کد خبر:12298
پ

رییس سازمان سازمان پدافند غیرعامل کشور از تدوین سند پدافند غیرعامل شهری خبر داد.

به گزارش روزانه نیوز، غلامرضا جلالی در سی و ششمین اجلاس شورای عالی استان ها با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل مفهومی است که از گذشته وجود داشته و در همه کشورها به طور غیرنظامی بخشی از دفاع محسوب می شود، افزود: ما ۲۵ سال برای تشکیل پدافند غیرعامل تاخیر داشته ایم و تا سال ۱۳۷۲ در این حوزه فاقد ساختار بوده ایم.

وی ادامه داد: امروز در همه کشورهای دنیا ساختارهای گسترده ای برای پدافند غیرعامل وجود دارد. برای مثال در روسیه وزارتخانه ای در این حوزه وجود دارد و در کشوری همانند آمریکا چندین سازمان در این حوزه فعالیت دارند. حتی پس از حادثه ۱۱ سپتامبر یک وزارتخانه به نام دفاع سرزمینی دراین حوزه تشکیل شده است.

رییس سازمان سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: ماموریت سازمان پدافند غیرعامل را در تعامل مستقیم با کلیه دستگاه ها برای دفاع همه جانبه در کشور باید قلمداد کنیم. ۷۲ درصد جامعه کشور در شهرها ساکن شده اند که نشان می دهد مهاجرت بزرگی اتفاق افتاده که متاسفانه این مهاجرت و گسترش غیرارادی و غیرمهندسی بوده است. لذا نتیجه آن باعث ایجاد یکسری ناهنجاری ها شده است که خود به خود این موضوع مشکلاتی را برای کشور رغم زده است.وجود زیرساخت ها در حوزه شهرها و مدیریت شهرها اولین جایی است که این مشکلات خود را نشان می دهد از این رو در حوزه فناوری ها و توسعه آنها باید توجه جدی به قابلیت های درون کشور داشته باشیم.

جلالی بیان کرد: در کنار این قابلیت ها یک مقدار ضعف ها و مشکلات نیز وجود دارد وقتی فناوری های جدید وارد زیرساخت ها می شوند مدیریت را هوشمند می کنند اما دسترسی هایی به برخی افراد می دهد که با نفوذ سایبری ما را دچار مشکل می کنند و لذا ضرورت توسعه منطقی و هوشمند سازی باید به طور جد مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر این که هوشمند سازی امکان مدیریت بهتر را به ما می دهد اضافه کرد: در کنار این امکان دسترسی افراد نفوذی را نیز باید مدنظر قرار دهیم. از این رو می گویند در کنار هر فرصتی در حوزه سایبری یک تهدید نیز وجود دارد که باید این تهدید ها مدنظر قرار گیرند. لذا محور اصلی فعالیت سازمان پدافند غیرعامل را کاهش آسیب پذیری، تداوم کارکردهای ضروری کشور، تسهیل مدیریت بحران، ارتقای تاب آوری ملی و تکمیل پروژه بازدارندگی می دانیم.

رییس سازمان سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد: تلاش کرده ایم این موضوعات را در قالب پدافند شهری تدوین کنیم. سندی مدرن در این حوزه طراحی شده و به همه استان ها و شهرداری ها ابلاغ شده است که با توجه به اولویت ها ۵۲ شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر به عنوان پایلوت برای پیاده سازی این پروژه انتخاب شده اند./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید