کد خبر:16497
پ

تقریباً از هر پنج فرد مبتلا به کووید-۱۹، یک نفر سه ماه پس از آنکه آزمایش کووید-۱۹ انها مثبت شد، به یک بیماری روانی مبتلا می‌شود.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از دانشمندان در یافته‌های اخیر خود از ارتباط میان بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و ابتلا به بیماری‌های روانی دارد.ماههاست که افراد سراسر جهان با ترسی به نام کووید-۱۹ روبرو شده‌اند و دانشمندان هر روز نکته‌ای جدید درباره این بیماری ویروسی هزار چهره در می‌یابند.

بیماری روانی(Mental disorder) به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که با تأثیر بر تفکر و رفتار٬ باعث ایجاد ناراحتی برای فرد مبتلا یا ایجاد ناتوانی در وی می‌شوند. علت بیماری‌های روانی به خوبی شناخته شده نیست ولی آنچه مسلم است این است که عوامل ژنتیکی، استرس‌های مختلف و نوع تعامل فرد با دیگران در ایجاد یا بروز آن‌ها مؤثر است.

افسردگی، اضطراب، وسواس، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی از جمله این اختلالات هستند. چندی پیش محققان از مشکلات پوستی که ممکن بود در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در بدن بیماران ظاهر شود خبر داده بودند که یکی از آنها راش‌های پوستی و دیگری انگشتان کووید بود.

لکه‌های کوچک قرمز که در سطح پوست مشاهده می‌شوند و به اصطلاح “ماکولوپاپیولار” یا لکه و پاپول نامیده می‌شوند در موارد شدید کووید-۱۹ در برخی بیماران مشاهده می‌شود. لکه پوستی یا ماکول بخش کوچک مسطح تغییر رنگ‌ یافته یا ضخیم شده‌ای از پوست است و راش یا جوش یا دانه، بثورات موقتی بر روی پوست هستند که معمولاً با سرخی یا خارش همراه است.

علائم شبه سرماسوزک معمولاً “انگشتان کووید” نامیده می‌شود. سَرماسوزَک آماس دردناک بر روی نوک انگشتان دست و پا و لاله گوش‌ها در اثر یخ‌زدگی است.”پال هریسون” (Paul Harrison) استاد روانپزشکی دانشگاه آکسفورد و رهبر این تحقیق گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد افرادی که از بیماری کووید-۱۹ جان سالم به در برده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات روانی قرار دارند. ما برای بررسی علل و شناسایی روش‌های درمانی جدید می‌بایست تحقیقات بیشتری انجام دهیم.

سوابق بهداشتی ۶۹ میلیون نفر در ایالات متحده، از جمله بیش از ۶۲ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹، محققان دانشگاه آکسفورد و مرکز تحقیقات زیست پزشکی بهداشت آکسفورد شواهدی یافتند که حاکی از آن بود که کووید-۱۹ خطر ابتلا به بیماری روانی در افراد را افزایش می‌دهد و از هر پنج نفر یک نفر طی سه ماه پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش به این اختلالات دچار می‌شود.

این آزمایشات و با گذشت زمان محققان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را با بیماران مبتلا به بیماری‌های دیگر از جمله بیماران مبتلا به سایر عفونت‌های تنفسی، شکستگی استخوان، آنفلوانزا و عفونت‌های پوستی مقایسه کردند.

افزایش اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی از مواردی است که برخی از مبتلایان به کووید-۱۹ ممکن است پس از ابتلا به بیماری به آن دچار شوند و احتمال ابتلای آنها به دیگر بیماری‌های روانی کمتر است.

محققان یافته اند که هیچ نشانه واضحی از اختلالات روان پریشی همانند اسکیزوفرنی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ پیدا نکردند اما محققان ذکر کردند بیماران مبتلا به این دسته از بیماری‌های روانی در صورت ابتلا به کووید-۱۹ احتمال اینکه بیماری آنها عود کند بالاتر است.

مطالعه نشان داد افرادی که پیش از ابتلا به کووید-۱۹ سابقه ابتلا به بیماری‌های روانی را داشته‌اند احتمال اینکه به کووید-۱۹ مبتلا شوند ۶۵ درصد بیشتر از سایر افراد است.

دکتر “مکس تاکت”(Max Taquet) یکی از محققان این مطالعه گفت که این یافته‌ها نیاز به بررسی بیشتر دارد و توصیه کرد که ابتلا به یک اختلال روانی باید به لیست عوامل خطرناکی که می‌تواند از عوارض کووید-۱۹ باشد، اضافه گردد.

با افزایش شیوع این بیماری در سراسر جهان و افزایش محدودیت‌ها و قرنطینه شدن برخی مناطق، محققان احتمال می‌دهند بیماری افراد مبتلا به اختلالات روانی ممکن است در پی انزوا و دوری از جامعه تشدید شود./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید