کد خبر:17737
پ

در روز دوشنبه ۱۰ آذرماه  ساعت ۱۱ و ۲ دقیقه در آسمان ماه‌گرفتگی رخ خواهد داد.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از مهندس مسعود عتیقی ماه‌گرفتگی نیمسایه دوشنبه، ۱۰ آذر به ساروس (دوره) ۱۱۶ تعلق داشته و پنجاه و هشتمین گرفت از ۷۳ گرفت این ساروس به شمار می‌رود. پایان این گرفت ساعت ۱۵ و ۲۳ دقیقه روز ۱۰ آذرماه به وقت ایران خواهد بود.

عتیقی بیان کرد: کشورمان ایران جزو مناطق تحت پوشش این گرفت نیست، اما باید توجه داشت که گرفت نیمسایه ماه رخ می‌دهد و در حقیقت عبور ماه از نیمسایه زمین با چشم انسان چندان قابل تشخیص نیست و در نجوم قدیمه به آن “خسوف غیر مرئی” می‌گفتند.

او یادآور شد: ماه‌گرفتگی به صورت‌های جزئی (عبور بخشی از ماه از درون سایه زمین)، ماه گرفتگی کلی (عبور ماه به طور کامل از درون سایه زمین) و یا ماه گرفتگی نیمسایه رخ می‌دهد و از نظر آماری سالانه میان صفر تا حداکثر ۳ ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد.بر این اساس در برخی از سال‌ها پدیده ماه‌گرفتگی حادث نمی‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: قاره‌های امریکا، استرالیا و شرق آسیا از مناطق تحت پوشش گرفت نیمسایه‌ای دوشنبه، ۱۰ آذر ۹۹ هستند.

عتیقی تاکید کرد: در پدیده ماه‌گرفتگی زمین میان ماه و خورشید قرار می‌گیرد و ماه از درون مخروط نیمسایه (مخروط باز) و مخروط سایه (مخروط بسته) زمین عبور خواهد کرد. فاصله هر ماه‌گرفتگی در یک ساروس تقریبا برابر با ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۸ ساعت است./ایسنا

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید