کد خبر:18455
پ

پرداخت کمک هزینه معیشت در جهت اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای معلولین شدید و خیلی شدیدی که سن آنها به ۱۸ سالگی رسیده و فاقد شغل و درآمد هستند صورت گرفته است.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از رییس سازمان بهزیستی، ضمن گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت به ارائه گزارش تفصیلی از خدمات ارائه شده سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت در بخش‌های مختلف حمایتی، توانمندسازی، تحصیلی، مناسب‌سازی، تامین مسکن، کرونا، پیگیری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تلفیق اجتماعی و…  امید است که شرایطی فراهم شود تا یک فرد دارای معلولیت بتواند در جامعه ما دارای زندگی مستقل همراه با شان و منزلت اجتماعی در درون جامعه و بستر خانواده باشد؛ این موضوع مستلزم آن است که همه آحاد جامعه وجود این افراد را به رسمیت بشناسند.

وحید قبادی دانا با بیان اینکه افراد دارای معلولیت حدود ۱۰ درصد از افراد جوامع را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت موجود در تمام جوامع هستند، گفت: توجه به آنها و ایجاد شرایط مناسب برای ‌زندگی آنها یکی از ملاک‌های پیشرفته بودن جوامع مختلف در سطح جهان تلقی می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهد، به طور مثال یکی از فعالیت‌های اصلی که در بهزیستی صورت می‌گیرد بحث پیشگیری از وقوع معلولیت‌هاست. برای توقف موتور معلولیت‌ها فعالیت‌های مختلفی با عنوان غربالگری صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، پرداخت کمک هزینه معیشت در جهت اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای معلولین شدید و خیلی شدیدی که سن آنها به ۱۸ سالگی رسیده و فاقد شغل و درآمد هستند صورت گرفته است؛ در هفته جاری ۱۴۷ هزار خانوار که دارای این مشخصات هستند و در دهک درآمدی ۱،۲ و ۳ قرار دارند مبلغ ۴۸۰ هزار تومان بر روی کارت بانکی آنها شارژ می شود که این سومین مرحله در سال جاری است که در جهت اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت کمک هزینه معیشتی به این خانوارها پرداخت می شود.

قبادی دانا با بیان اینکه کمک هزینه معیشت تحت عنوان مستمری برای ۸۵۰ هزار خانوار دارای معلولیت که توان مالی ندارند ، بیان کرد: به صورت ماهانه و الکترونیک پرداخت خواهد شد و امید است تا این مبلغ که در سال جاری ۱۵ درصد افزایش داشت در سال آینده باتوجه به تورم حداقل تا ۴۵ درصد افزایش یابد.

وی افزود: این موضوع به همکاری سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس نیاز دارند تا بتوانند از محل هدفمندی یارانه ها مبلغ مستمری افراد دارای معلولیت را که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند مرتفع کنند.

قبادی دانا  گفت: برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۱۴۰۰ ۳۸ هزار میلیاردتومان بودجه مورد نیاز است که تاکنون آن چیزی که در بودجه قرار داده شده است رقم ۱۷۰۰ میلیاردتومانی است که کمتر از ۱۰ درصد بودجه موردنیاز است.

وی در همین راستا از سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس خواست تا مبلغ اختصاص یافته برای بودجه و اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را به طور معقول و منطقی افزایش دهند تا بتوان بندهای مختلف ماده قانونی را به نحو شایسته اجرا کرد.

قبادی دانا تصریح کرد: در ارتباط با همه گیری بیماری کرونا، از ابتدای شیوع این ویروس اقدامات لازم در سازمان بهزیستی انجام شد و کمیته پیشگیری از بیماری کرونا در سطح ستاد و استانها شکل گرفت؛ یکی از گروه های اصلی هدف ما مراکز نگهداری، سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن و ذهنی بود که اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری و انجام پروتکل های بهداشتی صورت گرفت.

همچنین رئیس سازمان بهزیستی کشورعنوان کرد: کمک به مراکز برای تهیه اقلام بهداشتی و موادضدعفونی کننده انجام شد. همچنین در اقدامی جهادی واکسیناسیون آنفلوآنزا برای ۸۰ هزار نفر از افراد مقیم در مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان به صورت گسترده، رایگان و پوشش ۱۰۰ درصد انجام شد تا بتوانیم آمادگی لازم را برای شیوع و اپیدمی احتمالی ویروس آنفلوآنزا در کنار کرونا ویروس داشته باشیم.

در پایان قبادی ادامه داد: مراکز آموزشی توانبخشی نیز سعی کردند با استفاده از امکانات آموزشی از راه دور فعالیت خود را برای ۵۵ هزار توانخواه به صورت مستمر و الکترونیک ادامه دهند. با اقدامات خوبی که صورت گرفت متاسفانه حدود ۶۱۴۰ نفر از افرادی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند دچار بیماری کرونا شدند که ۴۰۹۷ نفر آنها بهبودی پیدا کردند که جای تشکر و سپاس از مادریاران، پدریاران، مددکاران، پزشکان و پرستاران مراکز شبانه روزی دارد. ۱۶۴۲ نفر از این افراد در حال درمان هستند و متاسفانه ۴۰۱ نفر از این افراد از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون بر اثر کرونا فوت شدند./ایسنا

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید