کد خبر:6564
پ

رایزن فرهنگی سفارت ایران در گرجستان با اشاره به اقدام‌های صورت‌گرفته در حوزه زبان فارسی در این کشور توضیح داد: مراکز ایرانشناسی و زبان فارسی یکی از ارکان مهم روابط فرهنگی ما را تشکیل می‌دهد و در حال حاضر در چهار دانشگاه کرسی ایرانشناسی و ادبیات فارسی داریم که دانشجویان گرجی می‌توانند تحصیلات تکمیلی خود را تا مقطع دکتری ادامه دهند.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی ایران در گرجستان و نماینده بنیاد سعدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان علاقه گرجی‌ها به زبان فارسی گفت: مطالعات فرهنگی از راه آشنایی با زبان و فرهنگ، یکی از اولویت‌های اصلی در روابط بین‌الملل محسوب می‌شود و توجه و علاقه روشنفکران گرجی معطوف به فرهنگ و تمدن ایرانی به‌ویژه در حوزه زبان و ادبیات فارسی و مطالعات ایرانشناسی بوده است.

او با بیان این‌که پیشینیه تأسیس اولین کرسی ایرانشناسی و زبان فارسی به سال ۱۹۱۸ در دانشگاه تفلیس برمی‌گردد، افزود: همزمان با تأسیس این دانشگاه، تدریس اوستا و زبان و ادبیات فارسی نیز آغاز شد و این نشان می‌دهد گرجی‌ها تا چه اندازه نسبت به فرهنگ، زبان و تمدن ایرانی علاقه‌مند هستند.

مصطفوی یادآور شد: ما سال گذشته نمایشگاهی به مناسبت یکصدودومین سالگرد تأسیس زبان فارسی و ایرانشناسی در دانشگاه تفلیس برگزار کردیم و بسیاری از اسناد و دست‌نوشته‌های استادان این حوزه را به نمایش گذاشتیم.

او با اشاره به آموزش زبان فارسی در مدرسه‌ها نیز بیان کرد: حدود ۱۰ سال است که آموزش زبان فارسی در چهار مدرسه دولتی گرجستان از ابتدایی تا دبیرستان با حمایت و پشتیبانی رایزنی فرهنگی و بنیاد سعدی انجام می‌شود و فارسی‌آموزان با استفاده از منابع آموزشی آموزش می‌بینند و برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه‌هایی که کرسی ایرانشناسی و زبان فارسی دارند، می‌روند.

رایزن فرهنگی سفارت ایران و نماینده بنیاد سعدی در گرجستان همچنین درباره روابط فرهنگی ایران و گرجستان اظهار کرد: منطقه آسیای مرکزی و قفقاز در حوزه فرهنگی و تمدنی ایران واقع شده و پشتوانه‌های فرهنگی، تاریخی و تمدن مشترک، همواره جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در سیاست خارجی ما و روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران داشته است.

او در پایان گفت: در طول تاریخ روابط میان ایران و گرجستان همواره برقرار بوده است و اولین نمایندگی سیاسی ما از سال ۱۹۱۸ برابر با ۱۰۲ سال پیش در گرجستان و شهر تفلیس شروع به کار کرد و بعد از استقلال مجدد گرجستان، ایران جزء اولین کشورهایی بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت و طرفین سفارتخانه‌های خود را افتتاح کردند./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید