کد خبر:9797
پ

درپی موافقت هیئت وزیران با تخصیص مبلغ ۵۰ میلیارد ریال اعتبار به سازمان جنگل‌ها و مراتع به‌منظور تامین امکانات، تجهیزات و سایر هزینه‌های ضروری برای اطفای حریق، دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور ضمن بیان اینکه در لزوم هزینه اعتبار تخصیص داده شده به سازمان جنگل‌ها برای تامین تجهیزات و امکانات اطفای آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع تردیدی نیست، تاکید کرد: هزینه این اعتبارات برای پیشگیری و شناسایی انگیزه‌های انسانی باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش روزانه نیوز  و به نقل از هادی کیادلیری با استناد به گفته مسئولان و نهادهای متولی در خصوص آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور مبنی بر اینکه «بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی منابع طبیعی منشا انسانی دارد»، گفت: باید انگیزه تعداد محدودی از افراد که مسئولان عنوان می‌کنند باعث ۹۰ درصد وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی می شوند مشخص شود چون درصورتی که همه اعتبارات صرف خرید امکانات و تجهیزات شود درحالی که انگیزه افرادی که باعث وقوع آتش‌سوزی می‌شوند مشخص نشود باز هم شاهد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور خواهیم بود چراکه تامین تجهیزات به کنترل حریق‌های جنگلی کمک می‌کند اما شناسایی و مرتفع کردن نیازها و انگیزه‌های ایجاد آتش‌سوزی باعث پیشگیری از آن خواهد شد.

وی با بیان اینکه مهار آتش‌سوزی عمدی به‌راحتی صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: یک بخش از اعتبارات باید در زمینه آگاهی بخشی و برطرف کردن نیازهای مردم منطقه‌ هزینه شود تا اگر افرادی براساس نیاز اقدام به ایجاد حریق می‌کنند نیازهای آنان شناسایی و مرتفع شود و اگر افرادی براساس ناآگاهی اقدام به این کار می‌کنند آموزش‌های لازم را ببینند تا در آینده کمتر شاهد وقوع چنین حوادثی باشیم.

کیادلیری ضمن اشاره به اینکه بیشترین مناطقی که در ایران دچار آتش‌سوزی می‌شوند مناطق صعب‌العبور هستند که دسترسی به آن‌ها دشوار است، اظهار کرد: با توجه به صعب‌العبور بودن بیشتر مناطقی که دچار حریق می‌شوند لازم است ابزار و امکاناتی تهیه و تامین شوند که به پشتیبانی و جابه‌جایی نیروهای اطفای حریق کمک کند. همچنین تجهیزات دیگری از جمله آتش‌کوب و پمپ هوا و … باید از طریق اعتبار تخصیص داده شده تهیه و تامین  شود همچنین به نیروهای مردمی که در اطفای حریق کمک می‌کنند آموزش داده شود البته در کنار تامین این تجهیزات ضرورت دارد که طبق قانون تمام‌ نهادها و سازمان‌ها در اطفای حریق با منابع طبیعی همکاری کنند.

وی ادامه داد: درصورتی که ابزار و امکانات اطفای حریق نیز در دسترس سازمان‌های متولی نبود، قانون این امکان را فراهم و تمام نهادها و سازمان‌ها را موظف کرده است تا در زمان وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی در خدمت منابع طبیعی باشند و در اطفای حریق با آن‌ها همکاری کنند.

به گفته دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور در صورتی که اعتبارات لازم برای اطفای حریق تخصیص داده شود اما سایر نهادها در این زمینه با منابع طبیعی همکاری نکنند باز هم شاهد وقوع آتش‌سوزی و ناتوانی در کنترل و مدیریت آن خواهیم بود بنابراین وجود کمک‌های سایر نهادها در کنار تخصیص اعتبارات برای اطفای حریق ضروری است.

وی تصریح کرد: اگر تاکنون در کنترل، مدیریت و پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی موفق عمل نکرده‌ایم به به‌علت شناسایی نکردن انگیزه‌های ایجاد آتش‌سوزی و مرتفع نکردن آن‌ها و استفاده نکردن از ظرفیت‌های قانونی برای همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها در زمینه اطفای حریق بوده است.

کیادلیری در پایان گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی که اکنون با آن مواجه هستیم، فعلا روند آتش‌سوزی‌های جنگلی در کشور سال به سال بیشتر خواهد شد یعنی استعداد آتش‌سوزی همچنان وجود خواهد داشت. از این رو باید یک گروه تخصصی در سازمان‌های متولی صرفا برای پیشگیری و مدیریت آتش‌سوزی تشکیل شود تا به‌صورت تخصصی به این موضوع بپردازد./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید