کد خبر:16347
پ

تاثیر تفاوت جنسیتی را در شدت بیماری‌های عفونی و واکنش التهابی بدن موش‌ها ارزیابی کردند.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از یکی از زیست‌شناسان “دانشگاه دوستی ملل روسیه” برایت سرف، گسترش واکنش ایمنی را در حیوانات نر و ماده پیش از بلوغ آنها بررسی کرده است.

“آنا کاسیروا”(Anna Kosyreva) در بررسی‌های خود دریافت که شدت بیماری‌های عفونی و التهابی و مرگ و میر ناشی از آن در این دوره سنی، به هورمون‌های جنسی وابسته نیست، بلکه به مجموعه‌ای از کروموزوم‌ها موسوم به “کاریوتیپ” (Karyotype) وابسته است.

میزان هورمون‌های جنسی بدن یک حیوان در طول عمر او با توجه به وضعیت سیستم ایمنی تغییر می‌کند. ارتباط میان این دو روند تاکنون به طور کامل درک نشده است. هنوز مشخص نیست که هورمون‌های جنسی چگونه بر سیستم ایمنی حیوانات پیش از بلوغ آنها اثر می‌گذارند.

کاسیروا در این پژوهش تلاش کرده است تا برای نخستین بار، تفاوت‌های واکنش ایمنی را در موش‌های نر و ماده پیش از بلوغ آنها بررسی کند. یافته‌های این پژوهش می‌توانند به ارائه درمان‌های موثرتری برای بیماری‌های کودکان و افزایش ایمنی واکسن کمک کنند.

کاسیروا ادامه داد: درک ویژگی‌های واکنش ایمنی در حیوانات پیش از بلوغ آنها می‌تواند به ابداع روش‌های ایمنی‌درمانی موثرتر کمک کند و عوارض جانبی واکسیناسیون را در کودکان به حداقل برساند. به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم تا بر تفاوت‌های جنسی در واکنش التهابی موش‌ها پیش از بلوغ آنها تمرکز کنیم.

پژوهشگران در این آزمایش، ۵۱ موش ۱۰ روزه را مورد بررسی قرار دادند که ۲۱ موش ماده و ۳۰ موش نر را شامل می‌شدند. آنها به ۳۵ موش، “لیپوپلی‌ساکارید”(lipopolysaccharide) تزریق کردند تا شرایط بیماری شدید عفونی را در آنها ایجاد کنند. پژوهشگران ۲۴ ساعت پس از تزریق، به ارزیابی ریه، کبد و تیموس در موش‌های نجات‌یافته پرداختند. آنها پیش از تزریق، سطح هورمون‌های استرادیول و تستوسترون موش‌ها را اندازه‌گیری کردند و همچنین سطح هورمون “کورتیکواستروئید”(corticosteroids) را نیز مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافتند که تفاوت‌های جنسی در واکنش ایمنی نسبت به لیپوپلی‌ساکارید در موش‌های نر و ماده، به هورمون‌های جنسی وابسته نیست اما پیشرفت التهاب در موش‌های نر شدیدتر است. هرچه واکنش التهابی فعال‌تر باشد، احتمال مرگ و میر در موش‌های نر بالاتر است. هورمون‌های جنسی نتوانستند این تفاوت را توضیح دهند اما فرضیه پژوهشگران این است که شاید کروموزوم‌های X در این روند نقش داشته باشند.

این پژوهش، در مجله “Scientific Reports” به چاپ رسید./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید