کد خبر:16527
پ

پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی” (MIT) مدت‌هاست که سعی دارند هیدروژل‌هایی ارائه دهند که می‌توانند به جذب آب بپردازند و سپس آن را به واسطه تبخیر رها کنند تا بدین ترتیب، یک اثر خنک‌کننده بدون نیاز به نیروی خارجی دیگر داشته‌ باشند.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از نیوساینتیست، شاید یک لایه نازک از ژل که با الهام از موی شتر ساخته شده است، بتواند به عایق‌بندی اشیا کمک کند و آنها را بدون نیاز به الکتریسیته برای چندین روز خنک نگه دارد.

پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی” در بررسی جدید خود، یک ژل دولایه را با الهام از موی شتر ابداع کرده‌اند که می‌تواند بدون نیاز به منبع انرژی، به خنک نگه داشتن مواد غذایی کمک کند.

“جفری گروسمان” (Jeffrey Grossman)، پژوهشگر دانشگاه ام.آی.تی و همکارانش در این پروژه، به بررسی موی شتر پرداختند و هیدروژل را با هواژل ترکیب کردند که یک ماده عایق سبک و متخلخل است.
گروسمان گفت: عملکرد این لایه هیدروژل، مانند غده عرق شتر است. این لایه، امکان تبخیر آب را فراهم می‌سازد و اثر خنک‌کننده ایجاد می‌کند. لایه هواژل نیز عملکرد موی شتر را دارد و مانند عایقی در برابر گرمای محیط اطراف عمل می‌کند./ایسنا

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید