کد خبر:17929
پ

دخالت در تاریخ تولد نوزاد ممکن است منجر به بروز عوارض ماندگار، ناتوانی و حتی مرگ در نوزاد شود.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از دکتر پریچهر پورانصاری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نوزادانی که زودتر از ۳۹ هفته تمام و بدون اندیکاسیون یا مورد اورژانسی متولد می‌شوند، معمولا در معرض یکسری عوارض به ویژه عوارض تنفسی و سندرمی به نام دیسترس تنفسی قرار می‌گیرند که این سندرم اغلب در نوزادانی که بین ۳۷ هفته تا ۳۹ هفته متولد می‌شوند بروز می کند.

متخصص زنان اظهار کرد: عوارض تنفسی ایجاد شده گاهی منجر به بروز عوارض ماندگار در نوزاد می شود، گاهی این دیسترس تنفسی بسیار مقاوم به درمان است و به درمان‌های رایجی که برای این نوزادان انجام می‌شود پاسخ نداده و متاسفانه منجر به مرگ نوزاد می شود.

پورانصاری ضمن هشدار به والدین تاکید کرد: از دخالت و دستکاری در زمان زایمان مگر در موارد اورژانسی که ادامه حاملگی برای جان مادر و جنین خطر دارد باید جدا اجتناب کرد.

این فلوشیب زنان وزایمان بیمارستان شهدای تجریش با بیان این مطلب که زایمان زودتر از ۳۹ هفته به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، گفت: متاسفانه این روزها باب شده والدین می‌خواهند تاریخ تولد فرزندشان را یک زمان و روز خاصی قرار دهند که اگر سن بارداری کمتر از ۳۹ هفته کامل باشد، اصلا کار پسندیده‌ای نبوده و کاملا غیر علمی است و اصلا توصیه نمی‌شود.

پورانصاری در خاتمه سخنان خود ضمن هشدار به والدین خاطرنشان کرد: عوارض تنفسی که در نوزادان نارس ایجاد می‌شود علاوه بر این که ممکن است باعث بروز عوارض ماندگار و ناتوانی در نوزاد شود، بار اقتصادی سنگینی برای خانواده و اجتماع در برخواهد داشت./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید