کد خبر:9369
پ

اعمال جرایم و برخورد قانونی با افراد و مراکز متخلف از پروتکل‌های بهداشتی از جمله کسانی که ماسک نمی‌زنند نیازمند همکاری نیروی انتظامی، اصناف و دستگاه‌های دیگر است و برخورد با این متخلفان به تنهایی در توان وزارت بهداشت نیست.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از علی اکبر حق دوست افزود: بیماری کووید۱۹ هنوز هیچ واکسن و داروی اختصاصی ندارد، بنابراین تنها راه مبارزه و مدیریت این بیماری رعایت اصول بهداشت مانند بهداشت دست و صورت، فاصله گذاری فیزیکی و پرهیز از حضور در اماکن شلوغ است. در این زمینه هم باید با اعمال مقررات سختگیری لازم انجام شود و هم مردم با شعور و درایتی که دارند رفتار خود و دیگران را کنترل کنند و هم با توصیه به دیگران که مصداق امر به معروف و نهی از منکر است رفتارهای بهداشتی را در جامعه تقویت کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در عمل برای اینکه بتوانیم بر این اپیدمی فائق بیاییم و پیروز شویم باید دو تیغه قیچی با هم ببرند هم قوانین و مقررات و اجرای آنها و هم فرهنگ سازی و خواست مردم باید برای مهار این اپیدمی در کنار هم اجرا شود.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا افزود: در این مبارزه یک بخش کار، اعمال قدرت و قانون بر رفتارهای فردی و بخش دیگر اتفاقاتی است که در اجتماعات مردم رخ می دهد حتما باید کنترل و نظارت در مراکز تجمع مردم در پاساژها، بازارچه ها، رستورانها، تالارها و سالن های عزاداری و مراسم مختلف اعمال شود و این اماکن تحت کنترل قرار بگیرند.

حق دوست ادامه داد: نظارت بر این اماکن عمومی همکاری مردم و اصناف را می طلبد. البته نظارت بر آنها می تواند آسان تر باشد اما نظارت و کنترل تک تک افراد جامعه کار سختی است، یافتن فردی که اصول بهداشتی را رعایت نمی کند، مثلا ماسک نمی زد یا فاصله گذاری را رعایت نمی کند و نوع برخورد با افراد مساله ساده ای نیست، جریمه فردی چگونه باید باشد و چطور باید مطمئن شویم جریمه فردی به شکل مناسبی اجرا می شود.

وی ادامه داد: بعید است کسی با جریمه افراد و اعمال قانون برای جلوگیری از شیوع بیماری مخالف باشد و بطور قطع موضع وزارت بهداشت برخورد قاطعانه با هر گونه هنجارشکنی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی است که به صورت فردی یا جمعی صورت می گیرد اما شیوه اجرای آن باید به گونه ای باشد که بقیه مسئولان و ذی نفعان هم وارد شوند، نیروی انتظامی، اصناف و … باید وارد شوند زیرا برخورد با هنجارشکنان در ید قدرت وزارت بهداشت نیست و وزارت بهداشت فقط می تواند به شدت در این مورد مطالبه گری کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: در مورد شیوه برخورد با متخلفان از پروتکل ها نیروی انتظامی و بقیه نیروهای مجری باید راهکار ارائه کنند، چون در عمل این نیروها باید وارد عمل شوند البته هر گونه تاخیر و تعلل در برخورد با متخلفان می تواند عواقب ناگوار و جبران ناپذیری در پی داشته باشد و باید هر چه زودتر در این زمینه اقدام شود.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اجرای دورکاری ها به نوع عملکرد مسئولان دستگاهها و ادارات مربوط است، در بسیاری از دستگاهها و ادارات رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری خیلی خوب است اما در خیلی جاها خیر اصلا اصول بهداشتی رعایت نمی شود.

وی افزود: اگر همین گونه ادامه بدهیم تا یکی دو ماه آینده باید انتظار مرگ ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر را در روز داشته باشیم اگر هم رفتار مردم اصلاح و پروتکل ها رعایت شود، حدقل دو تا سه هفته طول می کشد تا وضعیت و موارد بیماری کاهش پیدا کند. این طور نیست که اگر امروز کنترل ها را شروع کنیم، چند روز دیگر اپیدمی کنترل می شود بلکه نتیجه رعایت امروز مردم چند هفته بعد مشخص می شود.مرگ ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر در روز عدد کمی نیست، شاید به آن عادت کرد باشیم اما تعداد زیادی است./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید