کد خبر:18210
پ

با رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی، از چهارشنبه هفته جاری محدودیت ۳۸ شهرستان از وضعیت قرمز به وضعیت‌ نارنجی تغییر می‌کند و فقط گروه شغلی ۳ و ۴ شامل محدودیت خواهند بود. ۲۳ شهرستان نیز از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز رسیدند که اعمال محدودیت در آن‌ها آغاز می‌شود.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از سخنگوی قرارگاه ملی کرونا،طی ۶ یا ۸ هفته گذشته فشار سنگینی به خاطر کرونا بر کشور بود، همان‌گونه که این فشار بر دوش سایر نقاط دنیا از جمله آمریکا و اروپا هم بود و مردم خبرها را دنبال می‌کنند. با توجه به سرد شدن هوا موجی از بیماری در سراسر دنیا فراگیر شد. در کشور ما خوشبختانه با توجه به سیاست‌های جدیدی که در وزارت بهداشت در پیش گرفته شد و کارهای جدیدی که انجام شد و با همکاری مردم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بالای ۹۰ درصد رسید و قطعا امید داشتیم بعد از رعایت دقیق پروتکل‌ها شاهد کاهش بار بیماری باشیم.

دکتر علیرضا رییسی بیان کرد:۴۳ شهرستان را در وضعیت هشدار ۳ یا قرمز قرار دادیم و از ۱۴ آبان هم ۴۶ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفت و همچنین محدودیت سراسری از اول آذر انجام شد که ۱۶۰ شهر شامل آن بودند. مردم و سایر نهادها خیلی خوب همکاری کردند و اکنون مزد این زحمات را می‌بینیم. از ۱۶۰ شهر قرمزی که در سطح هشدار ۳ بودند فقط با گذشت ۱۰ روز از اجرای محدودیت‌ها، تنها ۳۷ شهر از آن ۱۶۰ شهر قرمز باقی مانده است، ۱۲۰ شهر نارنجی و ۳ شهر هم به رنگ زرد درآمدند. همچنین از ۴۳ شهرستانی که از ۵ آبان‌ قرمز اعلام شدند حتی یک شهر هم قرمز نیستند، ۴۱ شهر نارنجی و ۲ شهر زرد شده‌اند.

رییسی ادامه داد: از طرف دیگر از چهارشنبه ۱۲ آذر در ۲۳ شهرستان اعمال محدودیت‌های وضعیت قرمز خواهیم داشت. این شهرها از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز رسیدند و این یعنی پروتکل‌ها را جدی نگرفتند. اگر رعایت نکنند وضعیت فعلی بدتر می‌شود و ناچار به اعمال محدودیت می‌شویم.

وی افزود: در آذربایجان‌غربی شهرستان تکاب؛ آبدانان در ایلام؛ شهرستان سامان در چهارمحال و بختیاری؛ شهرستان مانه در خراسان شمالی؛ شهرستان‌های خرامه، کازرون، گراش، نی‌ریز و خفر در استان فارس، شهرستان‌های بویین‌زهرا و تاکستان در استان قزوین؛ شهرستان‌های بندرگز، علی‌آباد، گمیشان، گنبدکاووس و مرواه‌تپه در استان گلستان؛ آستارا و تالش در استان گیلان؛ گلوگاه و محمودآباد در استان مازندران؛ ۲۳ شهری هستند که از نارنجی به قرمز تبدیل شدند و اگر رعایت نکنند محبور به اعمال محدودیت‌ها هستیم.

معاون وزیر بهداشت توضیح داد : استان فارس با ۱۱ شهر قرمز، استان گلستان ۹ شهر قرمز، استان مازندارن ۶ شهر قرمز، قزوین ۵ شهر قرمز، اصفهان ۴ شهر، گیلان ۴شهر، آذربایجان‌غربی ۳ شهر، اردبیل ۳ شهر، خراسان‌های رضوی و شمالی ۳ شهر، استان کرمان ۳شهر، ایلام ۲ شهر، چهارمحال و بختیاری ۲ شهر و سیستان‌بلوچستان ۲شهر قرمز دارند. در خراسان جنوبی، تهران، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد هم هر کدام یک شهر قرمز وجود دارد. در استان تهران خود شهر تهران فعلا وضعیت قرمز دارد. اعمال محدودیت‌ها در ۱۶۰ شهر تا جمعه(۱۴ آذر) ادامه دارد و شنبه هفته آینده(۱۵ آذر) تصمیماتی بر اساس آخرین اطلاعات می‌گیریم و اعلام خواهیم کرد. تا صبح شنبه بجز شهرستان‌هایی که الان اعلام کردم، سایر مشاغل بر اساس محدودیت‌های قبلی باید فعالیت کنند؛ مگر این‌که اطلاع‌رسانی دیگری تا روز شنبه انجام شود.

سخنگوی قرارگاه ملی کرونا،تاکید کرد: در کشور ۶۴ شهر قرمز، ۲۷۸ شهر نارنجی و ۱۰۶ شهر زرد هستند. گرچه الان فوتی‌ها کاهش یافته است ولی این‌ها حاصل محدودیت‌های جدید از اول آذر نیست و مربوط به محدودیت‌های قبلی، افزایش مراقبت‌ها و… است.

وی گفت: در حال حاضر مردم ۹۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند،  این شاخص فوق‌العاده است‌. اگر مردم بتوانند به همین شیوه رعایت کنند بهتر است تا ما محبور به ایجاد محدودیت نشویم. کاهش آمار با ایجاد محدویت‌ها چندان مورد خواست ما نیست. اکنون تنها ۶۴ شهر قرمز است و با رعایت مردم تعداد محدودیت‌ها کاهش می‌یابد./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید