کد خبر:4956
پ

از ابتدای سال جاری تا کنون، نوسان قیمت نفت و طلا در بازار ادامه دارد و انتظار می رود تا پایان پاندمی این نوسانات ادامه داشته باشد. کاهش قیمت نفت و افزایش قیمت طلا در نتیجه این بحران سلامتی در دنیا بود.

به گزارش«روزانه نیوز»؛سال ۲۰۲۰ با همه گیری ویروس کرونا شروع شد و تاکنون که بیش از نه ماه از شروع سال میلادی گذشته است، همچنان این همه گیری در سراسر دنیا مشکل آفرین است. بسیاری از کشورها مانند امریکا و هند و روسیه روزانه دهها هزار مورد جدید ابتلا و صدها  مرگ را ثبت می کنند و تمامی اخبار در رسانه ها حول زمان کشف واکسن و عرضه آن به اقتصاد دنیا صحبت می کنند. واکسنی که انتظار می رود تسکین دهنده بخش زیادی از دردهای اقتصادی دنیای امرور باشد.

 اما همه گیری کرونا باعث شد تا بازار دو کالای اساسی در جهان بالاترین سطح نوسان ها در طول تاریخ را تجربه کند. طبق اطلاعات ارایه شده توسط وب سایت مارکت واچ در ماه اوت سال جاری قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به بالاترین سطح خود در طول تاریخ رسید  و در ماه آوریل همین سال رکورد قیمت منفی نفت برای معاملات آتی شکسته شد. در این سال سقوط تقاضای نفت در بازار  و افزایش قیمت تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت هم خبر آفرین بود.

مارکت واچ در مورد نوسان های قیمت این دو کالای اساسی نوشت: «در ابتدای سال جاری هر بشکه نفت در بازار با قیمت ۶۰ دلار معامله می شد ولی با شروع پاندمی و کاهش تقاضا، سقوط قیمت نفت شروع شد تا اینکه در ماه آوریل همین سال ما شاهد فروش نفت با قیمت منفی ۳۷ دلار در بازار آتی بودیم. در تابستان امسال قیمت نفت در مرز ۴۰ دلار نوسان می کرد و هنوز هم در همین وضعیت قرار دارد. کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت نفت در بازار شده است.

از طرف دیگر افزایش بی ثباتی های اقتصادی و عدم اطمینان در مورد زمان احیای بازار نفت در دنیا در کنار نگرانی در مورد شیوع موج تازه ای ازبیماری در سراسر دنیا باعث شد تا سرمایه گذاران به دنبال بازاری ایمن برای سرمایه گذاری باشند و طلا بهترین بازار برای آنها است. رشد تقاضا برای سرمایه گذاری در این بازار امن باعث شد تا رکورد قیمت ۲۰۷۵ دلاری هر اونس طلا در ماه اوت شکسته شود و حتی پیش بینی هایی در مورد تداوم افزایش قیمت طلا تا مرز ۲۳۰۰ دلار هم ارایه شود.

قیمت نفت در ماه های آتی چقدر خواهد شد

بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا در ماه های آتی ادامه خواهد داشت و در نتیجه بازار طلا و نفت هم در نوسان خواهد بود. اویل پرایس در این زمینه نوشت: «انتظار می رود قیمت نفت در ماه های آتی رشد کند ولی رشد قیمت نفت بر عکس بازار طلا به اصلاح اقتصاد دنیا وابسته است. به این معنا که قیمت طلا در سالهای بی ثباتی و بحران اقتصادی و زمانیکه هیچ بازار دیگری برای سرمایه گذاری وجود ندارد، رشد خواهد کرد ولی قیمت نفت زمانی رشد می کند که این بحران پایان یافته باشد و فعالیتهای اقتصادی دوباره از سر گرفته شده باشد.»

بر مبنای این گزارش طی یک تا دو سال آینده ما شاهد افزایش قیمت نفت و بازگشت آن به سطح بالغ بر ۶۰ دلار خواهیم بود البته این پیش بینی منوط به این مساله است که واکسن در سال ۲۰۲۱ وارد بازار شده باشد و توزیع آن به تمامی دنیا شروع شود. کشف و توزیع واکسن اولین گام در جهت عادی سازی فعالیتهای اقتصادی، بازشدن مرزها و از سر گیری زندگی اقتصادی در دنیا است. در این وضعیت است که تقاضا و قیمت نفت رشد می کند و بازارهای سودآور زیادی برای سرمایه گذاری ایجاد می شود.

بازارطلا چه وضعیتی خواهد داشت

مارکت واچ وضعیت بازار طلا را متفاوت از بازار نفت توصیف کرده است. طبق این گزارش نرخ بهره منفی یا نرخ بهره نزدیک به صفر در بسیاری از کشورهای صنعتی خود می تواند دلیلی برای افزایش قیمت طلا باشد. تداوم اجرای طرح تزریق به اقتصاد که امروزه اغلب بانکهای مرکزی آن را به عنوان سیاست مطلوب در وضعیت کنونی در نظر گرفته اند، هم به افزایش قیمت طلا دامن می زند زیرا این وضعیت را تداعی می کند که اوضاع اقتصادی دنیا بحرانی است و امکان رشد بدون چاپ پول توسط بانکهای مرکزی وجود ندارد.

 مارکت واچ ادامه داد: «در سال جاری ما با یک چالش دیگر هم روبرو هستیم و آن انتخابات ریاست جمهوری در امریکا است. انتخاباتی که می تواند روی بازارها اثر بگذارد و حتی سیاستهای  امریکا در سطح بین المللی را نیز متحول کند. بنابراین شکی نیست که افزایش قیمت طلا تا انتخابات ادامه خواهد یافت و بعد از مشخص شدن نتیجه این انتخابات و مشخص شدن نتیجه تلاشهای دنیا برای تولید واکسن کرونا و در نهایت شروع پروسه تزریق آن به دنیا، افت قیمت طلا در بازار شروع می شود. »

موسسه فاکس ترید بر این باور است که شرایط کنونی فرصتی برای کسب سود در اختیار سرمایه گذاران قرار داده است. این موسسه با اشاره به پیش بینی های انجام شده در مورد احتمال تداوم روند افزایشی قیمت طلا در میان مدت نوشت: «این پیش بینی ها نشان می دهد هنوز هم سرمایه گذاری در این بازار سودآور است و حتی در وضعیت بحرانی کنونی هم می توان درآمد کسب کرد. بدون شک دنیا به دنبال ایجاد تعادل اقتصادی و خارج شدن از این روزهای بحرانی است و سرمایه گذاران فرصت دارند تا آن زمان در بازار طلا فعالیت کنند و از این بازار سود کسب کنند.»

منبع/ خبرگزاری بازار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید