کد خبر:19782
پ

 اصول بهداشت کارخانجات غذایی در رویکردهای متناسب با تکنولوژی تولید در دو مقاله ISI توسط عضو هیأت علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان بررسی و در مجلات معتبر بین المللی منتشر شد.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از عضو هیأت علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ،ویروس­های کرونا، شامل کرونا ویروس-2019 یا سارس کرونا ویروس-2، ویروس­ های پوششدار با RNA یکپارچه و بار مثبت اند، که در اواسط دهه 60 متمایز شده ­اند و می توانند انسان، انواع پرندگان و پستانداران را آلوده کنند.

دکتر گلی عنوان کرد: هدف از مطالعه و بررسی این ویروس، به ویژه SARS ، به دلیل قرابت ژنی بسیار مشابه آن با 2019-nCoV یا همان SARS-CoV-2، از دیدگاه رعایت اصول بهداشتی کارخانجات صنایع غذایی بوده است.

وی افزود: این تدابیر، شامل؛ رعایت اصول بهداشت شخصی در تمام مراحل تولید و در برگیرنده شناسایی و پیشگیری از فعالیت کارگران حامل و مشکوک به کووید – 19 در خطوط تولید مواد غذایی؛ اجرای تجزیه و تحلیل خطر در نقاط کنترل بحرانی(HACCP) ، عملیات تولید خوب (GMP) و عملیات بهداشتی مناسب (GHP) از مزرعه تا سفره استفاده از ضد عفونی­ کننده­ های شیمیایی مناسب، شامل تیمارهای تمیزکننده موثر در ترکیب با سطوح آلیاژهای مسی، استفاده مطلوب مواد شوینده و تمیز کننده سطوح و مورد استفاده در برنامه ضد عفونی­ کننده درجا است.

وی خاطر نشان کرد: از جمله رعایت روش های ایمنی غذایی مناسب در خطوط تولید مواد غذایی؛ اجتناب از عدم کفایت فرایندهای حرارتی در فرآوری محصولات گوشتی؛ عدم اطمینان در مورد ایمنی محصولات گوشتی منجمد یا نگهداری شده در یخچال؛ فراهم کردن شرایط نامساعد محیطی برای بقای ویروس کرونا و جلوگیری از تولید غذاهای صنعتی غنی­ شده با مکمل­ های معدنی مانند آهن، روی، منگنز، منیزیم و مس توصیه می­شود.

عضو هیأت علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد واحد اصفهان خاطر نشان کرد: بهره گیری از فناوری لیزر، مانند استفاده از طیف­ های مختلف نوری، شامل ضد عفونی سطوح با نور UVC یا بکارگیری متیلن بلو همراه با نور مرئی در سطح خطوط تولید مواد غذایی و فراهم آوردن شرایط نامساعد محیطی برای بقای ویروس کرونا، حداقل عملیات حرارتی، مانند تیمار دمای پایین زمان طولانی و بیشتر از آن برای محصولات غذایی مایع، pH برابر و کمتر از 3 ، حداقل رطوبت نسبی انبارهای نگهداری است.

وی افزود: کووید 19 می ­توانند سیستم تنفسی و گوارشی انسان، انواع پرندگان و پستانداران را تحت تأثیر قرار دهد و هدف اصلی کرونا ویروس، به دلیل ویژگی های سلولی و جابجایی آنها از طریق ترشحات مخاطی، هوا و انتقال دهانی مدفوعی، سلولهای قشری یا پوششی دستگاه تنفس و گوارش است.

وی گفت: برخی از منابع غذایی فراسودمند به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی حیاتی ممکن است به افراد کمک کنند تا با تعدیل سیستم ایمنی بدن، ایجاد فعالیت ضد ویروسی علیه عفونت و کاهش سایر مشکلات تنفسی، بر این عفونت غلبه کنند.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد، نتایج این تحقیقات در قالب دو مقاله ISI در مجلات معتبر بین المللی؛Journal of Food safety با ضریب تأثیر 1.655 و مجله Food Science and Nutrition با ضریب تأثیر 1.797 چاپ شده است./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید