کد خبر:16499
پ

از دست دادن توانایی بلعیدن غذا به طور کامل در افرادی که سکته و یا جراحی مغز را تجربه می‌کنند، متداول است. شرکت انگلیسی “Phagenesis” اخیرا فناوری جدیدی ارائه داده است که می‌تواند این مشکل را زودتر از سریع‌تر از روش‌های دیگر درمان‌ کند.

به گزارش روزانه نیوز ، یک شرکت انگلیسی با همکاری پروفسور “شاهین حمدی” دانشمند ایرانی، فناوری جدیدی ارائه داده است که می‌تواند مشکل بلعیدن غذا را در افرادی که سکته کرده‌اند و یا به اختلالات عصبی دچار هستند، حل کند.

با  فناوری جدید موسوم به “Phagenyx” از یک واحد پایه مجهز به نمایشگر لمسی تشکیل شده است که با کمک یک کابل الکتریکی به یک کاتتر متصل می‌شود که این پژوهش، در مجله “EClinicalMedicine” به چاپ رسید .

کاتتر به مدت سه روز و هر روز به مدت ۱۰ دقیقه در بینی بیمار قرار می‌گیرد تا به گلوی او وارد شود. سپس الکترودهای روی کاتتر می‌توانند پالس‌های الکتریکی ملایمی را به بافت گلو انتقال دهند.

مسیرهای عصبی گلو از سوی پالس‌ها به مراکز آسیب‌دیده کنترل بلع در مغز منتقل می‌شوند. افزایش فعالیت الکتریکی در در این مراکز طی سه جلسه درمان می‌تواند به بیماران کمک کند تا توانایی کنترل گلوی خود را بازیابند و نهایتا به بیماران امکان می‌دهد تا بلعیدن غذا را دوباره به صورت عادی انجام دهند.

در مورد Phagenyx،بررسی‌های صورت گرفته توسط پژوهشگران “دانشگاه ناتینگهام” (University of Nottingham) انگلستان و “دانشگاه مونستر” (University of Münster) آلمان انجام شده است. آنها در این پژوهش، ۲۵۵ بیمار را در انگلستان و آلمان مورد بررسی قرار دادند که از پنج نوع اختلال عصبی متفاوت رنج می‌بردند که مشکل “دشواری در بلع” یا “دیسفاژی” (Dysphagia) را در آنها پدید آورده بود.

بیمار به مدت سه روز با این فناوری جدید تحت درمان قرار گرفت. هنگامی که پژوهشگران، بیماران را پس از سه ماه مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که بیشتر آنها بهبودی قابل توجهی را در شدت دیسفاژی تجربه کرده‌اند .

پروفسور “شاهین حمدی” (Shaheen Hamdy)، پژوهشگر دانشگاه ناتینگهام و رئیس بخش فنی Phagenesis گفت: این پژوهش نشان می‌دهد که تحریک الکتریکی گلو در چنین بیمارانی می‌تواند توانایی بلعیدن غذا را در آنها به صورت ایمن بهبود ببخشد. ما در بررسی خود نشان داده‌ایم که استفاده از این ابزار، ساده و ایمن است و می‌تواند بر بهبود بلعیدن در بسیاری از اختلالات اثر بگذارد./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید