضطرار وارد آموزش‌وپرورش شده اند متمرکز شده است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: اکتفا کردن به این که تنها راه ورود نیرو به آموزش و پرورش، دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی است تکرار یک شعار است؛ زیرا اگر باور به اجرای آن بود باید طی این چندسال، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان با میزان نیاز به معلم متناسب می شد.

بنیادی ادامه داد: نه این که از یک سو این شعار داده شود و از سویی مجلس در قبال کمبود بیش از ۱۹۷ هزار معلم در سال تحصیلی جاری و شیوه تأمین آن بی اقدامی و  سکوت اختیار کند.

وی با اشاره به اینکه ناگفته پیداست که کمبود ۱۹۷ هزار معلم از طریق خرید خدمات و برون سپاری و…  تأمین شده و در صورت استمرار رویکرد کنونی، مجلس در آینده نزدیک باید برای تعیین تکلیف نیروهای خرید خدمات  به کار گرفته در سال جاری نیز مصوبه بگذراند گفت: در مجموع می توان گفت برای برون رفت از وضعیت ناعادلانه و آشفته تأمین منابع انسانی، ضرورت دارد مجلس نسبت به اتخاذ رویکرد آینده نگرانه و جامع برای تأمین منابع انسانی آموزش‌وپرورش اقدام کرده و با تصویب قوانین و چارچوب های جامع دقیق، شفاف، پشتوانه ها و منابع لازم برای تأمین منابع انسانی آموزش و پرورش در سال های بعد را فراهم کند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: این اقدام به معنای ترسیم واحداث مسیر درست جذب و تربیت معلم و  پایان مسیر ناصحیح جذب نیروهای بلا تکلیف استخدامی در آموزش‌وپرورش خواهد بود.

بنیادی تاکید کرد: با اتخاذ چنین رویکردی این اطمینان حاصل می شود که تعداد معلمان بلاتکلیف استخدامی و مطالبه گران و تحصن کنندگان برای استخدام اضافه نخواهدشد. بعد از تصویب قوانین و مقررات لازم برای تأمین نیروهای شایسته، توانمند و با انگیزه  که وضعیت استخدامی آنها نیز شفاف است، آن گاه می توان به مسائل افراد بلاتکلیف پرداخت.

وی در ادامه چند نکته را درباره سه طرح اخیر مجلس یازدهم برای استخدام افرادی که صرفاً به دلیل به کارگیری موقت در مدارس، خود را  شایسته استخدام به عنوان یک معلم رسمی می دانند متذکر شد و گفت: نکته اول این که این افراد از ابتدای برگزاری آزمون های استخدامی آموزش‌وپرورش، پذیرش از طریق ماده ۲۸ (سال ۱۳۹۴) تا کنون امکان شرکت در آزمون استخدامی را داشته اند و می‌ توانستند  با طی دوره یکساله (ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان) استخدام شوند.

بنیادی همچنبن اضافه کرد:  عدم استخدام آنها از آن طریق، می‌ تواند به دلیل نداشتن شایستگی های حداقلی برای پذیرش از طریق آزمون، مصاحبه و گذراندن دوره یک ساله باشد.   لذا استخدام این افراد بدون آزمون و مصاحبه و بدون احراز شایستگی های پایه برای معلمی، تزریق نیروی کم کیفیت به آموزش‌وپرورش است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه برای جذب بسیاری از این افراد (آموزشیاران نهضت، معلمان حق التدریس، معلم خرید خدمات و …) چارچوب  شفاف رقابتی و فرصت های یکسان وجود نداشته و عموماً افراد بر مبنای روابط شخصی و با یک گزینش ابتدایی برای تدریس موقت بکار گرفته شده اند اظهار کرد: قائل شدن حق استخدامی برای افرادی که به شکل غیرعادلانه و به صورت اضطرار مدتی را در مدارس اشتغال داشته‌ اند مغایر با عدالت است.

او گفت:  از این افراد بسیاری از نظر سن، ارتباط مدرک تحصیلی، منطقه محل خدمت متناسب با نیاز آموزش‌وپرورش نیستند و از سوی دیگر آموزش‌وپرورش بر مبنای نیاز سال های آتی اقدام به جذب در دوره چهارساله دانشگاه فرهنگیان کرده که الزام به استخدام این افراد سبب خواهد شد، تعدادی مناطق در چندسال آینده دارای نیروی مازاد شوند.

بنیادی با بیان اینکه از آنجا که همه این افراد می‌ توانند در آزمون استخدامی (ماده ۲۸ ) شرکت کنند، راهکار عادلانه و منطقی آن است که این افراد پس از شرکت در آزمون به تناسب سابقه همکاری از یک ضریب مثبت در محاسبه امتیاز نهایی برخوردار شوند عنوان کرد: برای کسانی که سن آنها از سقف تعیین شده فراتر است نیز می توان تخفیف هایی را در نظر گرفت.

همچنین بنیادی با بیان کرد: پیشنهاد می‌ شود مجلس قبل از آنکه تلاش خود را برای تعیین تکلیف نیروهایی که عموماً به شیوه‌های ناصحیحِ غیررقابتی، بدون احراز شایستگی‌ های پایه و به صورت اضطراری وارد آموزش‌وپرورش شده‌اند صرف کند، شیوه‌ جامع جذب، تأمین و تربیت معلم و منابع انسانی را  به طور شفاف و قابل اجرا معین کند.

او ادامه داد: در چنین حالتی به تعداد نیروهای بلاتکلیف استخدامی افزوده نشده و آن گاه می‌توان نیروهای بلاتکلیف گذشته را بر مبنای سوابق، صلاحیت و شایستگی تعیین تکلیف کرد. تعیین تکلیف روش‌های تأمین معلم قبل از تعیین تکلیف نیروهای به کار گرفته‌شده در گذشته، مصداق «بستن آب از سرچشمه است» و سبب خواهد شد، نیروهای آموزش‌وپرورش از این به بعد بر مبنای الگوها و روش‌ های شفاف قانونی جذب شوند.

بنیادی در پایان افزود: عدم تصویب شیوه‌ های علمی، بهینه و قابل‌اجرا برای تأمین معلم، همچنان حالت‌های اضطرار و بحرانی ۱۰ سال گذشته را به آموزش‌وپرورش تحمیل خواهد کرد گفت: در این صورت مجلس و آموزش‌وپرورش در موضع انفعال و حتی تقابل باید هر روز پاسخگوی مطالبات استخدامی به حق و نا به حق افراد در آموزش‌وپرورش باشند./ایسنا

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید