کد خبر:8740
پ

عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا برای کودکان و نوجوانان مستلزم پاداش رفتار صحیح، تنبیه رفتار غلط و همچنین آموزش‌های عملی است.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از دکتر فربد فدایی در باره چگونگی آموزش اصول بهداشتی به دانش‌آموزان باتوجه به بازگشایی مدارس اظهار داشت:‌ در حال حاضر کرونا باید به عنوان یکی از مخاطرات زندگی روزمره انسان به کودکان و نوجوانان به آموزش داده شود. به عنوان مثال برای عبور از خیابان کودکان برخی از ضوابط همچون توجه به چراغ زرد و قرمز را آموزش می‌بینند؛ رعایت اصول بهداشتی مقابله با کرونا نیز باید همانند این اصول آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: گاها یک کودک بازیگوش بدون رعایت اصول ایمنی از خیابان گذر می‌کند؛ این امر حاکی از عدم آموزش مخاطرات این امر از طریق تشویق و پاداش رفتار صحیح و تنبیه و توبیخ رفتار غلط است.

این روانپزشک همچنین با تاکید بر ضرورت آموزش عملی افزود: استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی باید توسط پدر ومادر به صورت عملی نشان داده شود.

فدایی خاطرنشان کرد: درواقع اصول بهداشتی مقابله با کرونا باید توسط والدین رعایت شود؛ زیرا کودکان ونوجوانان از رفتار بیش از گفتار الگوبرداری می‌کنند. همچنین رعایت این ضوابط باید از طریق اهدای پاداش مادی و معنوی نظیر تشویق لفظی، ثبت در دفتر، اهداء هدیه و جایزه تقویت شود.

این متخصص اعصاب و روان با تاکید بر عدم انجام تنبیه بدنی توسط والدین ادامه داد: رعایت این ضوابط نیز باید با توبیخ همراه باشد؛ به عنوان مثال برای دانش‌آموزان با اخراج از کلاس برای نیم ساعت و تحمل تنهایی همراه شود.

والدین به کودکان اعتماد کنند

فدایی ادامه داد: سالیانه نزدیک به ۲۵ هزار نفر براساس حوادث رانندگی جان‌باخته و بیش از این تعداد مجروح می‌شوند، اما این مساله مانع از حضور کودکان و نوجوانان در خیابان نمی‌شود. بنابراین اصول بهداشتی مواجهه با کرونا هم باید به عنوان یک مخاطره طبیعی به آنها آموزش داده شود.

به گفته وی، پرورش کودکان همچون فراگیری نظم و تربیت، اکرام آموزگاران، مدیران و رعایت احترام در گفتار و رفتار با دوستان و همسالان در تعالیم غیرحضوری محقق نمی‌شود./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید