کد خبر:6010
پ

درحالی مشکل تامین آب در جنوب استان سیستان و بلوچستان، مدتهاست شرایط زندگی مردم را دشوار کرده که استفاده از واحدهای آب‌ شیرین کن‌ حرارتی در کنار نیروگاه‌ برق می‌تواند، حل این مشکل را میسر کند.

به گزارش روزانه نیوز، دیدن کودکان در صفی طولانی با صورتی که آفتاب رنگی تازه به آن بخشیده، به اندازه کافی دردناک است، اما زمانی که متوجه بشویم، این صف تنها برای دریافت جرعه‌ای آب تشکیل شده بر درد این تصویر افزوده خواهد شد.

مدت‌هاست که مشکلات تامین آب شرب پایدار دامن جنوب استان سیستان و بلوچستان را گرفته است. در شرایطی که سرانه مصرف آب شرب در کشور معادل 220 لیتر به ازای هر نفر در روز برآورد می‌شود و این شاخص برای پایتخت نشین‌ها به 300 لیتر به ازای هر نفر در روز می‌رسد، سرانه مصرف آب شرب بهداشتی در جنوب استان سیستان و بلوچستان تنها 15 لیتر به ازای هر نفر در روز است.

توجه به شرایط اسف‌بار و بحرانی سیستان و بلوچستان در حوزه آب، این سوال را به ذهن متواتر می‌کند که آیا مشکلات زیرساختی موجود در این منطقه بدون راه حل است؟ پاسخ به این سوال می‌تواند ضمن روشن‌تر شدن فضای حاکم بر منطقه سیستان و بلوچستان، راهکارهایی جهت حل مسکلات را معرفی نماید.

*استفاده از آب‌ شیرین کن حرارتی، راه حل مشکلات تامین آب جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش فارس، مسئله تامین آب در مناطق گرم و خشکی که خود از نعمت آب‌ کم بهره‌اند، عمدتا به وسیلۀ پروژه‌های انتقال آب صورت می‌پذیرد، اما توجه به موقعیت جغرافیایی جنوب استان سیستان و بلوچستان و همجواری با خلیج فارس و دریای عمان یک امکان دیگر را به راهکارهای تامین آب شرب پایدار اضافه می‌کنند.

در حقیقت در چنین مناطقی، استفاده از آب‌شیرین‌کن‌های بزرگ مقیاس یکی از بهترین راهکارهای تامین آب در دنیا به حساب می‌آید. به عنوان مثال در کشور عربستان، روزانه 15 میلیون متر مکعب آب شیرین از طریق نمک‎زدایی آب دریا تولید می‎شود که برای مصرف آب حدود 75 میلیون نفر کافی است.

این در حالی است که جمعیت این کشور تنها 28 میلیون نفر است و آب‌ شیرین‌کن‌ها آب مورد نیاز برای 2.5 برابر جمعیت عربستان را تامین می‌کنند.

*انرژی آب شیرین کن حرارتی از منابع اتلافی نیروگاه برق تامین شود

در این بین یکی از موارد اصلی مد نظر در استقرار آب‌شیرین کن مسئله تامین انرژی مورد نیاز برای نمک زدایی است که عمده هزینه‌های یک واحد شیرین سازی را به خود اختصاص می‌دهد.

به منظور پیگیری این موضوع به سراغ مهران مجیدپور، کارشناس حوزه انرژی رفتیم.

مجیدپور با اشاره به اینکه تامین انرژی یک واحد آب شیرین کن از مهم‌ترین موارد اقتصادی بودن این صنعت است، گفت:« در شرایطی که نتوانیم انرژی مورد نیاز برای شیرین‌سازی را تامین کنیم، این پروژه‌های غیر اقتصادی شده و امکان فعالیت نخواهند داشت.»

این کارشناس انرژی ضمن بیان راهکارهای تامین انرژی شیرین سازی در منطقه چابهار و کنارک، گفت:« یکی از روش‌های مرسوم تامین انرژی آب شیرین‌کن‌های حرارتی، استفاده از پسماند حرارت نیروگاه‌های تولید برق است که می‌تواند هزینه تامین انرژی را به صفر برساند.»

وی با اشاره به جزئیات تولید برق در نیروگاه گازی ‌کنارک واقع در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان، گفت:« مطابق جزئیات ارائه شده در آمار تفضیلی صنعت برق، نیروگاه ‌گازی کنارک در هر سال 158 میلیون و 434 هزار لیتر گازوییل مصرف می‌کند و با بازدهی 22.8 درصدی نسبت به تولید برق می‌پردازد. این یعنی 77.2 درصد انرژی معادل 122 میلیون و 311 هزار لیتر گازوییل در هرسال تلف می‌شود. این در حالیست که این انرژی می‌تواند چرخ چندین واحد آب شیرین‌کن حرارتی را بچرخاند.»

*جنوب سیستان و بلوچستان، نیاز به تامین 40 هزار متر مکعب آب در روز دارد

مجیدپور، با اشاره به آب مورد نیاز برای حل مشکل جنوب سیستان‌گفت:« مطابق جزئیات مطرح شده در ارتباط با مسئله تامین آب شرب پایدار، منطقه جنوب سیستان و بلوچستان با جمعیت 204 هزار نفر نیاز به 40 هزار متر مکعب آب در هر روز دارد. در این راستا انرژی مورد نیاز برای شیرین سازی از طریق انرژی اتلافی نیروگاه‌کنارک به راحتی قابل تامین است و نصب آب‌شیرین می‌تواند بدون نیاز به انتقال آب مسئله زیرساختی مناطق چابهار و کنارک را حل کند.»

توجه به اظهارات کارشناسان حوزه انرژی و صاحب‌نظران این حوزه، مشخص کننده این امر است که استفاده از واحدهای آب‌شیرین‌کن حرارتی که انرژی خود را از گرمای اتلاف شده واحدهای نیروگاهی برق می‌گیرند‌، می‌تواند مشکل تامین منابع آبی جنوب سیستان و بلوچستان را پس از مدت‌ها حل کند.فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید